به گزارش ایرنا؛ تامین آب شرب از منابع پایدارمطالبه دیرین مردم فریدن است که طرح آن به تازگی و در آبان سال جاری در وزارت نیرو به تصویب رسیده است.
در این طرح نیاز آب شرب شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت تا افق 1425 به میزان 9.2 میلیون متر مکعب در قالب تامین آب شرب از منابع مختلف از جمله حوضه آبریز زاینده رود مورد تایید قرار گرفته است.
کمال رضایت فرماندار فریدن روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا از آمادگی شهرستان برای اجرای مراحل طرح تامین آب شرب از منابع پایدار خبر داد.
وی اظهار کرد: با اختصاص اعتبار 20 میلیارد ریالی از سوی استاندار سابق برای تسریع مراحل اولیه این طرح؛ آب و فاضلاب شهری عملیات و مقدمات لازم برای احداث مخزن های مورد نیاز در شهرهای داران و دامنه را فراهم کرد و در روستاها نیز اقدامات لازم از جمله آماده سازی زیرساخت ها و اصلاح شبکه های آب رسانی به قوت در حال پیگیری و اجراست.
رضایت همچنین از تهیه طرح مسیرهای تعیین شده و محل های لوله گذاری شده از چشمه لنگان تا شهرستان فریدن خبر داد و گفت: در هفته آتی فاز یک مطالعات روستایی خاتمه می یابد و سپس نقشه برداری هوایی آغاز می شود.
فرماندار فریدن با اشاره به جلسه اخیر بررسی طرح مطالعاتی مرحله اول و دوم آبرسانی به مجتمع های ۲۸ روستای شهرستان از منابع آبی پایدار (چشمه لنگان) از احداث و تکمیل مجتمع های آب رسانی در روستاها خبر داد و گفت: برای اجرای طرح تامین آب شرب از منابع پایدار برای چند روستا یک مجتمع احداث خواهد شد.
وی ادامه داد: برای تسریع در اجرای طرح، بخشی از بودجه مورد نیاز برای اجرای آن از اعتبارات ملی و بخشی نیز از طریق اعتبارات مختص شهرستان تامین می شود.
رضایت با بیان این که برای اجرایی شدن این طرح در سال جاری، اولویت اختصاص بودجه را به ادارات مرتبط با این طرح داده ایم، افزود: با توجه به مشکلات اعتباری و کمبودهای مالی این شهرستان مقرر شده است که از اعتبارات تنش آبی (اعتبارات ویژه برای شهرهایی که تنش آبی دارند) برای کمک به شهرستان فریدن استفاده شود.
فرماندار فریدن با بیان این که این طرح شامل 2 مرحله طراحی و عملیاتی است، افزود: برای اجرای این طرح شرکت آب و فاضلاب روستایی، آب و فاضلاب شهری و آب منطقه ای استان اصفهان مشارکت دارند.
وی با بیان این که با اجرای کامل این طرح 2 شهر و 28 روستای فریدن تحت پوشش آب رسانی پایدار قرار می گیرند، افزود: مذاکره و هماهنگی های لازم با شرکت مشاور برای طراحی پروژه انتقال آب انجام شده است.
فرماندار فریدن تاکید کرد: هم اکنون آب شرب مصرفی مردم فریدن در مخازن تصفیه می شود و از کیفیت مناسبی برخوردار است اما بهره مندی از آب سالم و پایدار حق مسلم مردم است و با جدیت پیگیری و اجرا می شود.
فرماندار فریدن تاکید کرد:طرح تامین آب شرب ازمنابع پایدار، طرحی کلان و ملی است که اجرای صحیح آن نیازمند مشارکت و همدلی همه مردم و مسئولان است.
علیرضا راد مشاور این طرح و از مهندسان شرکت جامع کار سپاهان اصفهان نیز با بیان اینکه مطالعات طرح آبرسانی از چشمه لنگان ۲ سال است که آغاز شده است، گفت: طولانی شدن ارائه طرح و فاز مطالعاتی به دلیل اضافه شدن شهرستان های دیگر به این پروژه بوده است.
وی افزود: ابتدا تصمیم بر این بود که پروژه آبرسانی فقط برای شهرستان فریدن اجرایی شود اما تعدادی از شهرها و روستاهای شهرستان های فریدونشهر، چادگان و بوئین و میاندشت در ادامه اضافه شدند و این باعث شد که فاز مطالعاتی پروژه طول بکشد.
وی گفت: سامانه انتقال آب از چشمه لنگان قرار است، ۲ شهر داران، دامنه و ۲۸ روستای فریدن، شهر بوئین و میاندشت، افوس و ۴۲ روستا شهرستان بوئین میاندشت، شهر برف انبار، فریدونشهر و ۸ روستای این شهرستان و شهر چادگان، رزوه و۲۰ روستای دیگر در شهرستان چادگان را پوشش بدهد.
سطح نیترات بالای آب شرب مصرفی در شهرستان فریدن چند سالی است که مردم این دیار را نگران کرده است.
مردم فریدن علاوه بر مشکل کمی آب، در سال های اخیر با مشکلات کیفی آب نیزدست و پنجه نرم می کنند وسطح نیترات آب به قدری است که به برخی روستاها آبرسانی سیار می شود و یا آب مصرفی ساکنان آن از طریق دستگاه های نیترات زدا تامین می شود.
طرح تامین آب شرب فریدن از منابع پایدار که با وجود گذشت ۲ سال از زمان موافقت رسمی استاندار اصفهان در سال 94 بنا به دلایل مختلفی نظیر عدم تأیید نهایی موضوع در وزارت نیرو، کلان بودن طرح، زمان بر بودن و نبوداعتبار لازم بی نتیجه مانده بود دوم آبان ماه سال جاری در وزارت نیرو به تصویب رسید.
در طرح تامین آب شرب شهرستان فریدن برای افق سال های 1410 و 1425 به ترتیب معادل 9.2 و 10.3 میلیون متر مکعب در قالب سهم آب شرب استان از محل منابع آب داخلی و آب انتقالی به حوضه آبریز زاینده رود منظور شده است.
با اجرای کامل این طرح آب شرب مصرفی مردم این شهرستان ها از چشمه لنگان فریدونشهر تامین خواهد شد.
هم اینک 70 روستای شهرستان های فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت با مشکلات کمبود آب روبرو هستند و آب شرب 30 روستا با تانکر تامین می ‌شود.
شهرستان های فریدن با بیش از 49 هزار نفر جمعیت، فریدونشهر با 35 هزار نفر جمعیت، چادگان با 32 هزار نفر و بوئین میاندشت با بیش از 24 هزار نفر به ترتیب در 140، 180، 110 و180 کیلومتری غرب استان اصفهان قرار دارند.
9861 / 6022 خبرنگار: فاطمه زمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.