به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز دوشنبه اعلام کرد: دکر بیژن موحدیان عطار دانشیار و مدیر گروه جراحی دهان، فک و صورت این دانشگاه، عمل جراحی خارج کردن جسم خارجی رانده شده به فضای عمیق صورتی گردنی را در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) به روش' Navigation Surgery ' انجام داد.
این عمل بر روی بیماری که در شهر دیگری تحت عمل ناموفق خارج سازی به روش معمول قرار گرفته بود، انجام و از دستگاه ناوبری(جهت یابی) Navigation همراه با ورودی' DICOM' سیتی اسکن سه بُعدی با کنتراست(جداسازی با استفاده از روشنایی) استفاده شد.
در این عمل، موقعیت دقیق جسم خارجی در هر سه بُعد فضایی و ارتباط آن با عروق
'ژوگولار'(سیاهرگ‌ وداج) و 'کاروتی' با خطای کمتر از یک دهم میلیمتر، شناسایی و با انتخاب کوتاه ترین و ایمن ترین مسیر خروج برای جلوگیری از آسیب عروق حیاتی، جسم مذکور با استفاده از یک برش پنج میلیمتری در مدت٢٠ دقیقه خارج شد.
دکتر موحدیان عطار گفت: بدلیل کوتاه بودن فرایند عمل و بیهوشی، ریکاوری بیمار بسیار سریع بود و با فراهم بودن موقعیت دقیق عروق بصورت سه بعدی نسبت به جسم، ریسک آسیب و خونریزی به حداقل رسید.
وی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک از این روش نوین و بسیار دقیق برای خارج کردن تومورهای عمیق و جسم خارجی در فضاهای فک و صورت، گردنی، تمپورال (گیجگاه) و اربیت (حدقه چشم) نیز بهره برده شود.
با انجام این عمل امکان استفاده از جراحی ناوبری(navigation surgery) در سایر زمینه های جراحی فک و صورت، که از فناوری های نوین در دنیا به شمار می رود، فراهم شد.
بیمارستان الزهرا (س) در کلانشهر اصفهان به عنوان بزرگترین و جامع ترین بیمارستان استان اصفهان دارای حدود یکهزار تخت است.
ت/3011/6027 دریافت: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.