به گزارش ایرنا، دکتر «محمدهادی ایازی» روز چهارشنبه در نشست مجمع سلامت شهرستان کاشان افزود: ایجاد نشاط اجتماعی باعث کاهش آسیب های اجتماعی و انواع بزهکاری ها در جامعه می شود.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه نشست شورای اجتماعی کشور هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد، گفت: « نشاط اجتماعی» موضوع این نشست است و باتوجه به اهمیت این موضوع اجتماعی، دستگاه های اجرایی باید درباره فعالیت های خود برای افزایش نشاط اجتماعی گزارش دهند.
ایازی با اشاره به افزایش آمار طلاق در کشور گفت: هم اکنون بر اساس آمارهای اعلام شده 2 میلیون نفر معتاد نیز در کشور وجود دارد که بخش زیادی از طلاق ها ناشی از این معضل اجتماعی است.
وی همچنین تصریح کرد: بر اساس بررسی ها و مطالعاتی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده است، وضعیت سلامت روان نیز در ایران گرچه از دیگر کشورها بهتر است اما دارای وضعیتی خوبی نیست.
معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سلامت روان را یکی از موضوع های بسیار حائز اهمیت در جامعه دانست و بیان کرد: هم اکنون 16 درصد از زنان و 12درصد از مردان در کشور افسردگی دارند و برخی مشکلات سلامت روان دغدغه ای جدی برای این وزارتخانه ایجاد کرده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه 48 درصد از مرگ و میرهای هموطنان ناشی از بیماری های قلبی و عروقی است، گفت: این مهم ناشی از نوع سبک زندگی و تحرک نکردن است که باعث شده فقر حرکتی بوجود بیاید که این نوع فقر در زنان خیلی بیش از مردان است.
دکتر ایازی استفاده از غداهای شور، چریی بی رویه و شیرینی زیاد را نیز از دیگر علت های ایجاد بیماری های قلبی و عروقی برشمرد.
وی همچنین با بیان اینکه ایران در دهه گذشته با 28 هزار کشته جزو کشورهای با آمار بالای تلفات جاده ای بود، گفت: با آموزش و اقدام های کنترلی که از سوی پلیس و وزارت راه و شهرسازی اعمال شده این رقم در سال گذشته به 16 هزار و 500 نفر کاهش یافته است.
ایازی همچنین با اشاره به اینکه در سال گذشته 335 هزار نفر در سوانح رانندگی جاده های کشور مجروح شده اند، آمار مصدومان جاده ای را زیاد دانست و تصریح کرد: بطور متوسط مصدومان 10 روز در بیمارستان بستری می شوند که هزینه های زیادی را به بخش درمان و جامعه وارد می کنند.
وی در بخشی از سخنان خود به تشکیل مجمع سلامت در استان های کشور اشاره کرد و گفت: تاکنون در 28 مرکز استان مجمع سلامت تشکیل شده است.
معاون امور اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: همچنین 176 شهرستان نیز در کشور دارای مجمع سلامت شده اند.
وی افزود: مجمع سلامت با هدف شکل گیری کانون های مختلف سلامت از جمله ' سلامت مادر و کودک'، ' سالمندان '، ' معلولان '، ' پیشگیری از بیماری ها ' و ' سلامت مسجد ' تشکیل می شود.
دکتر ایازی با تاکید بر راه اندازی کانون سلامت در محله ها، افزایش مشارکت موثر، پویا، خلاق و کارآمد مردم در توسعه سلامت خود، خانواده و جامعه را هدف اصلی ایجاد کانون های سلامت در محله ها بیان کرد.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: مشارکت مردم در این کانون ها باید آگاهانه، داوطلبانه، عادلانه و مسئولانه باشد.
وی با اشاره به اینکه نظام سلامت کشور به سمت اجتماعی شدن پیش می رود، تصریح کرد: مفهوم اجتماعی شدن نظام سلامت شامل «مشارکت سازماندهی شده تمام آحاد مردم در حوزه سلامت» ، «همکاری و همراهی ساختارمند، مسئولانه و متعهدانه همه بخشهای حاکمیت» و «کاهش نابرابری ها به منظور تحقق عدالت در قالب پوشش همگانی سلامت با اولویت قشرهای محروم جامعه » است.
ایازی در بخش دیگری از سخنانش، یادآور شد: سلامت تنها فقط نبود بیماری نیست بلکه مقوله های «اجتماعی» ، «جسمی» ، «روانی» و «معنوی» نیز رکن های سلامت را تشکیل می دهند.
نخستین مجمع سلامت کاشان روز چهارشنبه با حضور جمعی از مسئولان و خیران سلامت در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.
6136/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.