فاز اول بازسازی و مرمت خانه تاریخی شیخ بهایی در اصفهان به همت گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب تکمیل شد.

به گزارش ایلنا، گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب در راستای ایفای نقش خود در مسئولیت‌های اجتماعی به بازسازی خانه شیخ بهایی به‌عنوان یکی از خانه‌های تاریخی شهر اصفهان اقدام کرده‌است.

خانه ارزشمند و تاریخی شیخ‌بهایی که معماری و ساخت آن مربوط به دوره قاجاریه است، در سال 1382 شمسی توسط سازمان میراث فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی ایران به شماره 9087 به ثبت رسید. این خانه به‌واسطه متروکه شدن و همچنین آسیب‌های فراوان سازه‌ای و محیطی، در معرض خطر قرار داشت که درنهایت به‌منظور مرمت و حفظ اثر و درنهایت ایجاد مکانی اصیل جهت برگزاری مراسم‌های فرهنگی و مذهبی توسط گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب خریداری شد.

مراحل بازسازی و احیا این خانه تاریخی که در حال از بین رفتن و متروکه شدن بوده از سال 1393 آغاز شد. با توجه به آسیب‌های فراوان سازه‌ای و محیطی که به این اثر تاریخی واردشده بود، اقدامات استحکام‌بخشی، حفاظت، مرمت، احیا و تجهیز تأسیسات شامل سرمایش، گرمایش، روشنایی و نورپردازی، اعلام حریق، صوت، تصویر، دوربین‌های مداربسته و ... انجام‌شده و به دلیل وسعت حجم اقدامات، فاز اول آن جهت مراسم سوگواری دهه اول محرم‌الحرام سال 1439 هجری قمری آماده‌شده و اقدامات تکمیلی پس‌ازآن صورت خواهد پذیرفت.

این خانه یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های مجموعه شیخ بهایی بوده که در سنوات گذشته توسط مالکین قبلی تفکیک‌شده است. از ویژگی‌های این بنای تاریخی می‌توان به حیاط مرکزی و سه‌طرفه ساخت بودن ساختار آن اشاره کرد. در حال حاضر دو ورودی در ضلع شرقی و یک ورودی کوچک از سمت جنوب غربی دسترسی به خانه را امکان‌پذیر می‌کند.

شاه‌نشین در قسمت شمالی با درب ارسی جلوۀ خاصی به صحن خانه داده است. در ضلع غربی و شرقی وجود سه اتاق و دو فضای نیمه‌باز به همراه دو نیم‌طبقه از مهمترین فضاهای این دو بخش هستند. اتاق میانی جبهۀ غربی از تزئینات اصیل قطاربندی در طاقچه‌ها، نقاشی و گچ‌بری شیر و شکر در سطح دیوارها پوشیده شده که در اقدامات حفاظت و مرمت می‌گردد.

این خانه تاریخی پس از مرمت توسط هلدینگ ساختمان و گردشگری با حفظ هویت پیشین به‌عنوان غدیریه و حسینیه دیانی نامگذاری شده و در ایام محرم مجلس سوگواری سید و سالار شهیدان در آن برگزار می‌شود. این مراسم روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی تا ظهر ادامه دارد.

به گزارش ایلنا، حسینیه و غدیریه دیانی در خیابان مسجد سید، خیابان آیت‌الله زاهد، نبش مسجد تکیه واقع‌شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.