به گزارش ایرنا، روابط عمومی اداره غله و بازرگانی استان اصفهان روز شنبه به نقل از رضا نیک نداف اضافه کرد: با پایان یافتن خرید تضمینی گندم در استان اصفهان، این میزان محصول به نرخ تضمینی 13هزار ریال برای گندم معمولی و 13هزار و 300 ریال برای گندم دروم با افت 2 و 4 از کشاورزان استان اصفهان خریداری شد.
وی بااشاره به اینکه شروع خرید گندم با قیمت تضمینی از کشاورزان استان اصفهان در سال جاری از 27 اردیبهشت از مناطق گرمسیری آغاز شد، گفت: آخرین محموله های گندم از مناطق سردسیر استان اصفهان نیز روهای گذشته تحویل اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان شد.
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان گفت: این میزان گندم ( 220 هزار تُن از کشاورزان شهرهای کاشان، اردستان، نطنز، آران و بیدگل، نایین، اصفهان، نجف آباد، لنجان، فلاورجان، شهرضا، دهاقان، مبارکه، برخوار، شاهین شهر و میمه، گلپایگان، خوانسار، فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین و میاندشت خریداری شده است.
شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان در سال گذشته 266 هزار تُن گندم از کشاورزان این استان خریداری کرد که مقایسه میزان گندم خریداری شده توسط این اداره کل در سال گذشته و امسال، کاهش 18 درصدی نشان می دهد.
نیک نداف، خرداد امسال با بیان اینکه پیش بینی می شود تولید گندم در استان اصفهان به میزان 15 تا 20 درصد افزایش یابد، گفته بود: شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان آمادگی خرید گندم از کشاورزان به میزان 276 هزار تُن و نگهداری آنها در سلیوهای بخش دولتی، کارخانجات آردسازی و مراکز خرید تعاون روستایی در قالب 48 مرکز را دارد.
در همین حال استاندار اصفهان، هفته گذشته (11 مهر ) در نشست خبری گفت : به رغم اینکه 95 درصد از مساحت استان با خشکسالی ضعیف، متوسط و شدید روبروست، امسال حدود 280 هزار تُن گندم در استان تولید و 220 هزار تُن آن از کشاورزان خریداری شد.
سالیانه حدود 40 هزار هکتار از زمین های استان اصفهان با استفاده از آب زاینده ‌رود به زیر کشت غلات می رود که 28 هزار هکتار این زمین ها در پایین دست (شرق استان) و 12 هزار هکتار در بالادست زاینده رود قرار دارند.

** یک هزار و 146 تُن کلزا از کشاورزان اصفهان خریداری شد
مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان همچنین از خرید یک هزار و 146تُن کلزا با قیمت تضمینی از کشاورزان این استان خبر داد و افزود: خرید تضمینی دانه روغنی کلزا در استان نیز به پایان رسید و امسال یک هزار و 146 تُن کلزا به ارزش بیش از 30 میلیارد ریال از کشاورزان استان اصفهان خریداری شد.
بگفته نیک نداف، تمام بهای کلزای خریداری شده به نرخ تضمینی به کشاورزان پرداخت شده است.
وی تصریح کرد: امسال دانه روغنی کلزا توسط مراکز خرید مستقر دراستان با نرخ تضمینی هر کیلوگرم 27 هزار و 830 ریال با رطوبت 10 درصد و ناخالصی 2درصد خریداری شده است.
کُلزا محصولی است که کاشت آن از سال 73 در ایران آغاز شد و در اصفهان نیز در سال های اخیر کشت می شود به همین دلیل کشاورزان استان برای کشت این محصول از تجربیات زیادی برخوردار نیستند.
بیشترین محل کشت این محصول در شهرستان های غرب استان و شرق شهرستان اصفهان است.
دانه روغنی کُلزا برای تولید روغن خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد و این ماده گیاهی با داشتن درصد بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع اُمگا 3 و 6، برای سلامت انسان مفید است.
سال گذشته ( 1395)، 700 تُن کلزا از حدود 410 هکتار از زمین های استان اصفهان برداشت شد.
نیک نداف همچنین از خرید 2 هزار تُن دانه گلرنگ به عنوان سومین محصول خریداری شده توسط شرکت غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان از کشاورزان این استان خبر داد و گفت: این محصول با نرخ تضمینی هر کیلوگرم
26 هزار و 186 ریال با رطوبت 9 درصد و ناخالصی 2 درصد خریداری شده است.
90 درصد دانه گلرنگ کشور در استان اصفهان تولید می شود.
روغن گلرنگ در طباخی، تهیه صابون، رنگ و مواد پوشاننده مشابه آن مصرف می شود.
کنجاله گلرنگ نیز حدود 18 درصد پروتئین و 35 درصد فیبر دارد و به عنوان نیمه مکمل پروتئین در تغذیه دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا، در تمام مناطق شرقی آسیا از گل های گلرنگ به عنوان داروی محرک، مسکن و تحلیل برنده تومور استفاده می شود.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.