فریدون الهیاری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: استان اصفهان در نوروز 1397 با موج گسترده حضور گردشگران در مجموعه های تاریخی و فرهنگی رو به رو شد که در این میان شهرستان کاشان و به ویژه باغ تاریخی فین از نظر آمار بازدیدکنندگان نسبت به سال های گذشته رشدی چشمگیر داشت.
وی افزود: مجموعه جهانی باغ فین کاشان در مقایسه با مجموعه هایی که برای دیدن آنها در استان اصفهان ورودیه دریافت می شود، همچنان پربازدید کننده ترین مجموعه تاریخی و فرهنگی این استان در دور نخست سفرهای نوروزی از نظر اقبال مسافران داخلی و گردشگران خارجی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به بازدیدهای صورت گرفته از خانه بروجردی ها، تپه های سیلک، موزه باکوچی و موزه عروسک ها بیان کرد: آمادگی کامل برای پذیرایی از گردشگران همچون سال های گذشته وجود داشت و فعالیت های هدفمندی نیز در جهت برگزاری آئین ها و رویدادسازی فرهنگی در شهرستان کاشان برای نوروز 1397 سامان یافته است.
او اضافه کرد: برنامه هایی مانند نوروزگاه در حال برگزاری است و همه مسافرانی که کاشان را به عنوان مقصد سفرهای نوروزی خود انتخاب کردند، می توانند با سلیقه های گوناگون در کنار بازدید از اثرهای تاریخی، فرهنگی و گردشگری از این برنامه ها نیز بهره مند شوند.
الهیاری گفت: سه میلیون بازدید از نقاط تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان اصفهان از زمان آغاز تعطیلات نوروزی تا کنون داشتیم که 20 درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش دارد.
وی عنوان کرد: همچنین در این مدت یک میلیون و 470 هزار نفر شب اقامت در استان اصفهان داشتیم که نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافته و امید می رود در موج دوم سفرهای نوروزی نیز شاهد حضور هموطنان بوده و میزبانی شایسته باشیم.
به گزارش ایرنا، پیشینه باغ فین با مساحت 23 هزار و 700 مترمربع در جنوب کاشان و در مجاورت چشمه سلیمانیه به دوره صفویه بازمی گردد اما فتل امیر کبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار سبب شهرت این بنای تاریخی شده است.
مجموعه باغ فین که سال 1314 در فهرست آثار ملی و سال 1390 در فهرست میراث جهانی ثبت شده شامل اتاق شاه نشین، شترگلوهای صفوی، شترگلوی قاجاری، بنای خلوت کریم خانی، موزه و 2 باب گرمابه کوچک و سلطنتی می باشد.
استان اصفهان در مجموع بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی دارد که یک هزار و 850 مورد آن به ثبت ملی رسیده است.
هفت اثر تاریخی از این استان (میدان نقش جهان، کاخ چهلستون، باغ فین، مسجد جامع و سه قنات به نام های وزوان، مزدآباد و مون نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی ملل متحد) ثبت شده است.
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.