به گزارش ایرنا، روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان روز شنبه اعلام کرد: اصول این روش بر پایه ترسازی ابتدایی، تمیزکاری الکتریکی چند مرحله‌ای، حکاکی الکتریکی، فعال‌سازی و پوشش‌دهی چند مرحله‌ای سطح غلتک استوار است.
مدیر عامل شرکت دانش بنیان مجری این طرح با بیان اینکه این روش به منظور تعمیر عیوب موضعی غلتک‌های واحد قلع‌اندود در مجتمع فولاد مبارکه با موفقیت به کار گرفته شده است، گفت: استفاده از این روش باعث صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در صنعت می‌شود.
آرش فتاحی با اشاره به اینکه قطعات و ابزارهای صنعتی همواره در معرض خوردگی، سایش، فرسایش و ضرب‌دیدگی هستند، افزود: به همین دلیل تعمیرات سطحی با چسبندگی، خواص فیزیکی و مکانیکی مشابه نمونه اصلی در قطعات ضروری است.
فتاحی با بیان اینکه وجود کوچکترین نقص در سطح چنین غلتک‌هایی به ویژه در لایه‌های مس و کروم، تاثیر مستقیم بر کیفیت ورق‌های تولیدی در فرآیند نورد دارد، تصریح کرد: برای رفع چنین نواقصی، قسمت‌هایی از پوشش مسی غلتک حذف و تجدید می‌شود که هزینه‌های بالایی از جمله از مدار خارج شدن قطعات، حذف پوشش سالم، تجدید پوشش بدون نقص و حمل و نقل را به شرکت تحمیل می‌کند.
وی در گفت وگو با ایرنا، یکی از مزیت های طرح اجرا شده را بی نیازی به جابه جایی قطعه مورد خواند و گفت: در این روش، قطعه مورد نظر در محل خود تعمیر می شود.
این کارشناس سرعت بالای پوشش‌دهی در حدود 0.5 میلیمتر در ساعت (بیش از 60 برابر سریع‌تر از روش متداول) و چسبندگی و سختی بسیار بالا را از دیگر مزیت‌های این طرح برشمرد.
فتاحی با بیان اینکه این روش هزینه های تعمیر را تا یک هفتم هزینه های پیشین، کاهش می دهد، تصریح کرد: این روش اکنون در کشورمان و در فولاد مبارکه بومی سازی شده است.
به گفته وی روش مذکور در صنایعی مانند هوا و فضا، کشتی سازی، نفت و گاز و حتی صنایع تزیینی مانند پوشش جواهر کاربرد بسیاری دارد.
آبکاری الکتریکی موضعی، روش مدرن در مهندسی سطح است که قطعات در محلول الکترولیت شناور نمی‌شوند و در عوض محلول الکترولیت توسط استیلوس طراحی شده، با قطعه تماس داده می‌شود.
بیش از 480 شرکت دانش بنیان در زمینه های مختلف در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعال است.
ت/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.