به گزارش ایرنا، فرمانده اسبق لشکر 30 زرهی سپاه در این همایش گفت: مجمع زرهی با حضور پیشکسوتان این رشته در سراسر کشور در سال های اخیر شکل گرفته است که یکی از برنامه های این مجمع برگزاری یادواره های شهدای زرهی در شهرستان ها و استان های کشور است.
سردار سرتیپ ' فتح اله جعفری ' ادامه داد: زرهی سپاه با همت شهید حسن باقری و با 1200 تانک غنیمتی تشکیل شد و در ادامه هزار دستگاه تانک خریداری شده توسط ارتش از روسیه، بازسازی و در عملیات های مختلف به کار گیری شد.
وی خاطرنشان کرد: یگان های زرهی از جمله یگان هایی است که تک تک نفرات آن اعم از راننده، توپچی و خدمه در موفقیت جبهه رزم نقش و سهم داشتند.
فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: همانطوری که اصفهان در دفاع مقدس نقش موثر داشت در تاسیس رسته های مختلف نیز نقش مهمی ایفا کرد.
سردار سرتیپ ' غلامرضا سلیمانی ' افزود: تقدیم 500 شهید نشاندهنده حماسه آفرینی مردم در یگان های زرهی سپاه است.
در این مراسم از 2 جلد کتاب با عنوان های ' آن یک نفر ' و ' حبیب بی باک ' و 10 جلد کتابچه در خصوص شهدای زرهی و همچنین تمبر شهدای زرهی رونمایی شد.
پیش از این چند یادواره شهدای زرهی در شهرستان های استان برگزار شده است.
کنگره سرداران و 500 شهید زرهی استان اصفهان امروز با حضور سرادر سردار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه و سردار خاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه با مشارکت یگان های زرهی و برخی از سازمان های استان برگزار شد.
اولین تانک در زمان دفاع مقدس در اوایل سال 1360 و در جریان عملیات فرمانده کل قوا به غنیمت گرفته شد که مقدمه ای برای تشکیل گردان زرهی سپاه بود.
شهید ' رضا عسگری ' اولین شخصی بود که غنیمت زرهی جنگی را در دفاع مقدس به کار گرفت بنابراین از وی با عنوان بنیانگذار زرهی سپاه یاد می شود.
اولین واحد زرهی سپاه در عملیات حصر آبادان مورد استفاده قرار گرفت و در طول این عملیات نیز غنیمت های زرهی بسیاری از دشمن گرفته شد.
پس از آن اولین گردان زرهی سپاه تحت عنوان گردان ثارالله به فرماندهی سردار فتح الله جعفری در تیپ امام حسین (ع ) و همزمان نیز واحدهای زرهی در یگان‌ های دیگر تشکیل شد.
عملیات بستان با ورود گردان مستقل زرهی سپاه انجام شد و پس از این عملیات و اثبات نقش بسزای گردان زرهی برای فرماندهان تصمیم گرفته شد این گردان به تیپ تبدیل و در یگان های دیگر نیز گردان و تیپ زرهی تشکیل شود.
در ادامه با حکم شهید حسن باقری، تیپ 30 زرهی سپاه که مدتی بعد به لشکر تبدیل شد با بهره گیری از تانک ها و نفربرهای غنیمتی شکل گرفت.
گ/7134/ 2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.