به گزارش ایرنا، ' محسن مهر علیزاده ' روز دوشنبه در جلسه ستاد طرح کرامت که در فرمانداری فلاورجان برگزار شد، با تقدیر از دست اندرکاران اجرای این طرح و همه مسئولانی که با پدیده شوم اعتیاد مبارزه می کنند، افزود: مبارزه با پدیده شوم اعتیاد اولویت مهم در راستای کاهش آسیب های اجتماعی است و در اینخصوص باید برنامه ریزی دقیقی انجام شود.
استاندار اصفهان با اشاره به اینکه جامعه بشری از سالیان دور با معضل اعتیاد مواجه بوده است و اعتیاد پدیده نو به شمار نمی آید، افزود: زیرا اعتیاد از ابعاد مختلف، جامعه را مختل می کند و بنیان خانواده ها را از بین می برد.
وی بااشاره به اهمیت مبارزه با مواد مخدر و مقابله با پدیده شوم اعتیاد، افزود: اینکه مدیران و مردم به چه میزان برنامه ریزی کنند و اعتیاد را کنترل نمایند هنر جامعه است.
مهرعلیزاده افزود: رهبر معظم انقلاب در زمینه آسیب های اجتماعی به شکل کلان بر لزوم مبارزه با مواد مخدر و مقابله با اعتیاد تاکید دارند و همه عناصر دولتی مسئول شده اند که این پدیده را از بین ببرند.
وی افزود: دولت در این راستا تلاش کرده است و با تدوین برنامه های علمی و کارشناسی، برای مبارزه همگانی با اعتیاد تلاش کرده و ورود بسیج و روحانیت کشور به این موضوع، در این جهت است.
استاندار اصفهان ورود روحانیت به موضوع مبارزه با مواد مخدر و مقابله با اعتیاد را اقدامی تاثیرگذار درجهت مقابله با این پدیده شوم دانست که در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
وی مقابله با اعتیاد را نیازمند تلاش فرا بخشی دانست و افزود: برای پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و به ثمر نشستن تلاش های انجام شده در این زمینه، به حمایت همه مسئولان و مردم نیاز است.
استاندار اصفهان آمار مربوط به اعتیاد مواد مخدر را تاسف بار دانست و افزود: ما به عنوان مدیر از لحاظ شرعی و وجدانی مسئول هستیم که جامعه سالمی را به آیندگان تحویل دهیم.
وی نتایج مصوبات جلسات و اجرایی شدن آنها را بسیار مهم دانست و افزود: باید بررسی شود که آیا با این مصوبات، از رشد آمار معتادان جلوگیری شده است ؟.
مهر علیزاده بیان کرد: در راستای مراقبت های ویژه و کاهش مشغله های ذهنی معتادان، فعالیت کانون های ترک اعتیاد و مراکز ماده 16 ( اردوگاه های ترک اعتیاد اجباری) باید در جهت تولید و اشتغال معتادان انجام شود.
وی از فرمانداران خواست کارگاه هایی را برای این کار شناسایی کنند و این کارگاه ها برای اشتغال معتادان به وسایل و امکانات مورد نیاز تجهیز شوند تا این طرح به عنوان الگو، در اصفهان اجرایی شود.
استاندار اصفهان مشارکت صدا و سیما برای فرهنگ سازی در زمینه مبارزه و مقابله همگانی با مواد مخدر را خواستار شد و افزود: صدا و سیما در این زمینه از آمادگی خوبی برخوردار است و می تواند در این زمینه به خوبی ایفای نقش کند.
وی همچنین خواستار مشارکت جدی شهرداری ها در این زمینه شد و افزود: اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر باید وظایف شهرداری ها را تعیین کنند.
' طرح کرامت ' یکی از نمونه‌های رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با موادمخدر است که با همکاری سازمان بسیج مستضعفان بصورت پایلوت در شهرستان‌های فلاورجان و ملایر در استان‌های اصفهان و همدان همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی آغاز شده است.
در این طرح برنامه‌ ای باعنوان توانمندسازی معلم، دانش‌آموز و خانواده در مدارس با هدف پیشگیری از تمایل به اعتیاد در کنار مساله درمان پیگیری می‌شود.
برخورد با خرده‌ فروشان، پاک‌سازی محلات، ساماندهی معتادان متجاهر از جمله مواردی است که در این طرح در نظر گرفته شده است.
اصفهان در زمینه کشف مواد مخدر استان چهارم و از نظر نرخ ابتلا به این مواد در جایگاه نوزدهم کشور قرار دارد.
بیش از 90 درصد معتادان در استان اصفهان را مردان و 9.8 درصد از آنان را زنان تشکیل می‌دهند و 32 درصد معتادان استان اصفهان زیر 35 سال هستند.
میانگین نرخ ابتلا به مواد مخدر در کشور 2.65 درصد و در اصفهان 1.91 درصد است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.