به گزارش ایرنا، دکتر طاهره چنگیز روز شنبه در کنگره بین المللی 'حقوق سلامت با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار' در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: ما باید به سلامت بعنوان یک مقوله عام بنگریم زیرا تحت تاثیر عوامل اجتماعی، محیط زیست، مواد غذایی، آب و هوا و مسائل روانی قرار دارد.
وی بار اصلی بیماری ها و عوامل مرگ و میر در کشورمان را شامل سه گروه بیماری های غیرواگیر بویژه قلبی، عروقی و تنفسی، تصادفات و حوادث و انواع سرطان خواند و گفت: ما نیازمند توجه ویژه به مسائل حقوقی برای جلوگیری از عوامل ایجاد مرگ و میر هستیم.
وی همچنین با تاکید بر اهمیت ایجاد امنیت روانی و اعتماد عمومی تصریح کرد: نبود این 2 موضوع به سلامت روانی مردم صدمه می زند و لازم است در مباحث حقوقی سلامت از جمله مباحث رسانه ای و اطلاع رسانی به این موضوع ها دقت شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین خواهان استفاده از واژه 'مددجو' بجای بیمار در مباحث حقوق سلامت شد و گفت: مخاطب حقوق پزشکی، فقط بیمار نیست بلکه حتی همراهان بیمار نیز به نوعی در این مقوله وارد می شوند که به آنها مددجو گفته می شود.
وی افزود: لازم است در واژه آموزی حقوق سلامت، سلامت محوری به جای بیمار محوری قرار گیرد.
چنگیز همچنین با بیان اینکه وظیفه نظام سلامت و وزارت بهداشت این است که زمینه احقاق حقوق سلامت در جامعه را فراهم کند، گفت: طرح تحول نظام سلامت با این هدف اجرا شده است که مردم با اطمینان بیشتری به حقوق سلامت دسترسی پیدا کنند.
وی افزود: اجرای این طرح بدون مشارکت سایر نهادها و سازمان ها بطورکامل صورت نمی گیرد بعنوان مثال جهاد کشاورزی باید مسایل غذای سالم، سازمان حفاظت از محیط زیست باید مسائل زیست محیطی و وزارت کار و تعاون باید مسائل رفاهی و بیمه ها را پیگیری کنند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار امیدواری کرد که با رویکرد همه جانبه دولت دوازدهم و معاونت حقوقی رییس جمهوری، مسائل حقوقی مرتبط با سلامت بیشتر در جامعه معرفی شود و ضمانت کافی برای احقاق آنها وجود داشته باشد.
نخستین کنگره بین المللی 'حقوق سلامت با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار' صبح روز شنبه با حضور معاون حقوقی رئیس جمهوری و معاون حقوق بشر وزیر دادگستری در دانشگاه آزاد اصفهان آغاز شد.
در این کنگره، کارشناسان حقوق سلامت از ایران همراه با کارشناسانی از کشورهای سوئیس، لبنان، فرانسه، قزاقستان و کانادا حضور دارند و در باره حقوق متقابل پزشک و بیمار تبادل نظر می کنند.
این کنگره به مدت 2 روز به میزبانی دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) برگزار می شود.
دانشگاه آزاد اصفهان با حدود 20 هزار دانشجو در 170 رشته تحصیلی یکی از دانشگاه های جامع آزاد کشور محسوب می شود.

ت/3011 / 6027 خبرنگار: آسیه معینی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.