سید رحمان دانیالی در میزگردی با عنوان "منشا آلودگی هوای کلانشهر اصفهان کجاست؟" اظهار کرد: آلودگی هوای اصفهان حل نخواهد شد مگر با مطالبه گری مردم، هرچند اقدامات مناسبی طی این چند سال انجام شده است. به نظر می رسد برنامه های راهبردی پیاده شده طی این سال ها به واسطه یک یا دو عنصر موفق بوده است و موارد دیگر جدی گرفته نشده است.

وی افزود: استاندار بازنگری طرح جامع آلودگی هوای اصفهان را پیگیری می کنند. این طرح اعتبارات ملی و استانی خود را می طلبد، اما تا زمانی که بر روی موضوع آلودگی حساسیت فوق العاده ای نداشته باشیم مشکل حل نخواهد شد چراکه گاهی در ایستگاه های پایش هوا اعداد قابل تاملی رویت می شود.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: سوال اینجاست عامل اصلی این آلودگی کم کاری مدیران یا مردم هستند؟ مردم و مدیران دست در دست یکدیگر داده اند تا اصفهان را ویران کنند. از یک سو دوستان صنعتی می گویند مشکلات آلودگی اصفهان مربوط به وسایل نقلیه تک سرنشین است. از سویی دیگر افرادی که وسیله نقلیه تک سرنشینان دارند می گویند باید جلوی آلودگی هوا را بگیریم این در حالی است که باید بپذیریم همه در آلودگی هوای اصفهان همه مقصر هستیم.

دانیالی تصریح کرد: صنایع اطراف اصفهان آلایندگی را تشدید می کنند. در سال 92 چیزی حدود 500 هزار موتورسیکلت در اصفهان تردد داشته است، اما امروز یک میلیون و 200 هزار موتور سیکلت در اصفهان وجود دارد. اگر به فکر کاهش آلودگی هوا هستیم باید چند مسئله اساسی را اولویت قرار دهیم و آنها را به پایان برسانیم.

وی با اشاره به اینکه کار از مطالعه گذشته و باید اقدامات عملیاتی برای آلودگی هوای اصفهان انجام شود، تاکید کرد: فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و همکاری همه دستگاه‌ها اجرایی مورد نیاز است ما باید ارتباطات میان سازمانی را جدی بگیریم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات مدیران پیشین ادامه داد: باور غلطی که شکل گرفته این است همه می‌پرسند پس محیط زیست چه کرده است؟ حوزه فعالیت محیط زیست کاملا مشخص است برای مثال جلوگیری از مصرف مازوت واقعا شایسته تقدیر بوده ولی دیگر دستگاه ها وظایف خود را درست انجام نداده اند. برخی دستگاه‌ها نیاز به حمایت هایی داشته و با محدودیت‌هایی نیز رو به رو بوده اند. اما باید بپذیریم برخی از دستگاه ها در زمینه آلودگی هوا ضعیف عمل کرده اند.

دانیالی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم مشکلات محیط زیست را حل کنیم باید دست در دست یکدیگر جلو برویم، گفت: در آینده نزدیک قرار است 20 ایستگاه سنجش کیفیت هوا در نقاط مختلف ایجاد می شود. باید بدانیم در فصل تابستان نیز مشکل خواهیم داشت و چندین و چند سال پیش بر روی هم تل انبار شده است.

وی اظهار کرد: از طرح جامع کنترل آلودگی هوای اصفهان عقب مانده ایم. در طرح جامع آلودگی هوا ذکر شده که هر دستگاه باید از نقطه الف به نقطه دیگری برسد. اما مطالبه این است که چگونه این دستگاه ها باید مورد پایش قرار بگیرند. برخی از سمن ها باید برای رصد دستگاه های اجرایی وارد عمل شوند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا ارتباطی به جناح های سیاسی ندارد، افزود: نباید موضوع آلودگی را سیاسی کنیم. هوای آلوده همه را تحت تاثیر قرار می دهد. به آقای استاندار به عنوان بالاترین مرجع اجرایی استان همه مشکلات را ارجاع داده ایم تا ایشان مقابله کنند.

دانیالی اضافه کرد: باید همه به این جمع بندی برسیم که صنعت برای اصفهان کافی است. در دولت آباد 1700 هکتار تغییر کاربری داده ایم. این تغییر کاربری قانونی است. اما در این زمین‌ها چه صنعتی قرار خواهد گرفت. 55 درصد صنایع بزرگ استان در 6 درصد مساحت مرکزی استان واقع شده اند.

وی با اشاره به اینکه 37 درصد چهارفراورده نفتی در منطقه مرکزی استان مصرف می شود، اظهار کرد: بخشی از اقدامات کاهش آلودگی هوا به دست آقای مهرعلیزاده قابل انجام استو ایشان باید بدانند که برخی از اقدامات با مهر علی و برخی دیگر با تیغ علی قابل انجام است در غیر این صورت فقط شعار می دهیم پس باید سمن ها ورود کنند و رسانه ها مطالبه گری بیشتر داشته باشند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 849666
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.