به گزارش ایرنا، استاندار اصفهان دوشنبه شب پس از بازدید از مجموعه ' UCF ' اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: از امروز عملیات طراحی و اجرای واحد جدید تولید ' UF4 ' در این مجموعه آغاز شد تا بتوانیم از ' UF6 ' غنی سازی شده که از سایر واحدهای چرخه تولید سوخت هسته ای کشور به این واحد ارسال می شود ' UF4 ' تولید کنیم.
وی با اشاره به از سرگیری تولید ' UF6 ' در مجموعه ' UCF ' اصفهان اضافه کرد: بسیار خوشحالم که با دستور رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری، تولید ' UF6 ' پس از حدود 9 سال توقف بار دیگر در این مجموعه از سرگرفته شد.
استاندار اصفهان افزود: اکنون برای رسیدن به تولید ' UF6 ' در حد ظرفیت مورد نیاز در مراحل میانی هستیم که امیدوارم در یک فاصله زمانی یک ماهه به تولید نهایی ' UF6 ' در حد ظرفیت مورد نیاز سوخت راکتور اتمی بوشهر و سایر راکتورهای کشور دست یابیم.
وی ادامه داد: طی بازدیدی که امروز از مجموعه تولید سوخت هسته ای اصفهان داشتم ، خوشبختانه شاهد فعالیت جدی این مجموعه بودم.
مهرعلیزاده افزود: خوشبختانه با تلاش دانشمندان هسته ای کشورمان مجموعه تولید سوخت هسته ای اصفهان دستاوردهای خوبی داشته و به خوبی توسعه یافته است و امیدواریم در سایه حمایت های ملت و فعالیت های دانشمندان هسته ای کشور و مجاهدت های مدیران، اهداف مردم عزیز کشورمان به خوبی محقق شود.
خاطرنشان می شود، کارخانه تولید UF6 به عنوان یکی از کارخانجات مهم مجتمع تولید سوخت اصفهان و از بخش های مهم صنعت هسته ای کشور ششم تیر امسال راه اندازی و برای نخستین بار پس از حدود 9 سال، اولین بشکه کیک زرد در قسمت خوراک دهی کارخانه تخلیه شد.
کارخانه تولید UF6 در مجتمع UCF اصفهان عمدتاً به دلیل کمبود کیک زرد در کشور از سال 88 عملاً غیر فعال بود. پس از توافق برجام و واردات مقدار زیاد کیک زرد و نیز افزایش تولید کیک زرد در داخل کشور، امکان راه اندازی مجدد این کارخانه بوجود آمد.
به دنبال بدعهدی های آمریکا در برجام و دستور مقام معظم رهبری در چهاردهم خردادماه امسال مبنی بر راه اندازی بخش هایی از صنعت هسته ای در چارچوب برجام و دستور رییس جمهوری، راه اندازی این کارخانه در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.
نکته حائز اهمیت اینکه با از سرگیری فعالیت مجتمع UCF اصفهان و شروع مجدد تولید UF6، علاوه بر فعال شدن این بخش مهم از صنعت هسته ای با افزایش میزان این ماده استراتژیک که خوراک اصلی غنی سازی کشور را تامین می کند، عملاً زمینه تحقق و اجرای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر آمادگی برای افزایش ظرفیت غنی سازی را فراهم می کند.
2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.