گزارش ایرنا ، سید محمد بطحایی روز شنبه در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش عشایر سراسر کشور در اصفهان، نوع رقابت در دوره ابتدایی و روند آن مطابق با نیازجامعه و شکوفایی استعداد ها نیست.
وزیر آموزش و پرورش افزود: گرچه رقابت محاسنی دارد ولی آنقدر در حوزه رقابت منحرف شده ایم که همان مزایای آن هم به تهدید تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: خط و مشی وزارت آموزش و پرورش، برگزاری رقابت ها بصورت جمعی و گروهی است و در این راستا از ابتدای مهر ماه امسال هیچ مسابقه فردی نباید در مدارس برگزار شود.
وزیرآموزش و پرورش در تشریح تبعات منفی رقابت های فردی به عنوان یک آسیب آموزشی گفت: وقتی فردی در جمع، به عنوان فرد برتر تشویق می شود یک نفر تشویق و صدها نفر تنبیه می شوند که این روش در دوره ابتدایی، با هدف های تربیتی و پرورشی ابتدایی ما سازگارنیست.
**مدرسه باید محیطی برای شکل گرفتن شخصیت دانش آموزان باشد
بطحایی خاطرنشان کرد: مدارس باید محیطی برای تربیت، شکل گرفتن شخصیت بچه ها و شکوفایی خلاقیت ها باشد و برای این منظور باید محیط و فضای مدرسه بگونه ای باشد که دانش آموزان قدرت انتخاب و ابتکار داشته باشند و بتوانند در آینده زندگی خود موفق باشند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: اگر قدرت انتخاب در دانش آموزان به صفر برسد و تنها بدنبال خواسته ها و شکل دهی مدرسه باشند، حتی اگر در دوره تحصیل بالاترین معدل و در دوره دانشگاه در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کرده باشد نمی توانند در زندگی مشترک خود در آینده موفق باشد و چه بسا به طلاق منجر شود.

**مدرسه محوری رکن اصلی تعلیم و تربیت است
وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرسه باید به عنوان یک موجود، رکن اصلی تعلیم و تربیت باشد و تمام احتیاجات خود را بتواند از خودش رفع و تامین کند.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا باید وزیر، مدیر کل، روسای مناطق و همه عوامل دیگر تنها نقش حمایت کننده و پشتیبان برای مدرسه داشته باشند نه اینکه فقط به ابلاغ دستور العمل و بخشنامه در مدارس اقدام کنند.
بطحایی با انتقاد از تامین غذای مدرسه که همان محتوای آموزشی است در بیرون از مدارس گفت: امروز متاسفانه رشد مدرسه در دست فضاهای بیرونی است و همین امر باعث شده که حرکت از آموزش و پرورش گرفته شود.
** مدیران، نقطه شروع سیاست آموزش و پرورش در مدارس هستند
وزیر آموزش و پرورش گفت: ارتقای شایستگی مدیران و سنجش مستمر صلاحیت آنها ، نقطه شروع سیاست های آموزش و پرورش در مدارس در دولت دوازدهم است.
وی گفت: بر این اساس نظام سنجش صلاحیت در بحث آموزش مدیران، بطور آزمایشی در سه استان آغاز می شود و در این سنجش، مدیران بر اساس ارزیابی های صورت گرفته برای دوره های ارتقای مهارت و شایستگی ها هدایت می شوند.
نشست معاونان آموزش ابتدایی و مسئولان آموزش و پرورش سراسر کشور امروز شنبه در مرکز رفاهی فرهنگیان شماره سه اصفهان برگزار شد.
وزیرآموزش و پرورش همچنین امروز در ادامه سفر یک‌روزه به اصفهان در جمع خیرین مدرسه‌ساز اصفهان در حاشیه بهره‌برداری از مدرسه دکتر عبدالعلی‌زاده ناحیه 3 اصفهان ومراسم کلنگ زنی احداث ساختمان کتابخانه و سالن اجتماعات مرکز آموزشی شهید اژه ای ناحیه یک اصفهان حضور یافت.
وی عصر امروز در مراسم اختتامیه اردوی سراسری دانش آموزان دختر عشایر کشور که از تاریخ20 تا 23 تیرماه به میزبانی اردوگاه کشوری شهید بهشتی اصفهان برگزار شد حضور می یابد.
ت/7150/6994 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.