به گزارش ایرنا، دکتر 'محمد حاج جعفری' دوشنبه در نشستی با خبرنگاران کاشان به آمار 2 میلیون و 808 هزار نفری مبتلایان به سوء مصرف مواد مخدر در کشور تا پایان سال 1395 اشاره کرد و افزود: شرایط منطقه کاشان در این زمینه مناسب است و در استان اصفهان جزو رده های پائین قرار دارد.
وی افزود: شیوع مصرف مواد مخدر سنتی مانند تریاک و مشتقات آن در منطقه کاشان نیز مانند سایر نقاط کشور در رتبه نخست قرار دارد و پس از آن حشیش و ترکیبات آن، ماده مخدر ماری جوانا، هروئین، کراک، شیشه و روانگردان ها به ترتیب در رده های بعدی هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: یک فرد معتاد به طور میانگین چهار نفر از بستگان خود را به نوعی درگیر این بیماری خود می کند و اعتیاد پس از سانحه ها و حادثه ها، بیماریهای قلبی و عروقی و بیماریهای روانی چهارمین عامل مرگبار بین بیماری ها در کشور می باشد.
مدیر اداره درمان سوء مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز در ادامه به فعالیت 79 مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر در شهرستان های آران و بیدگل و کاشان اشاره کرد و گفت: هر یک از این مرکزها می توانند ماهانه 100 نفر معتاد را زیر پوشش خدمات خود قرار دهند.
دکتر 'ابوالفضل دیگبری' اضافه کرد: 76 مرکزهای خصوصی ماهانه یک میلیون و 260 هزار ریال و مرکزهای دولتی نیز ماهانه 800 هزار ریال از خانواده معتادان بابت درمان دریافت می کنند.
وی تصریح کرد: معتادان با مراجعه به مرکزهای سوء مصرف مواد مخدر و متادون درمانی (MMT) اعتیاد را ترک نمی کنند بلکه با خوردن دارو زیر نظر پزشک از افزایش اعتیاد آنها جلوگیری می شود که در نتیجه آسیب های اجتماعی ناشی از آن نیز کاهش می یابد.
مسئول درمان سوء مصرف اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: تمام مرکزهای سوء مصرف مواد مخدر دارای یک پزشک، روانپزشک، پرستار و مددکار هستند و زیر نظر این دانشگاه فعالیت داشته و متخصصان و کارشناسان دانشگاه برای کیفیت بخشی خدمات رسانی، نحوه فعالیت آنها را رصد می کنند.
دیگبری عنوان کرد: در صورت تکرار تخلف از سوی این مرکزها، با ارجاع پرونده به دادگاه انقلاب تعطیل خواهند شد همچنان که در 2 سال گذشته سه مرکز در این منطقه تعطیل شدند.
دانشگاه علوم پزشکی کاشان جمعیت بیش از 450 هزار نفری در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دارد.
این شهرستان ها در فاصله نزدیک به 200 کیلومتری شمال اصفهان واقع هستند.
خبرنگار: یوسف صائب ** انتشار دهنده: محمد ملا حمزه زاده
6136/8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.