به گزارش ایرنا، دکتر ولی الله میرخانی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دستاوردهای این دانشگاه در حوزه مدیریت سبز افزود: این طرح با هدف صرفه جویی در مصرف آب دانشگاه و استفاده از پساب خاکستری برای آبیاری فضای سبز و با هزینه 15 میلیارد ریال اجرا شد.
وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح، آب خاکستری ( شامل حمام و روشویی) مجموعه خوابگاه های دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان با جمعیت حدود پنج هزار دانشجو از آب آشامیدنی جدا شد، اظهار کرد: در این طرح آب خاکستری خروجی از خوابگاه ها تصفیه و در یک استخر جمع آوری می شود و سپس برای مصارف فضای سبز مورد استفاده قرار می گیرد.
وی حجم آب تصفیه شده در این طرح را 200 متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: این طرح بصورت بومی و با کمک شرکت آبفا اصفهان که حدود سه میلیارد و 500 میلیون ریال از هزینه های آن را بصورت یارانه تامین کرد، اجرا شده است.
میرخانی با بیان اینکه مقرر است این طرح در آینده در مجموعه مسکونی کارکنان و استادان دانشگاه اصفهان نیز اجرا شود، گفت: علاوه بر این طرح، دانشگاه اصفهان با اجرای طرح قنات سنتی اقدام به جمع آوری آب های مازادی کرده است که از طرف کوه صفه به سمت شهر و دانشگاه اصفهان سرازیر می شود.
وی هزینه ایجاد این قنات ها را 15 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: دانشگاه اصفهان حدود 120 هکتار فضای سبز دارد که 40 هکتار آن بصورت قطره ای آبیاری می شود.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان به عنوان یکی از دانشگاه های برتر کشور در زمینه مدیریت سبز مطرح است.

*** 15 برابر شدن هزینه کرد بهسازی خوابگاه ها در دانشگاه اصفهان
معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه تابستان امسال حدود 30 میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی، بهسازی و تعمیرات خوابگاه های دانشگاه اصفهان هزینه شده است، گفت: این اعتبار نسبت به تابستان سال 92 حدود 15 برابر شده است.
وی تصریح کرد: امسال نیز 115 میلیارد ریال برای بازسازی، تعمیرات و تامین تجهیزات دانشگاه اصفهان در نظر گرفته شده که تاکنون 75 میلیارد ریال آن اجرا و هزینه شده است.
میرخانی با اشاره به اضافه شدن 2 هزار و 200 متر مربع به فضای خوابگاهی دانشگاه اصفهان در سالجاری با کمک یکی از خیران، گفت: اعتقاد و رویه ما بر این است که ابتدا باید ساختمان جدیدی ساخت و سپس ساختمان های فرسوده را تخریب کرد.

*** رشد 200 درصدی بودجه دانشگاه اصفهان
معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان همچنین از رشد 200 درصدی بودجه دانشگاه طی چهار سال گذشته خبر داد و گفت: در طول چهار سال گذشته واقعیت های آماری دانشگاه اصفهان تکمیل و به وزارت علوم اعلام شد که منجر به رشد بودجه آن و بیشتر شدن افزایش میانگین بودجه آن نسبت به سایر دانشگاه ها شد.
میرخانی با بیان اینکه این افزایش بودجه بخشی از مشکلات دانشگاه را حل کرد، افزود: با این وجود هنوز حق واقعی دانشگاه اصفهان باتوجه به ظرفیت ها و شاخص های آماری آن اعمال نشده است.
وی با تاکید بر اینکه ما باید وابستگی دانشگاه به بودجه دولتی را باگذشت زمان کاهش دهیم، اظهارکرد: باید به دنبال درآمدزایی از راه خدمات علمی و فناوری باشیم و نه نگاه های اقتصادی دیگر مانند فست فود.
میرخانی ادامه داد: ما به دنبال درآمدزایی برای دانشگاه هستیم اما نه به قیمت از بین رفتن حیثیت دانشگاه.
وی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان در سال 92 حدود 300 میلیارد ریال بدهی داشت که در زمان حاضر بدهی افراد پرداخت و تسویه شده است.
معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان بااشاره به طرح های عمرانی این دانشگاه گفت: در سال 92 حدود 130 هزار مترمربع ساختمان نیمه کاره با پیشرفت بین پنج تا 75 درصد در دانشگاه وجود داشت.
وی افزود: از میان این طرح ها 40 هزار متر مربع در چهار سال گذشته به اتمام رسید در حالیکه در این مدت بودجه احداث ساختمان ها در دانشگاه صفر بود و هیچکدام از این طرح ها، مصوب نبودند یا اگر بودند، همه پول آن خرج شده بود اما ساختمان هنوز تمام نشده بود.
وی خاطرنشان کرد: بودجه احداث و تکمیل این ساختمان های نیمه کاره از محل صرفه جویی، قناعت، کاهش هزینه ها، تبدیل هزینه برق به تعرفه های آموزشی، استفاده از درآمدهای اختصاصی دانشگاه و کمک خیران تامین شده است.

*** سند جدید روی سند زمین های دانشگاه اصفهان گرفته اند
میرخانی همچنین گفت: زمین های دانشگاه اصفهان به مانند پارچه، آب رفته و بسیاری از زمین های این دانشگاه در طول سالیان گذشته و به مرور زمان از دانشگاه جدا شده است.
وی با بیان اینکه برای همه این زمین ها سند ملکی وجود دارد، تصریح کرد: برخی مجموعه ها روی این اسناد، سند جدید گرفته اند که ما در حال پیگیری برای باز پس گیری این زمین ها هستیم.
میرخانی با تاکید بر اینکه باید به فکر توسعه دانشگاه در سال های آینده حتی تا 50 سال نیز باشیم، افزود: این دانشگاه میراثی برای آینده کشور و شهر اصفهان است بنابراین باید زمین های مورد نیاز برای توسعه آن را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: مشکلات مالی نباید مدیریت دانشگاه را به سمتی سوق دهد که زمین های دانشگاه یا املاک دیگر دانشگاه را بفروشند مگر اینکه تبدیل به احسنت در آن زمان شود.
معاون اداری و مالی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه ما تجربه های تلخ گذشته را تکرار نمی کنیم، اضافه کرد: به دنبال پیگیری قراردادهایی هستیم که در گذشته منعقد شده و به ضرر دانشگاه تمام شده است بنابراین حتی اگر فسخ قراردادها منجر به پرداخت خسارت شود آنها را پیگیری خواهیم کرد.
وی درباره خروج یک موسسه خصوصی مستقر در دانشگاه اصفهان نیز توضیح داد که مسئولان این موسسه در سال 93 درخواست خروج از دانشگاه را داده اند اما از سال 95 که چک مربوط به پرداخت خسارت آنها صادر شده آنها هنوز برای وصول چک و خروج از دانشگاه اقدام نکرده اند.
وی همچنین خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان هیچ درخواستی برای لغو مجوز این موسسه نداده زیرا این دانشگاه مجوز فعالیت آن را صادر نکرده است که بخواهد آن را لغو کند.
دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزار دانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
این دانشگاه به عنوان یکی از دانشگاه های منتخب ایران در طرح تبدیل به یکی از پنج دانشگاه برتر کشور در تراز بین المللی انتخاب شده است.
ت/3011/ 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.