به گزارش ایرنا، غلامحسین شفیعی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: پیش از این نزدیک به 100 درصد از آسانسورهای اماکن دولتی و عمومی، غیراستاندارد بود اما با اقدام های صورت گرفته حدود 30 درصد از آنها استاندارد شد.
وی با تاکید براینکه همکاری لازم در این زمینه صورت نمی گیرد، اضافه کرد: فرصت کافی به مالکان این اماکن برای استانداردسازی آسانسورها داده شده است و سال آینده آسانسورهای غیر استاندارد اماکن دولتی و عمومی پلمپ می شود.
وی با اشاره به صدور سه هزار گواهی ایمنی کیفیت آسانسور در سالجاری تصریح کرد: شهرداری فقط با گواهی ایمنی استاندارد، مجاز به صدور پایان کار است.

***مشخص نبودن متولی استفاده نکردن از مصالح ساختمانی غیراستاندارد***
مدیرکل استاندارد اصفهان همچنین گفت: با وجود قوانین محرز و پیگیری های زیاد، هنوز متولی استفاده نکردن از مصالح غیراستاندارد در پروژه های ساختمانی و عمرانی استان مشخص نیست.
وی افزود: تاکنون هیچ کدام از دستگاه های اجرایی، مسئولیت کنترل مصالح غیراستاندارد در طرح های ساختمانی استان را بر عهده نگرفته است.
وی اظهار کرد: ما رایزنی زیادی با نظام مهندسی و مهندسان ناظر پروژه های ساختمانی کرده ایم اما تاکنون هیچکس مسئولیت این موضوع را نپذیرفته است و کنترل و نظارتی نیز روی آن وجود ندارد.
شفیعی، حضور نیافتن مجریان ذیصلاح در پروژه ها را یکی از مهمترین مشکلات ساخت و ساز در استان خواند و گفت: این مصوبه هیات وزیران در استان اصفهان اجرا نشده است.
به گفته وی، بر اساس این مصوبه سال 93، مجریان ذیصلاح باید حتما در پروژه های ساختمانی حضور داشته باشند و مسئولیت ساخت و ساز را بر عهده بگیرند.
وی با اشاره کثرت تعداد کارگاه های تولیدی کوچک با مصالح ساختمانی غیر استاندارد مانند تیرچه بلوک، بلوک سقفی، بلوک دیواری و آجر گفت: 40 درصد از واحدهای تولیدی کوچک مصالح ساختمانی در استان مجوز استاندارد ندارند.
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد استان اصفهان نیز در این نشست گفت: بر اساس بند دوم مقررات ملی ساختمان، مجری ذیصلاح پروژه های ساختمانی باید با نام و مشخصات در پروانه ساخت، مشخص باشد و مجری مکلف است از مصالح مناسب و استاندارد استفاده کند.
مهشید شیری افزود: چهار مصوبه سال 93 در باره مجریان ذیصلاح پروژه های ساختمانی نیز تاکنون برای هیچکدام از گروه های ساختمانی اجرا نشده است.

***مهلت تله کابین و تله سیژ تا اردیبهشت 97 برای اخذ استاندارد***
مدیرکل استاندارد استان در باره تله کابین و تله سیژ اصفهان نیز گفت: بیش از 90 درصد از مراحل و کارهای مربوط به اخذ نشان استاندارد آنها انجام شده و کارهای مربوط به مستندات و نقشه های طراحی آنها باقی مانده است.
شفیعی با تاکید براینکه همه مسائل مربوط به ایمنی آنها از نظر دکل، کابل و تاسیسات کنترل و برطرف شده است، افزود: تا هفدهم اردیبهشت سال آینده برای اخذ نشان استاندارد تله کابین و تله سیژ اصفهان مهلت داده شده است.

*** پلمب یکصد دستگاه شهربازی***
شفیعی از پلمب یکصد تجهیزات شهربازی های استان خبر داد و گفت: 87 شهربازی فعال در استان داریم که امسال یکهزار و 78 بازرسی از آنها صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: اعتبار فعالیت دستگاه های بازی و تجهیزات شهربازی ها یک سال است و اگر تمام شود و نسبت به تمدید آن اقدامی صورت نگیرد، آن دستگاه پلمب می شود.

*** آرد توزیع شده در اصفهان مشکل استاندارد ندارد***
مدیرکل استاندارد اصفهان در باره آرد توزیع شده در اصفهان نیز گفت: کارخانه های آرد زیر پوشش اداره استاندارد است و کنترل لازم در باره آنها صورت می گیرد.
وی افزود: برخی نانوایان ادعا می کنند که کیفیت نان آنها بدلیل غیراستاندارد بودن آرد، پایین می آید درحالی که آرد اصفهان مشکل استاندارد ندارد.
وی با بیان اینکه موضوع فرآوری خمیر نان در کیفیت آن بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: نانوایان باید آرد را متناسب با نان تولیدی خود بخرند و بعنوان مثال برای نان سنگک باید آرد با 4 درصد سمبوسه خریداری شود در حالی که در برخی موارد نانوایان بدلیل ارزانتر بودن آرد سفید اقدام به تهیه آن می کنند و به همین دلیل نان سنگک آنها سفید است.
شفیعی به غیراستاندارد بودن برخی از دستگاه ها پخت نان نیز اشاره و اضافه کرد: اتحادیه نانوایان باید برای استاندارد سازی این دستگاه ها اقدام کند.

***ابطال 900 کد شناسایی طلا سازی ها***
مدیرکل استاندارد اصفهان در این نشست از ابطال 900 کد شناسایی واحدهای تولیدی طلا در استان در سالجاری خبر داد و گفت: این واحدها یا پروانه استاندارد نداشتند یا کد شناسایی آنها از قدیم ثبت شده اما غیرفعال بود.
وی با تاکید بر اینکه واحدهای تولید طلا باید پروانه استاندارد اجباری یا کد شناسایی بگیرند، افزود: در زمان حاضر حدود یکهزار و 600 واحد تولیدی طلا در استان فعال است.
وی با اشاره به صدور 80 کد شناسایی جدید برای واحدهای تولیدی طلا خاطرنشان کرد: فروشگاه های مصنوعات طلا حق عرضه مصنوعات دارای کدهای باطل شده را ندارند.
شفیعی با اشاره به شناسایی هفت واحد تولیدی طلا در استان که با کدهای جعلی یا کد سایر استان ها فعالیت می کردند، اضافه کرد: همچنین عرضه هرگونه مصنوعات طلای خارجی در فروشگاه های کشور ممنوع است.

*** صدور نخستین استاندارد فیروزه کوبی در اصفهان***
مدیرکل استاندارد استان همچنین از صدور نخستین استاندارد ملی فیروزه کوبی در اصفهان خبر داد و گفت: فیروزه کوبی یکی از صنایع دستی پرطرفدار در اصفهان است که کیفیت آن در جهت رشد و اعتلای صنعت گردشگری باید حفظ شود.
وی با بیان اینکه صنایع دستی مشمول استاندارد اجباری نیست، افزود: با این حال بسیاری از واحدهای تولیدی صنایع دستی برای دریافت نشان استاندارد تشویقی اقدام کردند.
شفیعی با اشاره به اینکه بیشترین تدوین استاندارد صنایع دستی کشور در استان اصفهان بوده است، اظهار کرد: تاکنون چهار پروانه استاندارد تشویقی صنایع دستی در استان اصفهان صادر شده است.

*** صدور نخستین استاندارد هتل داری پنج ستاره در اصفهان***
مدیرکل استاندارد استان اصفهان همچنین گفت: هتل کوثر اصفهان نخستین هتل پنج ستاره در کشور است که موفق به اخذ نشان استاندارد هتل داری شد.
وی افزود: بسیاری از هتل ها در تهران به سمت اخذ نشان استاندارد روی آورده اند و لازم است سایر هتل های اصفهان نیز در این زمینه اقدام کنند.
وی همچنین از صدور 2 پروانه استاندارد تشویقی به 2 مهدکودک در اصفهان خبر داد و به متولیان مهدکودک ها توصیه کرد که برای ارتقای ایمنی و سلامت برای استاندارد سازی این واحدها اقدام کنند.
شفیعی در باره کیفیت بنزین و گازوئیل با بیان اینکه فقط یک آزمایشگاه کنترل کیفیت بنزین و گازوئیل در کشور وجود دارد، گفت: این آزمایشگاه در هرمزگان است و همه نمونه ها به این استان ارسال می شود.
وی با بیان اینکه هنوز نتیجه آزمایش های انجام شده روی بنزین اصفهان در سالجاری بدست ما نرسیده است، افزود: بنزین توزیع شده در استان در سال گذشته مشکلی از نظر آلایندگی نداشت.
وی همچنین با اشاره به فعالیت 150 جایگاه عرضه سوخت گاز مایع (سی ان جی) در استان اصفهان گفت: 90 درصد این جایگاه ها استانداردسازی شده و کار مابقی جایگاه ها در حال انجام است.
مدیرکل استاندارد استان اصفهان همچنین گفت: امسال 260 پروانه کاربرد علامت استاندارد اجباری و 61 پروانه استاندارد تشویقی در استان صادر شد.
بر اساس قانون در استاندارد اجباری، تولید، توزیع، عرضه و تمرکز محصولات باید همراه با علامت استاندارد باشد.
شفیعی ادامه داد: در استاندارد تشویقی، واحدهای تولیدی که تمایل دارند کالاها و خدمات خود را طبق استاندارد ملی تولید کنند، می توانند متقاضی علامت استاندارد باشند اما پس از دریافت نشان استاندارد، طبق استاندارد اجباری با آنها برخورد می شود.
شفیعی با بیان اینکه از سال 94 اعتبار همه پروانه های استاندارد سه ساله شده است، افزود: امسال فقط 6 پروانه استاندارد در استان تمدید شد و بیشتر این مجوزها در سال آینده تمدید خواهد شد.
وی با اشاره به ابطال 135 پروانه استاندارد اجباری و 11 پروانه استاندارد تشویقی در استان در سالجاری، اظهار کرد: 67 پروانه استاندارد اجباری و پنج پروانه استاندارد تشویقی نیز در سالجاری تعلیق و به واحدهای تولیدی مهلت های یک تا سه ماهه برای رفع مشکلات داده شده است.
وی با اشاره به پلمب چهار واحد تولیدی بتون آماده در استان در سالجاری گفت: در زمان حاضر 214 آزمایشگاه معتبر کنترل کیفی دارای پروانه تایید صلاحیت با اداره کل استاندارد همکاری دارند.
وی با اشاره به تدوین 32 هزار استاندارد ملی در کشور گفت: حدود یکهزار استاندارد از میان آنها اجباری و مابقی، تشویقی است.
وی با بیان اینکه تاکنون 81 استاندارد در اصفهان تدوین و تعریف و 132 استاندارد، بازنگری شده است، افزود: 40کمیته ملی تدوین استاندارد نیز در اصفهان تشکیل شده است.
شفیعی همچنین با اشاره به برگزاری 56 هزار و 898 نفر ساعت دوره های آموزشی برای مدیران کنترل کیفیت در استان در سالجاری، گفت: در طرح طاها(نمونه برداری از مراکز عرضه) نیز بطور تصادفی 755 نمونه از محصولات عرضه شده در بازار طی 15 هزار و 737 مورد بازرسی، جمع آوری و بررسی شد.
مدیرکل استاندارد استان اصفهان از سه هزار و 944 اخطار و تذکر بخش اجرایی استاندارد این اداره به واحدهای تولیدی برای اصلاح محصولات یا خدمات دارای ایراد جزئی خبر داد و تصریح کرد: 293 مورد تذکر و اخطار نیز به واحدهایی که مشکلات بزرگی داشتند داده شد تا نسبت به برگشت محصولات و اصلاح خط تولید خود اقدام کنند.
وی با اشاره به اعلام جرم علیه 67 واحد تولیدی یا خدماتی استان بدلیل رعایت نکردن قوانین استاندارد در سالجاری خاطرنشان کرد: امسال 15 تُن چای غیر استاندارد آلوده به کپک و پنج تن پنیز پیتزای غیر استاندارد در استان معدوم شد.
شفیعی از استانداردسازی 30 فراورده نفتی جدید در سالجاری در اصفهان خبر داد و گفت: فراورده های نفتی از عمده صادرات استان است که امسال مجوز 670 محموله صادراتی آن از سوی این اداره کل صادر شد.
معاون تدوین و آموزش اداره کل استاندارد اصفهان نیز در این نشست با اشاره به بازرسی از 15 هزار و 737 واحد صنفی استان در سالجاری گفت: چهار هزار واحد صنفی، کالاهای غیراستاندارد عرضه می کردند که از آنها یکهزار و 650 فراورده غیر استاندارد جمع آوری شد.
رضا دولتشاهی با اشاره به چهار مورد جعل نشان استاندارد در استان که برخی از آنها از استان های دیگر وارد اصفهان شده بود، افزود: این کالاها شامل مواد غذایی، لوله پی وی س و خوراکی پزشکی بود.
همچنین در این جلسه عنوان شد که مصرف کنندگان می توانند کد 10 رقمی مربوط به استاندارد کالاها را به شماره 10001517 پیامک کنند تا از استاندارد بودن آن اطمینان حاصل کنند.
گ// 6027/3011
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.