به گزارش ایرنا، چندین محله در کلانشهر اصفهان با وجود پیگیری های زیاد شهروندان و رسانه ها، همچنان جزو نقاط کور ارتباطات سیار بشمار می آیند و ارتباط با تلفن های همراه در این محله ها غیر ممکن است.
وجود این نقاط کور که به طور تقریبی برای همه اپراتورهای تلفن همراه در اصفهان وجود دارد، باعث انتقاد و نارضایتی مردم شده است بطوریکه آنها در برقراری تماس از طریق گوشی تلفن همراه، ارسال و دریافت پیامک و اتصال به شبکه دیتا با مشکل مواجه هستند.
مدیر ارتباطات سیار مخابرات اصفهان، پیش از این در مصاحبه ای که با خبرنگار ایرنا داشت به 6 نقطه کور در کلانشهر اصفهان اشاره و گفته بود که در برخی از این نقطه ها مانند خانه اصفهان و خیابان های مهر و مشتاق با مشکل های زیادی برای پوشش شبکه تلفن همراه مواجه هستیم.
مهران قدوسی دلیل این اختلال را جمع آوری دکل های مخابراتی و سایت های بی تی اس (BTS) تلفن همراه بدلیل ممانعت مردمی و اعمال کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری عنوان کرده بود.
کمیسیون ماده 100، متشکل از یک نماینده از وزارت کشور، کارشناس شهرداری و یک قاضی است که بر اساس ماده 100 قانون شهرداری عمل می کند.
به گفته برخی مسئولان، بیشترین دلیل اعمال کمیسیون ماده 100، شکایت های مردمی درباره نصب تجهیزات مخابراتی در منازل و محله های مسکونی و احتمال خطر ساز بودن آنها بوده است.
نخستین بخشی که در شبکه تلفن همراه مستقیم با گوشی تلفن همراه در ارتباط است به لفظ عامیانه ' آنتن تلفن همراه' و به تعبیر تخصصی بی تی اس (BTS) است و اگر این آنتن در منطقه ای که نصب شده، جمع آوری شود، ارتباطات سیار در آن محدوده دچار اختلال می شود.
از طرفی مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه همواره تاکید کرده اند که مردم درباره امواج آنتن های تلفن همراه نباید دغدغه داشته باشند زیرا تمام تجهیزات آن استاندارد است.
با وجودیکه مسئولان اپراتورهای تلفن های همراه بر رفع این نقاط کور تاکید کردند و خواهان همکاری نهادهای مربوطه برای رفع این چالش شدند اما همچنان شاهد وجود نقاط کوری در کلانشهر اصفهان هستیم.
خبرنگار ایرنا چند روز گذشته مجدد این موضوع را از روابط عمومی مخابرات منطقه اصفهان پیگیری کرد اما این اداره اعلام کرد که پاسخگویی در این باره به عهده نماینده اپراتور تلفن همراه در اصفهان است و اداره ارتباطات سیار مخابرات اصفهان فقط پیمانکار اپراتور همراه اول است.
رئیس اداره مشترکین همراه اول در استان اصفهان نیز در پاسخ به سئوال های خبرنگار ایرنا گفت که محله هایی مانند مشتاق و خانه اصفهان به دلیل جمع شدن آنتن های تلفن همراه با مشکل نداشتن پوشش کامل شبکه ارتباطات سیار مواجه هستند.
فرشته صبایی دلیل جمع شدن این آنتن ها را 'ممانعت مردمی' عنوان و اضافه کرد: در خانه اصفهان 2 آنتن تلفن همراه بدلیل ممانعت مردمی، جمع آوری شده و به جای آنها یک آنتن برای ارائه خدمات ارتباطات سیار، مستقر شده است.
وی توضیح بیشتری درباره این موضوع ارائه نکرد.
بیشتر مشترکان تلفن همراه در استان اصفهان از اپراتور همراه اول سرویس می گیرند که تعداد آنها نزدیک به پنج میلیون مشترک اعلام شده است.

*** تدبیر کد خدامنشی، استانداری ورود پیدا کند
چالش بین شهرداری ها و اپراتورهای تلفن همراه بر سر آنتن های بی تی اس از سال های گذشته وجود داشته و همچنان اخباری در این زمینه به گوش می رسد.
عده ای می گویند بیشتر مشکلات در کشور با کدخدامنشی حل شود و بنظر می رسد همین روش باید برای معضل نقاط کور تلفن همراه در شهرهای بزرگ پیاده شود.
مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی (اصفهان) در گفت وگو با ایرنا با تایید مشکلات مذکور درباره نقاط کور تلفن همراه در کلانشهر اصفهان گفت: شاید بهترین راه حل برای این معضل، ورود استانداری است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد نظارتی ( وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) زمینه رقابتی شدن بازار ارائه خدمات مخابراتی و بالارفتن کیفیت خدمات ارتباطی را فراهم می کند.
تقی شفیعی با بیان اینکه استانداری بالاترین نهاد حکومتی در استان است، افزود: با توجه به اینکه اختلاف نظر بین شهرداری و اپراتورها درباره آنتن های بی تی اس، همچنان پابرجاست، ضروری بنظر می رسد که نهاد بالاتری مانند استانداری و معاونت عمرانی آن برای حل این اختلاف و مشکل، وارد عمل شود.
وی از مدیریت کلانشهر اصفهان خواست تا به اپراتورهای تلفن همراه کمک کند تا راهکارهای معقول و منطقی برای رفع این مشکل اتخاذ شود.
شفیعی با بیان اینکه سرویس های ارتباطی و مخابراتی از نیازهای ضروری مردم است، تاکید کرد: نهادهای مختلف نباید مانع ارائه خدمات به مردم شوند.
در حالیکه برخی مسئولان و کارشناسان، دلیل اصلی وجود نقاط کور در شهرهای بزرگ را ' ممانعت مردمی' عنوان می کنند این سئوال پیش می آید که اگر آنتن تلفن همراهی به دلیل شکایت چند همسایه به بهانه احتمال خطر ساز بودن آن جمع می شود، تکلیف هزاران نفر دیگر که ساکن آن محله هستند و نمی توانند از خدمات مناسب تلفن همراه بهره مند شوند، چه می شود؟
چرا با وجودیکه مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی نهادهای مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت بر بی خطر بودن تشعشعات آنتن های تلفن همراه، استاندارد بودن این آنتن ها و اعمال نظارت و کنترل صحیح بر روی آنها تاکید دارند، ماده 100 قانون شهرداری بدلیل شکایت مردم به بهانه خطر زا بودن آنتن های تلفن همراه، همچنان اعمال می شود؟
مشترکان بابت استفاده از تلفن همراه، ماهانه هزینه های زیادی به اپراتورها پرداخت می کنند و آیا نباید مسئولان این سرویس های خدماتی و همچنین نهادهای مرتبط با حوزه مخابرات و ارتباطات به فکر راه حلی برای رفع این چالش به شکل اساسی و برای همیشه باشند؟
گ/3011/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.