به گزارش ایرنا، حمید کارگر روز پنجشنبه در اختتامیه دوازدهمین المپیاد فرش دستبافت کشور در تالار آزادی دانشگاه کاشان افزود: مرکزهای آموزش عالی و دانشگاه های سراسر کشور باید به جای مشتاق بودن بر ایجاد دکترای فرش، همین سرفصل های درسی کنونی را کارآمدتر کنند.
وی با اشاره به خروجی دانشگاه های کشور در رشته فرش پس از گذشت دو دهه افزود: شاید اگر فارغ از جانبداری و با نگاهی منصفانه بنگریم، کمی بیشتر از هیچ است.
رئیس مرکز ملی فرش کشور تصریح کرد: خروجی دانشگاه ها در خصوص رشته فرش پس از گذشت دو دهه، در طراح شرکت های فرش ماشینی، کارمند مرکز ملی فرش، مدرس رشته فرش بوده است و مرکز ملی فرش به عنوان متولی این هنر و صنعت از این خروجی ها بهره نبرده است؟
وی با نکوهش تکثیر قارچ گونه رشته فرش در مراکز دانشگاهی بدون نیاز سنجی و کشش واقعی، یادآور شد: ظهور این رشته در دانشگاه های مختلف به کنار، آوردن مقطع ارشد فرش و حالا هم زمزمه های ایجاد مقطع دکترا چقدر کارشناسانه و از سر نیاز است؟
کارگر خاطرنشان کرد: چه مقدار در رشته فرش، کلاس های پویا، کتابخانه های غنی، کارگاه های فعال و ارتباط زنده و کنشگرانه استادان و گروه ها را شاهدیم؟ محتوای پژوهشها و پایان نامه های این رشته چقدر کارآمد هستند؟
رئیس مرکز ملی فرش ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: یکی از اتفاقات سفرهای استانی دولت دهم که برای این مرکز زیبنده و پسندیده نبود، ایجاد رشته های فرش دستبافت به عنوان یکی از بندهای تکراری مصوبات بود.
به گفته وی، در دانشگاه استانی رشته فرش وجود داشت و بیش از آن هم نیاز، تقاضا و کششی برای این رشته تحصیلی وجود نداشت اما دولت دهم برای ایجاد همین رشته مصوبه می گذراند.
کارگر با بیان اینکه خوشبختانه 90 درصد این موارد اجرایی نشد، یادآور شد: ما معتقد به ایجاد رشته فرش هستیم اما نه به افزایش کمی آن بدون توجه به کیفت آن بلکه باید کیفیت سازی در دانشگاه ها اعم از تقویت علمی، نیروی انسانی، استادان و کتابخانه ها و آزمایشگاه ه انجام پذیرد.
وی با نقد رویه مرسوم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رشته فرش، گفت: دلخوش کردن به آمار شمار مقاله ها و نمودارهای کذایی رشد علم که راهگشا نیست و توهم توسعه و رشد علمی یافتن به استناد افزایش شمار مقاله ها که حلال مشکلات نیست.
رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: انگیزه این پژوهش ها چیست؟ مقاله دادن و نمره گرفتن، فربه کردن رزومه ها، یا درمان دردها و چه کسی گفته که مقاله بیشتر یعنی علم بیشتر و رشد علمی بیشتر یعنی جامعه بهتر و پیشرفته تر؟!
کارگر با خطاب قرار دادن جامعه دانشگاهی کشور، افزود: از شمار پرتعداد پایان نامه های دانشجویان فرش و مقاله های پرشمارترشان چه تحولی در صنعت فرش ایجاد شده است؟ اگر کارآمد و اثربخش بودند که باید خروجی محسوسی می داشت و باید تحول و بهبودی حاصل می شد اما گویی تنها شاهد تورم ناکارآمد مقاله ها هستیم و خروجی این مقاله ها مشهود نیست.
رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین تصریح کرد: تسلیم شده ایم به برخی عادات نکوهیده دانشگاهی و در همین راستاست که پایان نامه ها و رساله ها تولید می شوند بدون آنکه تخصص و تجربه استاد راهنما و مشاور در آنها ملاک باشد، گفتیم تولید علم یعنی تولید مقاله! و باورش کردیم!
وی ابراز امیدواری کرد که دست کم در رشته فرش دستبافت از این اطاعت محض از عادتهای دانشگاهی فاصله بگیریم و این پرسش را مدام از خود بپرسیم که این همه یافته پژوهشی چرا ما را گامی به جلو نمی برد؟
کارگر همچنین از دانش آموزان و دانشجویان رشته فرش خواست تا با شناسایی خلاء ها بدنبال یافتن چاره دردهای فرش باشند و نه صرفاً دنباله رو چارچوب های خشک دانشگاهی و یا سنتهای متصلب بدنه تولید و تجارت فرش.
وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از سیمای جمهوری اسلامی ایران به آنچه که این روزها درباره کاهش سهم فرش از صادرات غیرنفتی در این رسانه مطرح شده است، توضیح داد: انتخاب یک برش از واقعیات و طرح شعارگونه آن بدون تحلیل همه جانبه از مشکلات کشور ماست.
وی یادآور شد در همین مثال اخیر باید در نظر داشت که کاهش سهم فرش از صادرات غیرنفتی لزوما به معنای افت صادرات فرش نیست بلکه افزایش پرشتاب برخی اقلام همچون فرآورده های پتروشیمی که در زمره صادرات غیرنفتی محسوب می شوند، منتج به چنین نتیجه ای شده است.
دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور در دو سطح دانش آموزی و دانشجویی با شرکت با حضور 155 نفر از 20 استان کشور در گرایش های طراحی، بافت، مرمت و رنگرزی از هشتم تا 10 ماه جاری در دانشگاه کاشان برگزار شد.
این المپیاد در بخش دانشجویی در چهار رشته رنگرزی، طراحی، بافت و مرمت و در بخش دانش آموزی در سه رشته رنگرزی، طراحی و بافت انجام شد.
در این آئین افزون بر معرفی نفرات برتر دوازدهیمن المپیاد فرش دستبافت کشور از از لوح جهانی فرش دستبافت کاشان نیز رونمایی شد.
پیشتر مهارت های سنتی بافت فرش درکاشان ثبت جهانی شده بود.
6136 / 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.