محمد قاسمی: این روزها کمتر تلفن همراهی را می توان یافت که به اینترنت متصل نشود و کمتر شهروند و کاربری را می توان یافت که تلفن همراه او به تلگرام متصل نباشد، امروز تلگرام آنلاین ترین نرم افزار در دست هر ایرانی است ابزاری که ساخت خارج از کشور است. ابزاری امن برای حراست از اطلاعات ما در ایران و نا امن برای نشر اطلاعات ما در خارج از کشور.

هر چند برخی دلیل همین خارجی بودن، امنیت نرم افزار و دلایل نظیرآن را دلیل عضویت در این نرم افزار می دانند اما مجموع همین دلایل اکنون سبب شده تا کاربران بسیاری به سمت این نرم افزار کوچ کنند و همین حضور حداکثری کاربران در تلگرام دلیلی برای پافشاری بر حضور در این فضای مجازی شده است؛ نرم افزاری که به نظر می رسد دیگر بجای محیط امن تبدیل به نا امن ترین فضا در گوشی تلفن همراه ما شده است.

با اندکی تامل می توان در جامعه دریافت که بسیاری از اخبار و اطلاعاتی که دست به دست در میان جامعه می چرخد و در تاکسی و اتوبوس دهان به دهان می شود منشاء اولیه اش همین فضای مجازی بوده است فضایی که اگر مدیریت نشود می تواند اثرات مخربی را برای کشور به همراه داشته باشد.

مثال کوتاهی در این خصوص خالی از لطف نیست موضوع اصلی اغتشاشات اخیر گرانی مطرح شد موضوعی که به حدی بزرگ نمایی شد که اعتراضات فراوانی را به همراه داشت اما از هر شخصی سوال می کردی مگر چه چیزهایی گران شده حرفی برای گفتن نداشت به جز اینکه بگوید خیلی چیزها گران شد مثلا تخم مرغ! اما وقتی موضوع را بیشتر جویا می شدی در نهایت اساس و منبع صحبت های بسیاری همین فضای مجازی و تلگرام بود.

این آشوب و در هم ریختگی یک مثال واضح از جولان بی و نام و نشان هاست، بی و نام و نشان هایی که به دنبال ایجاد آشوب در جامعه هستند اما با یک نگاه عقب تر می توان یافت همین آشوبگران در گروه ها و اصناف مختلف حضور دارند آشوبگرانی که می توانند آفات بسیاری را برای جامعه به همراه داشته باشند و بذر نفاق را با سرعت بکارند و برداشتهای خود را از آن داشته باشند.

کند شدن روند فعالیت در سیستم ها، احساس نا امنی در فضاهای مختلف(محل کار، زندگی و ...)، احساس سوء ظن به نزدیکان و ... همه می تواند در گام نخست یک جامعه افسرده از یک سوء و از سوی دیگر یک ففضای ملتهب را ایجاد کند.

متاسفانه تلگرام با همه امکاناتی که به کاربران خود می دهد محلی است برای جولان کسانی که می توانند به راحتی با اسامی مستعار به میدان بیایند و با حضور در گروه ها و یا ساخت کانال های مختلف شایعاتی را در شهر پخش کنند که در نهایت اثرات مخربی را برای تخریب افراد به همراه داشته باشد.

شناسایی همین افراد بی و نام و نشان نیز مراحل خود را دارد مراحلی که از شکایت شروع می شود تا در نهایت بتوان از طریق دستگاه قضایی آنها شناسایی کرد اما در طول این مسیر می توان شاهد حوادث ناگوار بسیاری بود، اما دلیل اینکه چرا تا کنون مسئولین در این خصوص اقدام کافی و لازم را به انجام نرسانده اند چیست سوالی است که در ذهن بسیاری وجود دارد.

اکنون سوال اساسی اینجاست که چرا تلگرام به کاربران خود اجازه می دهد با هر نام و نشانی و بدون آنکه شماره و نشانی از آنها مشخص باشد وارد میدان شوند و از سوی دیگر چرا تا کنون هیچ تدبیری برای نرم افزار جایگزین تلگرام نشده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 846146
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.