به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از اتاق بازرگانی اصفهان ، استفانک چومبا افزود: در بخش ساخت ماشین‌آلات صنعت فولاد و صنایع پتروشیمی می‌توان همکاری نزدیکی بین دو کشور ایران و چک برقرار کرد.
وی که در دیدار با مسئولان اتاق بازرگانی اصفهان افزود: صنایع جمهوری چک در بخش حمل‌ونقل شهری شامل قطار، اتوبوس و کامیونت‌های حمل بار و ساخت هواپیمای کوچک و متوسط دارای توانمندی هستند.
نایب رییس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این دیدار گفت: صنایع فولاد، سنگ و گردشگری می‌تواند به عنوان سه محور همکاری استان اصفهان و جمهوری چک قرار گیرد.
مصطفی رناسی با اشاره به حضور هیات های تجاری متعدد اروپایی پس از برجام در ایران و برگزاری نشست‌های بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری افزود: گروه صنعتی مدوف فرانسوی با حضور شرکت‌های بزرگ اروپایی سرمایه‌گذاری در بخش‌های حمل‌ونقل و نفتی ایران را آغاز کرده است.
وی تاکید کرد: شرکت‌های چک می‌توانند با همکاری شرکت‌های استان اصفهان سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های مزیت دار استان را دنبال کنند .
وی گردشگری را یکی از زمینه‌های مشترک بین اصفهان و چک برشمرد و گفت: سرمایه‌گذاران چک می‌توانند در زیرساخت‌های گردشگری استان اصفهان نقش فعالی را ایفا کنند.
رناسی خواستار تبادل سنگ‌های تزیینی استان اصفهان و ماشین‌آلات و فناوری صنایع نوین چک شد و افزود: استان اصفهان دارای بزرگ‌ ترین واحدهای فرآوری سنگ و منابع عمده سنگ است و می‌تواند با فعالان اقتصادی چک تبادل فناوری داشته باشند.
معاون وزیر صنعت چک نیز در این دیدار گفت: استان اصفهان ظرفیت بسیاری برای همکاری جمهوری چک با ایران در بخش‌های مختلف را دارد.
ادوارد موریچکی با اشاره به صادرات فولاد ایران به چک افزود: ایران در زمینهٔ تولید فولاد جایگاه ویژه ای دارد و جمهوری چک می‌تواند فنّاوری‌های نوین فولادسازی را به ایران عرضه کند.
وی با بیان اینکه ایران در موضوع کم‌آبی با چالش‌های جدی روبروست، اظهار کرد: می‌توانیم در بازچرخانی و صرفه جویی مصرف آب نیز همکاری داشته باشیم.
وی چک را یکی از صنعتی‌ترین کشورهای اروپا معرفی کرد و گفت: ساخت ماشین‌آلات بخش‌های فولادی ، نساجی و نفتی این کشور می‌تواند یکی از محورهای مهم مبادلات تجاری دو کشور ایران و چک باشد.
معاون وزیر صنعت و تجارت چک و هیات همراهش از روز شنبه 15 مهر به ایران سفر کرده و در چند دیدار وی با مسئولان و مدیران صنایع مختلف، تفاهمنامه هایی در زمینه های تجاری و صنعتی از جمله صنایع ریلی و واگن سازی و همچنین رفع موانع بانکی به امضا رسیده است.
وی از روز سه شنبه به اصفهان سفر کرده و علاوه بر دیدار با مسئولان استان از برخی از صنایع این استان از جمله فولاد بازدید و با مدیران و کارشناسان اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی اصفهان دیدار کرد.
حجم مبادلات تجاری ایران و چک در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۴ میلیون دلار بود و که این رقم در سال ۲۰۱۵ بیش از ۳۸ درصد رشد افرایش یافت.
به گفته کارشناسان حجم مبادلات تجاری ایران و چک بسیار پایین تر از حد انتظار و پتانسیل موجود است اما با توجه به اراده دو کشور، انتظار می رود که این مبادلات روندی روبه رشد را طی کند.
معاون وزیر تجارت جمهوری چک اخیرا در سفر خود به تهران از آمادگی کشورش برای همکاری در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله صنایع معدنی، حمل و نقل هوایی، صنایع دستی، صنعت کریستال، صنایع سنگین و مادر و صنعت توریسم با ایران خبرداد.
جمهوری چک با بیش از 10 میلیون جمعیت در اروپای مرکزی واقع شده و یکی از اعضای اتحادیه اروپا است.
ت/3011/ 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.