براساس گزارش خبرنگاران ایرنا ، باوجود انتشار دهها فراخوان از سوی عوامل و عناصر مشکوک در فضای مجازی برای برگزاری تجمع های اعتراض آمیز از عصر دوشنبه جز چند مورد تجمع چند 10 نفره در تعدادی از شهرستانهای شیراز ، اصفهان، کرمانشاه ، تهران و همدان جو آرامی در سطح کشور حاکم بود.
رئیس جمهوری و مسئولان کشور بارها در سخنرانی ها و حتی صفحات خود در شبکه های اجتماعی،‌اعتراض مسالمت آمیز به وضع موجود را حق مسلم شهروندان دانسته اند اما در روزهای اخیر این حق مسلم از سوی عده ای فرصت طلب بهانه‌ای شد تا ناآرامی هایی را در برخی شهرهای ایران دامن زنند.
با اینکه در طول چند ماه گذشته شاهد تجمع های مسالمت آمیز مالباختگان موسسات مالی و برخی صنوف در گوشه و کنار شهرهای کشور از جمله پایتخت بودیم اما این اعتراضات فقط حالت صنفی داشت و هرگز رویکرد ساختارشکنانه ای به خود نگرفت.
اما با حمایت برخی عوامل خارج از کشور و البته برخی دولت های خارجی و دولتمردان برخی کشورها،‌ در هفت روز گذشته تحرکاتی در برخی شهرهای کشور با تحریک جوانانی که اغلب آنها کمتر از 25 سال سن دارند و خیلی زود دچار احساسات و هیجان می شوند،‌ ناآرامی هایی در چندین شهر ایران رخ داد.
متاسفانه در روزهای گذشته شاهد برخی ناآرامی ها در چند شهر از جمله همدان،‌ اصفهان، اراک،‌ کرمانشاه،‌ تهران،‌ کرج،‌ زنجان،‌ گرگان،‌شیراز و‌ اهواز‌ برخی شهرهای کوچک بودیم که در مواردی به تخریب اموال عمومی و شکستن شیشه بانک ها منجر شد اما توسط عوامل امنیتی و انتظامی مهار شد که در این برخوردها شماری از عوامل ناامنی ها از جمله برخی سازمان دهندگان دستگیر شدند و متاسفانه تعدادی نیز جان باختند که در یکی از موارد وزارت اطلاعات قاتل 2 شهروند دورودی در استان لرستان که با سرقت خودروی آتش نشانی آنها را زیر گرفته بودند،‌ در تهران شناسایی و دستگیر کرد.
پس از اینکه ولیعهد عربستان چند ماه پیش در اظهاراتی گفته بود که جنگ را به درون ایران خواهد آورد،‌ با شروع موج ناآرامی های اخیر نیز برخی مسئولان دولت های غربی از جمله رئیس جمهوری امریکا،‌نخست وزیر کانادا و نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد در اظهارات و توئیت های شان از جو ناآرام در ایران حمایت کردند.
روز گذشته نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل با تکرار برخی شعارهای ساختارشکنانه متعرضین،‌ خواستار تشکیل جلسه فوری این سازمان در خصوص حوادث ایران شد اما امروز حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ جالبی به اظهارات او،‌گفت: «شورای امنیت سازمان ملل متحد اگر منطق نیلی هیلی نماینده آمریکا در این سازمان و ادعای او را می پذیرفت باید هر روز برای نارضایتی ها در آمریکا نشست برگزار می کرد.»!
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در واکنش به ناآرامی ها در نشست هیات دولت با بیان اینکه ملت ایران،‌آزاد است و طبق قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی مردم می توانند انتقاد و اعتراض داشته باشند،‌اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که هرگونه اعتراض و انتقاد باید به بهبود شرایط و اوضاع کنونی منجر شود.
وی با تاکید بر لزوم همدلی و همراهی ملت و دولت برای حل مشکلات،‌ افزود: در شرایط فعلی نقد مردم فقط معطوف به اقتصاد نیست بلکه آنها در زمینه هایی مانند مفاسد و لزوم شفافیت برخی مسایل حرف هایی دارند که باید به آنها توجه کرد.
روحانی گفت: دستگاه های مسئول باید زمینه های انتقاد و اعتراض و حتی برپایی راهپیمایی و اجتماع های قانونی را فراهم کنند اما باید بدانیم که نقد با تخریب اموال عمومی و خشونت متفاوت است و نباید اجازه دهیم که فضایی ایجاد شود که مایه نگرانی دوستداران انقلاب اسلامی و مردم در خصوص امنیت و زندگی شان شود.
اما در میان همهمه و بوق های تبلیغاتی رسانه های بیگانه و دارای زاویه با نظام اسلامی و حمایت های آشکار برخی دولت ها از جمله امریکا،‌ رژیم غاصب صهیونیستی ، ‌عربستان سعودی و... از ناآرامی هایی که با روح مدنیت و قانون مغایر بود،‌ آستانه تحمل کارگزاران نظام و نیروهای امنیتی نیز قابل تامل است آنجا که در بسیاری از شهرهایی که شاهد اعتراضات بودیم، نیروی انتظامی مشی مدارا و صبر پیشه کرد ولی طبیعی است که اگر این تحرکات به حرکت های تخریبی،‌شعارهای رادیکال و هدف گرفتن امنیت و جان شهروندان معطوف شود،‌ نیروهای انتظامی بعنوان ضابطان قانون اساسی موظف به انجام تکلیف خود هستند.
با گذشت چند روز از این ناآرامی ها،‌ دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور نیز اقداماتی برای شناسایی سرشاخه ها و حامیان پشت پرده این تحرکات آغاز کردند که بیانیه وزارت اطلاعات در این خصوص بسیاری از ابهامات را روشن کرد.
در بیانیه شامگاه دوشنبه وزارت اطلاعات آمده است: «با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) و کمک های مردم در ایفای نقش اطلاعات 80 میلیونی، برخی از عناصر و اغتشاشگران معاند و محرکین ناآرامی های اخیر، شناسایی و تعدادی از آنها دستگیر شدند و سایر عناصر نیز تحت پیگرد می باشند که بزودی برخورد جدی با آنها صورت خواهد گرفت.»
وزارت اطلاعات در این بیانیه اضافه کرد:‌ تجمعات آرام چند روز اخیر به واسطه طرح برخی مطالبات، در ادامه به دلیل حضور عناصر مشکوک و خشونت طلب به ناآرامی هایی تبدیل شد که موجب وارد آمدن خسارت های مادی و جانی به تعدادی از هموطنان و اموال عمومی کشور شد.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز گفت که پشت پرده این اعتراض ها به دولت عربستان سعودی بر می گردد.
به گفته شمخانی در کشورهایی مانند عربستان سعودی‌،‌امریکا،‌انگلیس و برخی کشورهای دیگر هشتگ # هایی مرتبط با ایران ایجاد شده که 27 درصد از این هشتگ ها را عوامل کشور عربستان سعودی ساخته اند.
«علاءالدین بروجردی» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بخش مهمی از تجمعات اخیر هم معلول سازمان‌دهی عناصر خارج‌نشین و ضد انقلاب بوده است؛ تبلیغات گسترده‌ای که انجام دادند و از احساسات پاک و مطالبات بحق مردم سوءاستفاده شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به مواضع و توئیت های اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا واکنش نشان داد و از او خواست که گفتار و کردار نیک را سرلوحه کار خود قرار دهد.
بهرام قاسمی درباره اصرار ترامپ به نوشتن توئیت های مداخله جویانه در امور داخلی ایران و توهین به ایرانیان، با تقبیح عبارات توهین آمیز وی، گفت: موضعگیری های کاملا آشفته و متناقض او نسبت به ایرانیان موضوع جدیدی نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: وی اخیرا نیز ایرانیان را «ملتی تروریست» نامید و با به کار بردن نامی جعلی برای «خلیج فارس»، احساسات ملی ایرانیان را برانگیخت و موجب خشم آنان در سراسر جهان شد و اینک تحت نام و به بهانه دلسوزی نسبت به آنها، ملتی چندین هزارساله با فرهنگی غنی و تاثیرگذار در تمدن جهانی را با عباراتی توهین آمیز مخاطب قرار می دهد که بی شک جامعه بزرگ و با فرهنگ ایرانی در اقصی نقاط جهان را به واکنش وا خواهد داشت.
اما این تحرکات و ناآرامی ها با واکنش گسترده مردم و محکومیت آن توسط شهروندان همراه شد و روز گذشته در برخی شهرها از جمله زنجان مردم با حضور در خیابان ها و برگزاری راهپیمائی حمایتی از نظام اسلامی این تحرکات را دسیسه دشمنان و مضر به حال منافع و امنیت ملی کشور برشمردند و امروز هم قرار است با فراخوان هایی که از 2 روز پیش انجام شده،‌ راهپیمایی دوست داران نظام در بسیاری از شهرهای کشور برگزار شود.
معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور نیز شامگاه سه شنبه تاکید کرد: در بیشتر مناطق کشور شرایط عادی است و با همکاری مردم و با تلاش نیروهای تامین کننده نظم و امنیت، ناآرامی های اخیر در برخی مناطق به زودی پایان می یابد.
حسین ذوالفقاری اظهار کرد: در پی برگزاری برخی تجمعات اخیر، سیاست شورای امنیت کشور کنترل اوضاع بوده است و پلیس و دیگر نیروهای امنیتی بیشترین مدارا را در این شرایط و برخورد با معترضان از خود نشان داده‌اند.
وی افزود: مردم با وجود گلایه‌هایی که از برخی مشکلات دارند، به دلیل درک درست از شرایط و ضرورت حفظ امنیت و آرامش در کشور با تخریب کنندگان و برهم زنندگان نظم عمومی همراهی نکردند و با نیروهای مسئول تامین نظم و امنیت نیز همکاری داشته‌اند.
محمدباقر نوبخت،‌ سخنگوی دولت نیز روز گذشته در دیدار هفتگی با خبرنگاران اعتراض را از منظر حقوق شهروندی حق مردم دانست و گفت: دولت به این حق شهروندان احترام می گذارد.
وی افزود: قانون اساسی مرز بین اغتشاش و اعتراض را عدم اخلال در امنیت عمومی می داند و حتی کسانی که می خواهند با اغتشاش گران برخورد کنند باید درچهارچوب قانون عمل کنند.
به گفته نوبخت آنچه مخل امنیت ملی شود و به منافع شخصی و عمومی آسیب بزند از منظر قانون جرم است و کسانی که مرتکب شوند در پیشگاه ملت و قانون محکوم هستند بخصوص این که این آسیب به جان شهروندان برسد.
فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز در مورد حوادث روزهای اخیر کشور بیانیه ای صادر کرد که در بخشی آن آمده است: « در پی اعتراض و تجمعات روزهای اخیر در برخی شهرهای کشور، این فراکسیون ضمن تاکید بر اصولی چون کرامت انسانی و حقوق و آزادی‌های سیاسی و مدنی شهروندان، حفظ هوشیاری و همبستگی ملی را در این شرایط حساس حائز اهمیت می‌شمارد و معتقد است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ساز و کار مردم‌سالارانه را برای حمایت قانونی از خواسته‌های مدنی مردم پیش‌بینی کرده است؛ بدیهی است که تعهد و مسئولیت‌پذیری دولت برای استیفای حقوق مزبور و نیز حضور فعال آحاد ملت در نقد و نظارت، تحکیم همبستگی مزبور را در پی خواهد داشت.»
به هر حال امروز چهارشنبه 13 دی قرار است در شهرهای مختلف کشور مردم به خیابان ها بیایند و در محکومیت تحرکات و ناآرامی های اخیر راهپیمایی کنند که می تواند عاملی برای بازگرداندن آرامش کامل به کشور و عبور از شرایط روزهای اخیر باشد.
امروز چهارشنبه 13 دیماه مردم اکثر شهرها برای محکومیت تحرکات و ناآرامی های اخیر به خیابان آمدند تا بگویند دشمنان در خیال واهی هستند و مردم ایران همچون گذشته سرافراز و سربلند در کنار مسئولان خود خواهند ماند.
تهیه و تنظیم :گروه اخبار استانها **
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.