به گزارش ایرنا، اکثر این کاخ موزه ها از جمله عمارت هشت بهشت، چهلستون، عالی قاپو، تالار اشرف و موزه هنرهای تزیینی در قلب شهر تاریخی اصفهان قرار دارد و آمار بازید کنندگان از این بنا ها در روز آمارها نشان می دهد که در روز جهانی موزه و اولین روز از هفته میراث فرهنگی، 95 هزار نفر گردشگر از بناهای تاریخی استان بازدید کردند که در این میان مجموعه جهانی کاخ چهلستون، کاخ عالیقاپو، مسجد امام، موزه هنرهای تزئینی و باغ فین کاشان بیشترین تعداد بازدید کننده را به خود اختصاص داده اند.

**چهل ستون**
کاخ موزه چهلستون به فرمان شاه عباس اول، بصورت یک عمارت و به منظور انجام امور دیوانی و تفریحی در دولتخانه صفوی در قرن یازدهم هجری قمری بنا نهاده شد.
ویژگی های بسیار مهم کاخ چهلستون، وجود نقاشی های بسیار زیبای هنرمند عصر صفوی ˈرضا عباسیˈ است که به سبک مینیاتور ایرانی، دیوار تالارهای کاخ را تزیین کرده است.
**عمارت هشت بهشت**
**کاخ موزه عمارت هشت بهشت در عصر صفوی و به فرمان شاه سلیمان صفوی (صفی دوم) در سال 1669 میلادی بنا شد این کاخ نمونه‌ای از کاخ های محل سکونت آخرین سلاطین دوره صفوی است.
این عمارت هشت ضلعی، چهارنما دارد و با همه شباهتها، هیچیک از نماهای آن مانند دیگری نیست.
** عالی قاپو**
**عمارت عالی قاپو بنای زیبا است که قدمت آن به ابتدای قرن یازدهم (ه.ق) باز می گردد و از نظر معماری و کاربرد هنرهای تزئینی در نوع خود بی نظیر است.
این کاخ در شش طبقه بنا شده و در دوران سلطنت شاه عباس اول به عنوان مقر اداری و حکومتی و همچنین به عنوان ورودی دولتخانه صفوی استفاده می شده است.
از جمله بخشهای شاخص این بنا، تالار موسیقی است که با تزئینات نقاشی و مقرنس های میان تهی آراسته شده است.
**تالار تاریخی اشرف**
تالار اشرف اصفهان، یکی از زیباترین بناهای به جای مانده از عصر صفوی است که بیانگر معماری اصیل ایرانی است.
گچبری ها و نقاشی این تالار با ورق طلای 24عیار مزین شده و در بین تالارهای دیگر، منحصر به فرد است
بنا به اعلام میراث فرهنگی استان اصفهان در روز جهانی موزه 95 هزار نفر گردشگر از بناهای تاریخی استان اصفهان بازدید کردند که در این میان کاخ های تاریخی چهلستون و عالی قاپو درصدر بازدیدها قرار داشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز با گرامیداشت روز جهانی موزه ها و ارج نهادن به تک تک آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان گفت: شعار امسال روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی'موزه های در هم تنیده، رویکردهای نو، مردمان نو' در راستای ایجاد پیوند هر چه بیشتر مردم به عنوان حافظان میراث فرهنگی کشور و با تکیه بر انسان شناسی و توسعه فرهنگی است.
فریدون الله یاری افزود:به این منظور تمامی آثار تاریخی استان بویژه مجموعه تاریخی میدان نقش جهان، کاخ موزه چهلستون، مسجد جامع عتیق، باغ فین کاشان در کنار سایر ابنیه تاریخی از جمله کاخ هشت بهشت، موزه هنرهای تزئینی، منارجنبان، بنای تاریخی آتشگاه و دیگر آثار تاریخی برای بازدید عموم رایگان اعلام شد.
ووی خاطرنشان کرد: اجرای آیین پاسداشت روز جهانی موزه با همکاری تشکلهای دوستدار میراث فرهنگی در اصفهان، معرفی جاذبه های ناشناخته اصفهان، افتتاح موزه گلاب گیری و مجموعه فرهنگی و اقامتی محتشم در شهر قمصر، اجرای موسیقی سنتی توسط هنرمندان اصفهانی در بناهای تاریخی ویژه گردشگران از جمله برنامه های فرهنگی در طول این هفته است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان همچنین تجلیل از پیشکسوتان میراث فرهنگی شهرستان نطنز، انعقاد تفاهم نامه همکاری در حفاظت از بازار کاشان و راه اندازی پایگاه حفاظتی این مجموعه تاریخی، دیدار با موزه داران خصوصی استان و همچنین رونمائی از برخی آثار مکشوفه تاریخی از جمله گور خمره متعلق به عصر ساسانی در شهر تاریخی گز را از جمله برنامه های هفته میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد.
وی همچنین با اشاره به تلاش این اداره کل در راستای تجلیل از خادمان میراث فرهنگی استان گفت: در طی این هفته 20 نفر از فرهیختگان و برگزیدگان در حوزه های مرمت، موزه داری، حفاظت از آثار تاریخی و فعالان تشکلهای دوستداران میراث فرهنگی استان طی آئینی تجلیل می شوند.
اله یاری اضافه کرد: از ابتدای سال تا 15 اردیبهشت 131 هزار و 200 نفر گردشگر خارجی از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اصفهان بازدید کردند.
وی افزود: بررسی ها نشان داده که بیشترین تعداد گردشگران ورودی به آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان اصفهان به ترتیب از کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا هستند.
استان اصفهان با بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به نام های میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع و سه قنات به نام های ' وزوان' ، ' مزدآباد ' و ' مون ' به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
همچنین در استان اصفهان بیش از 600 خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
18 می (28 اردیبهشت) به عنوان روز جهانی موزه، توسط شورای بین المللی موزه ها نامگذاری شده است و هر ساله در این روز در تمامی کشورهای عضو، برنامه های آموزشی و تفریحی متنوعی برپا می شود.
گ/6994 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.