به گزارش ایرنا، هوای کلانشهر اصفهان از چهارم تا سیزدهم اسفند جاری در وضعیت پاک قرار داشت اما از چهاردهم اسفند تا به امروز یکشنبه 20 اسفند، شاخص های کیفیت هوای این شهر تغییر کرده و امروز یکشنبه در ایستگاه های پایش دائم بر حسب شاخص کیفیت هوا (AQI) بطور میانگین 95 و در آستانه وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است.
هرچند کیفیت هوا در چند ایستگاه از جمله احمد آباد (104)، خیابان استانداری (112) و بزرگراه خرازی (104) در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.
کیفیت هوای شهرهای خمینی شهر و منطقه سجزی (در شرق اصفهان) نیز به ترتیب با شاخص کیفیت هوا 103 و 125 (AQI) در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفته است.
شاخص کیفی هوا (AQI) بین 0 تا 50 در وضعیت پاک، بین 50 تا 100 در وضعیت سالم و بین 100 تا 150 در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس است.
سیر صعودی افزایش شاخص های آلایندگی هوا، این سوال را برای بسیاری از مردم به وجود آورده است که چرا با وجود گرم و مساعد شدن هوا و داشتن چند روز هوای پاک، این روزها شاهد ایجاد این وضعیت هستیم.
کارشناس مسئول آزمایشگاه هوای سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان در پاسخ به این سوال به خبرنگار ایرنا گفت: وزش باد شدید در روزهای اخیر یکی از دلایل اصلی تغییرات در وضعیت هوای کلانشهر اصفهان است.
محمود مزارع افزود: وزش باد شدید کانون های انتشار گرد و غبار را فعال می کند و همین امر موجب افزایش شاخص های آلودگی هوا می شود.
وی تصریح کرد: وزش باد در صورتیکه ملایم و با سرعت پایین باشد باعث جابه جایی هوا به صورت افقی شده و آلودگی و گرد و غبار را از شهر دور می کند.
وی با بیان اینکه جهت وزش باد نیز در افزایش شاخص های آلایندگی تاثیر دارد، تصریح کرد: با توجه به وجود کانون های گرد و غبار و آلایندگی از جمله تالاب گاوخونی، منطقه سگزی و برخی واحدهای صنعتی آلاینده در شرق اصفهان، اگر وزش باد از شرق به غرب باشد، آلودگی هوا افزایش می یابد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: در روزهای اخیر به دلیل وزش بادهای شدید در مناطق غربی، جنوب غربی و مرکزی کشور، بیشتر استان ها با معضل افزایش شاخص های آلایندگی مواجه شده اند.
به گزارش ایرنا، اداره کل هواشناسی استان اصفهان از وزش باد شدید در هفته جاری خبر داده است.
این اداره کل پیش بینی کرده است که بیشتر مناطق استان تا روز دوشنبه با افزایش ابر و وزش باد به نسبت شدید تا شدید در مناطق شرقی و مرکزی همراه با گرد و خاک محلی مواجه شود.
تعداد دیگری از کارشناسان نیز عنوان کرده اند که فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده از جمله کوره های آجرپزی و گچ پزی در افزایش آلایندگی ها نقش بسزایی دارد.
گ/3011 / 1339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.