به گزارش ایرنا، این پناهگاه با وسعت 220 هزار هکتار، دارای 478 گونه گیاهی، 25 گونه حیوانات درنده و 88 گونه از پرندگان، قوچ و میش، کل و بز و بالاترین جمعیت آهوی خاورمیانه در بخش میمه ( 100 کیلومتری شمال اصفهان ) قرار دارد.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اصفهان که رئیس پناهگاه حیات وحش موته نیز می باشد روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همه ساله در اواخر آذر و یا اوایل دی سرشماری پناه‌گاه حیات وحش موته انجام می‌شود اما متاسفانه امسال به دلیل عدم بارش برف این کار تا اواخر دی به تاخیر افتاد.
' مرتضی جمشیدیان ' هدف از این سرشماری را دستیابی به وضعیت کنونی جمعیت حیات وحش موته برای بالا بردن مدیریت بهینه و همچنین سطح حفاظت در این منطقه بیان کرد.
وی افزود: این سرشماری با همکاری سازمان های مردم نهاد و گروه های کوه نوردی و افراد علاقه مند به محیط زیست انجام شد.
وی افزود: ‌13 گروه طی 2 روز توانستند سه گونه اصلی قوچ و میش، کل و بز و آهوی این پناهگاه را با روش مشاهده مستقیم سرشماری کنند.
رئیس پناهگاه حیات وحش موته بیان کرد: ‌بر اساس آمار بدست آمده در این سرشماری، متاسفانه جمعیت وحوش نسبت به سال قبل هیچ تغییری نکرده است در صورتیکه به نظر می رسد تعداد حیوانات در این منطقه حفاظت شده بیشتر از آمار به دست آمده از طریق مشاهده مستقیم است.
وی در عین حال پراکندگی زیاد حیوانات منطقه حیات وحش موته را دلیل عمده ثابت ماندن این آمار دانست و گفت: چنانچه بارش برف در این منطقه انجام می‌شد پراکندگی حیوانات کمتر و آمار بصورت دقیق تر بدست می آمد.
پناهگاه حیات وحش موته بدلیل داشتن جمعیت مهاجر قوچ و میش هر سال یک بار سرشماری می شود.
سرشماری جمعیت حیات وحش که غالبا برای گونه های شاخص هر منطقه است، هرسال در مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست در سراسر کشور بصورت همزمان انجام می شود.
پناهگاه حیات وحش موته با وسعت 204 هزار و 305 هکتار در شمال استان اصفهان، شمال غربی میمه قرار دارد.
پناهگاه حیات وحش موته یکی از پر ارزش ترین مناطق ایران بخصوص از نظر گیاهان منحصر به فرد و زیستگاهی مناسب برای زندگی آهو و منطقه ای برای تکثیر این گونه است.
پناهگاه موته دارای دو بخش، یکی بخش جلگه ای و هموار برای زیست آهو و دیگری مناطق کوهستانی برای زیست قوچ، میش، کَل و بُز است.
ا.بر/ 7153 / 2093 ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.