آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به برخی اعتراضات به انتقال آب به یزد و ضرورت رعایت حقابه کشاورزان از زاینده رود، گفت: قرار بر این بود که ابتدا آب مورد نیاز اصفهان تامین و پس از آن به یزد انتقال داده شود.
وی تاکید کرد : موضوع انتقال آب به یزد مربوط به حدود 20 سال قبل است که این کار در آن زمان هیچگونه ضرری برای اصفهان نداشت اما شرایط و تغییرات اقلیمی در زمان حاضر باعث پدیدآمدن چالش کم آبی و خشکی زاینده رود شده است.
وی با بیان اینکه آب هم مثل نفت، معادن و کوه ها جزو انفال است و در دست حکومت قرار دارد و مربوط به گروه خاصی نیست، گفت: حاکم اسلامی باید آب را بین همه ملت توزیع کند و در این زمینه هم هیچ تفاوتی بین افراد جامعه وجود ندارد.
امام جمعه اصفهان گفت: هم اکنون همه مسئولان در سطح استانی و ملی تلاش دارند تا با مشکل کمبود آب مقابله و مشکل کشاورزان را حل کنند اما وضعیت بگونه ای است که این کار نیاز به زمان و تدابیر اساسی دارد زیرا دیگر نه می توان آب یزد را قطع و نه می شود آب کشاورزی اصفهان را تامین کرد.
وی با اشاره به آثار کم آبی بر زندگی کشاورزان استان بویژه کشاورزان شرق اصفهان اضافه کرد: بر اثر بی آبی کشاورزان شرق اصفهان که همواره اهل زکات بودند اکنون در تنگنای مالی قرار دارند و حدود یک ماه است که با حضور در خیابان اعتراض خود را اعلام کرده اند.
وی با بیان اینکه گرفتاری و مشکل آنان در سطح ملی و استانی مطرح شده و در حال پیگیری است، تاکید کرد: ادامه حضور در خیابان ها و داد و بیداد ضرورتی ندارد و راهکار درستی نیست.
امام جمعه اصفهان با بیان اینکه بنا نیست که هرج و مرج در مملکت ایجاد شود، افزود: در زمان حاضر امکان اختصاص آب برای کشاورزی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه کمبود آب در اصفهان و سراسر کشور مسئله ای جدی و ریشه دار است و حل آن نیاز به زمان دارد افزود: چالش آب در استان اصفهان پدیده ای است که در شرایط فعلی خود را نشان داده اما در طول سالیان متمادی شکل گرفته و حل آن نیز نیازمند زمان است.
امام جمعه اصفهان افزود: برخی افراد مغرض به کشاورزان القا می کنند که ائمه جمعه در این موضوع مقصرند اما واقعیت این است که آنها همیشه به دنبال حل مشکل کشاورزان بودند.
آیت الله طباطبایی نژاد با اشاره به رفتار نیروی انتظامی با اغتشاشگران گفت: همواره به نیروی انتظامی توصیه کرده‌ایم که برخورد مناسبی داشته باشد.
وی با بیان اینکه دشمنان بدنبال پیدا کردن سوژه ای از برخورد نیروی انتظامی هستند، تاکید کرد: نیروهای انتظامی هم نمی توانند وقتی عده ای اقدام به خرابکاری و تخریب اموال عمومی می کنند، نظاره گر باشند.
امام جمعه اصفهان از کشاورزان خواست تا اعتراض‌ها، خواسته ها و مطالبات خود را از طریق نمایند گانشان و راه های معقول بیان و پیگیری کنند.
آیت الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه نباید مردم توقع داشته باشند کاری که اجرای آن پنج سال طول می کشد، یک روزه انجام شود، گفت: حتی اگر آب یزد را قطع کنند، برای اصفهان آب کافی وجود ندارد.
امام جمعه اصفهان با اشاره اقدام های انجام شده برای مقابله با کم آبی در منطقه خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل سد بهشت آباد، آب برای هر سه استان اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری تامین می شود.
وی با اشاره به مخالفت اهالی استان چهارمحال و بختیاری با احداث سد بهشت آباد گفت: دولت باید هر کاری که به مصلحت مملکت است را با قدرت انجام دهد.
آیت الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: تکمیل تونل سوم کوهرنگ از راه های دیگر تامین آب استان اصفهان است که با وجود اینکه تاکنون 200 میلیارد تومان برای آن هزینه شده، نیمه کاره مانده است.
وی انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان را سومین راه تامین آب برای این استان خواند و گفت: صنعتگران استان یزد برای حل مشکل کم آبی خود خواهان انتقال آب خلیج فارس هستند و صنعتگران اصفهانی هم حاضر به تامین هزینه های لوله کشی و انتقال آب از خلیج فارس هستند اما مهمترین مشکل در این زمینه، بی تفاوتی دولت هاست.
وی به تخصیص حدود 50 میلیارد تومان بین کشاورزان شرق اصفهان اشاره کرد و گفت : این حداقل کمکی است که به آنها شده و صدقه نیست بلکه حقشان است.
وی تغییر الگو های کشت و آبیاری را یکی از راه کارهای مقابله با کمبود آب ذکر کرد و خواستار توجه وزارت جهاد کشاوری و تقویت روش های بهینه در این زمینه شد.
7150 / 3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.