به گزارش ایرنا، سامانه اول این تصفیه‌ خانه (بابا شیخعلی ) آب 56 شهر و 300 روستا و جمعیتی افزون بر چهار میلیون نفر را در استان اصفهان تامین می ‌کند، اما رشد جمعیت و افزایش استفاده شهروندان، احتمال نقص در این تصفیه خانه و وقوع هرگونه اتفاق ناگوار و توقف این سامانه، سبب خواهد شد که تامین آب شرب جمعیت بزرگی از ساکنان اصفهان با مشکل مواجه شود.
پیش از این، حوادث مربوط به نشت مواد نفتی به زاینده رود باعث بروز مشکل در تامین آب آشامیدنی مردم و قطعی آب شده بود.
مرداد سال 93 سقوط یک دستگاه تانکر حامل مواد سوختی در منطقه بالادست زاینده رود در محدوده باغبهادران از توابع شهرستان لنجان سبب قطع شبکه آب آشامیدنی اصفهان و شهرستانهای مجاور شد.
نشت گازوئیل موجود در این تانکر به آب رودخانه زاینده رود باعث از کار افتادگی عملیات تصفیه و پمپاژ آب در محل تصفیه خانه بابا شیخعلی شد.
سال 87 نیز در رویدادی مشابه نشت مواد نفتی به این رودخانه باعث قطعی آب شرب اصفهان شده بود.
بنابراین بسیاری از کارشناسان حوزه آب و مسئولان اجرایی اصفهان، اجرای طرح سامانه دوم آبرسانی این شهرستان را برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه ضروری می دانند.
هاشم امینی مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز تأمین آب شرب مردم اصفهان را یکی از دغدغه‌ های شرکت آب و فاضلاب این استان اعلام کرده و تصریح نموده است که در برخی مواقع، افت فشار آب و مباحث کیفی گلایه‌ های شهروندان را در پی دارد.
رسول زرگرپور استاندار اصفهان نیز خرداد امسال گفت: شتاب بخشیدن به اجرا و تکمیل سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ برای این استان بسیار ضروری و از نان شب هم واجب تر است.
بر اساس اعلام مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اجرا و راه اندازی سامانه دوم آبرسانی اصفهان حدود یکهزار و 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مسعود میرمحمد صادقی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان تیرماه امسال اعلام کرده بود: عملیات سامانه دوم طرح آبرسانی اصفهان، امسال با مشارکت 70 درصدی بخش خصوصی آغاز می شود و اکنون در مرحله مناقصه آن قرار دارد.
پروژه سامانه دوم تصفیه خانه شهرستان اصفهان شامل تونل انتقال آب و تصفیه خانه موسوم به 'گلاب 2' است و به عنوان طرح توسعه آبرسانی به 14شهرستان استان اصفهان به طول 27 کیلومتر، آب دریاچه سد زاینده رود را به تصفیه خانه انتقال می دهد.
اکنون میزان آب انتقالی از طریق سامانه کنونی آبرسانی اصفهان (بابا شیخعلی) 10.5 متر مکعب بر ثانیه است اما در صورت تکمیل و بهره برداری از پروژه تصفیه خانه ' گلاب 2 '، زمینه انتقال 16 مترمکعب بر ثانیه آب شرب برای شرب شهرها و روستاهای اصفهان فراهم خواهد شد.
گ/6020/ 2093 ** خبرنگار: علیرضا حکیمیان ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.