به گزارش ایرنا، روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق اصفهان روز دوشنبه به نقل از محسن طرزطلب افزود: ساخت و راه اندازی این برج سبب صرفه جویی بیش از 80 درصدی در آب مورد نیاز برای تولید برق در نیروگاه اصفهان می شود.
وی اضافه کرد: ساخت تصفیه خانه فاضلاب در این نیروگاه برای تامین آب مورد نیاز آن و رفع محدودیت ناشی از خشکی زاینده رود نیز ضروری است.
طرزطلب گفت: چنانچه ساخت و راه اندازی این دو پروژه هرچه سریعتر عملیاتی شود و به مرحله اجرا درآید می توان امیدوار بود که در تابستان سال 98، هر دو تاسیسات به بهره برداری برسد.
بنابه اعلام روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق اصفهان؛ برای تاسیس برج خنک کننده خشک هیبریدی یکهزار و 700 میلیارد ریال و برای تاسیس تصفیه خانه فاضلاب شهری نیروگاه اصفهان 400 میلیارد ریال بودجه پیش بینی می شود.
اصولاً دو نوع برج خنک کننده تَر و خشک وجود دارد.
در نیروگاه حرارتی اصفهان با استفاده از سوخت گاز، آب حرارت داده می شود و با ایجاد بخار خشک، توربین های تولید برق به حرکت درمی آید و آب حرارت دیده وارد برج خنک کننده تَر شده و برای استفاده مجدد سرد می شود.
'نیروگاه حرارتی اصفهان' که نام پیشین آن 'نیروگاه حرارتی اسلام‌آباد اصفهان' بود بدلیل نیاز به آب برای تولید برق در حاشیه زاینده‌رود و در دامنه کوه‌های قائمیه و در فاصله 2 کیلومتری بزرگراه ذوب‌آهن واقع است.
این نیروگاه که در زمینی به مساحت 74 هکتار در سال 1348 تاسیس شد، هم اکنون با توجه به خشکی زاینده رود و بحران کم آبی نیاز به ساخت و راه اندازی برج خنک کننده خشک دارد که از هدررفت آب بصورت بخار جلوگیری کند.
ظرفیت تولید نیروگاه اصفهان 835 مگاوات است که شامل پنج واحد بخار (2 واحد 37.5 مگاواتی، یک واحد 120 مگاواتی و 2 واحد 320 مگاواتی) است.
نیروگاه اصفهان، قدیمی‌ترین نیروگاه منطقه اصفهان و زیرمجموعه شرکت مدیریت تولید برق اصفهان است.
به گفته معاون برنامه ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی؛ از مجموع 77 هزار مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاه های در سراسر کشور، بیش از 62 هزار مگاوات آن به نیروگاه های بخاری، گازی و سیکل ترکیبی اختصاص دارد.
از 62 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه های حرارتی، ظرفیت نیروگاه های بخاری 15 هزار و 829 مگاوات است که 20.5 درصد از سهم کل نیروگاه های کشور را به خود اختصاص داده است.
ظرفیت نیروگاه های گازی 27 هزار و 258 مگاوات است که 35.35 درصد از ظرفیت نصب شده کل کشور را تشکیل می دهد؛ همچنین ظرفیت نیروگاه های سیکل ترکیبی نیز 19هزار و 470 مگاوات است که سهمی 25.25 درصدی در نیروگاه های نصب شده را به خود اختصاص داده است.
بقیه ظرفیت ایجاد شده در نیروگاه های کشور مربوط به نیروگاه های برق آبی، اتمی، تولید پراکنده، دیزلی و تجدیدپذیر است.
به این ترتیب بیش از 81.1 درصد از ظرفیت نصب شده صنعت برق متعلق به نیروگاه های حرارتی تحت راهبری شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی است.
گ/ 7153/6027 **خبرنگار: هُدا استکی* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.