به گزارش ایرنا، میزان کنونی آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود 178 میلیون مترمکعب و تنها حدود 12 درصد از گنجایش کلی این سد است.
بر اساس گزارش های آماری، میزان بارش ها در سال زراعی گذشته نسبت به میزان بارش های بلندمدت(دوره 44 ساله) 18 درصد کاهش داشته و سبب شده که 95 درصد از مساحت استان اصفهان با خشکسالی خفیف، متوسط و شدید روبرو شود.
این شرایط باعث شده است زمان بازگشایی زاینده رود برای کشت پاییزه کشاورزان نامشخص باشد و همه باید منتظر تصمیم شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود باشند تا ببینند این شورا چه زمانی را برای افزایش خروجی سد و جاری شدن آب در بستر زاینده رود تعیین خواهد کرد.
پیشتر، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزان اصفهان گفته بود: هنوز زمان بازگشایی زاینده رود و میزان آب تحویلی برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان معلوم نیست.
اسفندیار امینی تاکید کرده بود: در حال حاضر کسی پاسخگوی تحویل حقآبه کشاورزان شرق استان نیست و اعلام می شود که امسال میزان ذخیره سد زاینده رود بسیار کم است.
وی افزوده بود: قرار است بزودی جلسه شورای هماهنگی آبریز زاینده رود در تهران برگزار و در آن وضعیت حقابه ها و شرایط تحویل آب برای سال آبی۹۶ مشخص شود.
استاندار اصفهان نیز در نشست خبری 11 مهر خود بصراحت اعلام کرد: بازگشایی زاینده رود بر اساس تصمیم جلسه شورای هماهنگی آبریز زاینده رود خواهد بود و باید دید که شرایط در آن زمان چگونه رقم خواهد خورد.
رودخانه زاینده رود برای کشت بهاره کشاورزان، امسال از هفته دوم فروردین در اصفهان جاری شد و این جریان تا خرداد ادامه داشت.
سال گذشته نیز رهاسازی آب زاینده رود بمنظور کشت کشاورزان شرق اصفهان از روز سوم بهمن با حجم 60 متر مکعب بر ثانیه آغاز شد و مدت حدود 22 روز ادامه داشت.
سهم حقابه کشاورزان شرق اصفهان از زاینده رود حدود 400 میلیون مترمکعب و سطح زیر کشت غله پاییزه در شرق شهرستان اصفهان در سال گذشته حدود 28 هزار هکتار بود که این رقم کمتر از یک سوم از وسعت اراضی در دوران رونق کشت است.
شرایط ناگوار خشکسالی امسال دامنگیر حوضه آبریز زاینده رود نیز شده تا جایی که مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی 12 مهر امسال اعلام کرد: در سال آبی جدید، این حوضه با خشکسالی خفیف مواجه است.
مهرزاد احسانی همچنین با تاکید براینکه خشکسالی‌های 10 سال گذشته و کاهش بارش‌ها در منطقه فلات مرکزی باعث شده است تا سد و حوضه‌ آبریز زاینده‌رود در کمبود شدید آبی قرار گیرد، گفت: این منطقه به عنوان یکی از حوضه‌های مهم مورد توجه مسئولان استانی و ستاد آب کشور، در سال آبی 95-96 شاهد بارش‌های متفاوت در بالادست و پایین دست خود بوده است.
بر اساس اعلام مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز فلات مرکزی، حجم بارش‌های سال آبی 95-96 در پایین دست حوضه آبریز زاینده ‌رود 54 میلی متر بوده و این اعداد و ارقام از کاهش 40 درصدی ریزش‌های جوی منطقه نسبت به متوسط بلندمدت و اُفت 55 درصدی نسبت به سال آبی گذشته حکایت دارد.
احسانی با اشاره به اینکه شرایط روان آب‌های منطقه در سال آبی گذشته نُرمال نبود، تصریح کرد: در سال آبی 95-96 ، ورودی سد زاینده رود یکهزار و 200 میلیون مترمکعب بود که نسبت به متوسط درازمدت کاهش 13 درصدی داشت.

*** تلاش شرکت آب منطقه ای برای کاهش مصارف غیرقانونی***
شناسایی و مسدود کردن چاه های غیرمجاز و همچنین نصب کنتور در چاه های مجاز از جمله فعالیت های اصلی شرکت آب منطقه ای اصفهان برای حفظ منابع آبی موجود است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، از ابتدای امسال 398 حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدوده شد و میزان آب مصرف شده غیرقانونی از این چاه ها بالغ بر هشت میلیون مترمکعب بود.
مسعود میرمحمد صادقی تاکید کرد: در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی موجود، 14مورد جلوگیری از اضافه برداشت از چاه های مجاز معادل، یک میلیون و 400متر مکعب در استان اصفهان انجام شد.
وی تعداد کنتورهای حجمی نصب شده بر روی چاه ها در سال جاری را 177 دستگاه اعلام کرد.

*** لزوم صرفه جویی در مصرف آب طی فصول سرد***
شرایط نامناسب آبی و کاهش چشمگیر منابع تامین آب مبین این نکته مهم است که صرفه جویی در مصرف آب مختص فصول گرم سال نیست و مصرف بهینه در تمام طول سال و در فصل های پاییز و زمستان نیز باید تداوم داشته باشد.
استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب مانند پرلاتورها(درفشان) سردوش ها، فلاش تانک های کم مصرف دو حالته، محدودکننده های جریان آب (رگولاتورها) شیرآلات اهرمی، شیرآلات الکترونیکی و خودکار و همچنین کاهش زمان استحمام، شست و شوی ظروف یا منزل می تواند در کاهش مصرف آب تاثیر چشمگیری ایفا کند.
زاینده رود که به عنوان تنها منبع تامین آب شرب و تالاب گاوخونی(واقع در یکصد کیلومتری شرق اصفهان)، آب مورد نیاز کشاورزان شرق استان را نیز تامین می کرده، اکنون به یک رودخانه فصلی تبدیل شده است.
بدون شک عوامل متعددی مانند مصارف صنعتی، افزایش جمعیت، سوء مدیریت و بی تدبیری و البته کاهش نزولات آسمانی سبب کم آبی و خشکی تدریجی این رود بزرگ در فلات مرکزی ایران شده است.
زاینده رود، مهمترین رودخانه در مرکز فلات مرکزی ایران به طول حدود 350 کیلومتر از سراب در زاگرس مرکزی تا پایاب در گاوخونی است.
حوضه زاینده رود از دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری تشکیل شده که 93 درصد از مساحت و 98 درصد از جمعیت تحت پوشش این حوضه در استان اصفهان و 7 درصد از مساحت و 2 درصد از جمعیت تحت پوشش آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
احیای زاینده رود، زنده کردن تالاب گاوخونی و مقابله با بحران خشکسالی در سال های اخیر به عنوان مهمترین دغدغه مردم و مسئولان استان اصفهان بوده است.
گ / 6020 /6027 خبرنگار: علیرضا حکیمیان* شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.