به گزارش ایرنا، ' محمد علی شجاعی ' روز سه شنبه در نشست خبری بدون اشاره به زمان دقیق اجرایی شدن این طرح گفت: این طرح مراحل نهایی خود را طی می کند و ما در تلاشیم که تا هفته آینده آن را اجرایی کنیم.
وی با اشاره به اینکه مطالعات جانمایی بندر خشک در استان اصفهان در سال های انجام شده بود، گفت: اما متاسفانه فعالیت ها برای احداث این بندر به عنوان یکی از باراندازهای مهم بازرگانی اصفهان و دو استان همجوار، سازماندهی نشده بود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان گفت: از ابتدای مسئولیت خود در استانداری اصفهان از سوی استاندار برای پیگیری اجرای طرح بندر خشک مأمور شدم و طی جلساتی با سازمان‌های مربوطه و پس از بازدیدهای میدانی و بررسی چگونگی اجرای پروژه، زمینه اجرای این طرح فراهم شد.
وی با اشاره به اینکه پیشنهادهایی برای چگونگی اجرای بندر خشک در اصفهان وجود داشت، تصریح کرد: جانمایی منطقه ویژه اقتصادی و بندر خشک اصفهان بگونه ‌ای طراحی شده است که اصفهان در آینده از نظر آلاینده ‌های زیست‌ محیطی دچار مشکل نشود.
شجاعی، محل درنظرگرفته شده برای احداث بندر خشک اصفهان را در 40 کیلومتری شرق این شهرستان اعلام کرد و افزود: باتوجه به وجود خطوط ریلی در نزدیکی این محل، دسترسی آن به شبکه ریلی کشور فراهم است.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی استان اصفهان و همجواری آن با هشت استان کشور همچنین دسترسی این استان به بندرهای جنوبی کشور واقع در خلیج فارس و دریای عمان از طریق شبکه ریلی کشور گفت: اهمیت استان اصفهان در زمینه ترانزیت کالا بر کسی پوشیده نیست و باید با احداث بندرخشک بتوان از ظرفیت این استان در زمینه های بازرگانی و اقتصادی برای رشد اقتصادی این خطه استفاده کرد.
به گفته شجاعی، ایجاد بندر خشک در هر منطقه موجب افزایش رشد تولید ناخالص ملی آن منطقه به میزان یک درصد می شود.
وی افزود: به همین دلیل، بندر خشک در کنار بخش های حمل و نقل، ترانزیت کالا و گردشگری برای رشد اقتصادی کشورها حائز اهمیت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان با اشاره به برگزاری جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی به منظور ایجاد بندر خشک در اصفهان بیان کرد: طی مکاتباتی، مجوزهای لازم برای ایجاد بندر خشک اصفهان دریافت شده است و کاراجرایی آن به زودی انجام می شود.
به گفته وی استان اصفهان جزو 14 مرکز لُجستیک کشور و در بین 11 استان کشور می باشد که جانمایی بندر خشک در آن انجام شده است.
شجاعی افزود: بندر خشک با مساحت حدود 830 هکتار در 30 کیلومتری و منطقه ویژه اقتصادی نیز با مساحت افزون بر سه هزار هکتار در 45 کیلومتری شرق اصفهان جانمایی شده که امکان دسترسی آن به شبکه ریلی کشور به عنوان یکی از امتیازهای مهم وجود دارد.
بندر خشک، پایانه ای ترکیبی در خشکی است که به بندری ساحلی متصل می شود و تجهیزات لازم و کـافـی بـرای مواجهه با تردد ناشی از چندین شیوه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی در آن در نظر گرفته می شود و مشتریان می توانند کالاهای خود را با استفاده از شیوه های مختلف به آن ارسال کنند یا از آن تحویل بگیرند.
خدماتی نظیر انبارسازی کالا، نگهداری کانتینرهای خالی، تعمیرات کانتینر، امور گمرکی و ترخیص و پشتیبانی کالا نیز در بنادر خشک ارائه می شود.
میزان دسترسی به بندر خشک و کیفیت واسط های جاده ای و ریلی، میزان عملکرد هر پایانه را مشخص می سازد، به همین دلیل حمل و نقل قابل اطمینان و برنامه ریزی شده میان بندر ساحلی و بندر خشک از اهمیت خاصی برخوردار است.

*** کوره های گچ و آجرپزی شرق اصفهان به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل می شوند
شجاعی همچنین به پیشنهادها برای احداث منطقه ویژه در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: معادن گچ و کوره‌‌های آجرپزی در شرق اصفهان از 20 سال پیش تاکنون مشکلات زیست محیطی را برای ساکنان این خطه ایجاد کرده است.
وی افزود: یکی از پیشنهادها برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی محل این کوره ها می باشد که از سوی بخش خصوصی پیشنهاد شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان افزود: از حدود سه ماه قبل بخش خصوصی به این موضوع ورود کرده است و به شرط اینکه بخش خصوصی بتواند معضل کوره های گچ و آجرپزی را برطرف و با ذی نفعان به توافق برسد، تا یک ماه آینده احداث منطقه ویژه اقتصادی در این منطقه عملیاتی خواهد شد.
2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.