به گزارش ایرنا در این جشنوارکه شامگاه پنجشنه با برنامه های شاد و مفرح در پارک جنگلی گلپایگان برگزار شد، 40 کباب پز گلپایگانی در چهارغرفه مهارت و مراحل پخت و عرضه کباب را در معرض دید عموم قراردادند.
تاریخ پخت کباب کوبیده سنتی گلپایگان به بیش از 2 قرن می رسد و دارای شهرت و معروفیت خاص و منحصر به فردی در کشوراست.
برای تهیه این غذا گوشت بره تازه به همراه پیاز و نمک پس از چرخ کردن به سیخ کشیده می شود و روی زغال طبخ می شود.
از شاخصه های اصلی این غذا در گلپایگان قطعه کردن گوشت تازه از قلاب، چرخ کردن و طبخ جلوی چشم مشتری است همچنین چراگاه های طبیعی و بکر منطقه نیز به طعم، مزه و لذیذ بودن و کیفیت این غذا افزوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در آیین برگزاری این جشنواره با اشاره به اینکه گلپایگان از نظر میراث فرهنگی از شهرستان های مهم این استان است گفت: علاوه بر آثار تاریخی و. گردشگری متعدد بیش از 20 هزار سنگ نگاره در منطقه غرقاب و کوچری، یکی از جاذبه های مهم و منحصر به فرد با ظرفیتی در سطح بین الملی و جهانی در این خطه وجود دارد.
فریدون الهیاری افزود:در حوزه صنایع دستی گلپایگان شهر منبت است و تعداد زیادی در رشته های مختلف صنایع دستی در این شهرستان فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه در شهرستان گلپایگان در بخش گردشگری چه در حوزه تاریخی، فرهنگی،معنوی و طبیعی ظرفیت های مهمی وجوددارد گفت:معرفی کباب سنتی گلپایگان نیز به عنوان یک برند می تواند در توسعه گردشگری این شهرستان نقش داشته باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با توجه به برگزاری اولین جشنواره ملی کباب در گلپایگان با همت مسئولان و استقبال مردم گفت:پرونده ثبت کباب گلپایگان برای ثبت در فهرست ناملموس آثار ملی ایران در دست انجام است و بزودی شاهد ثبت این اثر ارزشمند خواهیم بود.
در ادامه نماینده مردم شهرستان های گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گپایگان گفت: مجلس به طور جد تصمیم دارد وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری ایجاد شود تا با توسعه گردشگری وابستگی اقتصاد کشور به نفت کاهش یابد.
علی بختیار با قدردانی از تلاش دست اندرکاران برگزاری جشنواره کباب و با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی گلپایگان گفت:این شهرستان به عنوان قطب کشاورزی، دامداری و گردشگری استان اصفهان مطرح است و برگزاری چنین جشنواره هایی در رونق گردشگری و اقتصادی این شهرستان تاثیر گذار است.
حسین یار محمدیان سرپرست فرمانداری گلپایگان نیز در سخنانی با اشاره به پیشینه تاریخی،فرهنگی و مذهبی این شهرستان، از حضور و استقبال چشمگیر مردم در جشنواره کباب قدردانی کرد و بر لزوم پیگیری برگزاری چنین برنامه هایی برای ایجاد نشاط و شادابی و توسعه و ترویج گردشگری در این شهرستان تاکید کرد.
همچنین امام جمعه گلپایگان در این آیین گفت:هدف از برگزاری جشنواره کباب معرفی بیشتر یکی از دست آوردهای کهن مردم متمدن این شهرستان به دیگر نقاط کشور و جهان است.
حجت الاسلام و المسلمین سید علی طهماسبی با قدردانی از تلاش برگزارکنندگان جشنواره کباب در شهرستان گلپایگان گفت:شهرستان گلپایگان دارای ظرفیت های مختلف تولیدی، صنعتی گردشگری و جوانان با استعدا ست و انتظار می رود با همت مسئولان با بهره گیری از این ظرفیت ها، گامهای موثری در رونق اقتصادی و گردشگری این شهرستان برداشته شود.
برگزاری مسابقه فرهنگی، اجرای برنامه های مفرح و شاد، ، برپایی غرفه های صنایع دستی، سوغات و توانمندی های تولیدی صنعتی، در کنار غرفه های طبخ کباب سنتی با نان داغ و همچنین تجلیل از جمعی از خانواده های شهدای والامقام شهرستان گلپایگان از جمله برنامه های این جشنوار بود.
شهرستان گلپایگان با قدمتی هفت هزار ساله، دارای حدود 300 اثر تاریخی و گردشگری می باشد که تاکنون 26 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.
این شهرستان با سه شهر گلپایگان، گوگد و گلشهر و 52 روستا و آبادی و جمعیتی افزون بر 90 هزار نفر جمعیت در 180 کیلومتری شمال غرب اصفهان قرار دارد.
ت/7138 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.