آتشپاد بهزاد بزرگزاد بعدازظهر دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفتم مهرماه روز آتش نشانی و ایمنی در جمع خبرنگاران افزود:در شش ماه نخست امسال چهارهزار و 820 مورد حریق و حادثه در شهر اصفهان رخ داد.
وی افزود: در نیمه نخست سال جاری 162 هزار و 800 مورد تماس با سامانه 125 و 133 هزار و 622 تماس با سایر خطوط تلفنی آتش نشانی برقرار شد که به اعزام به محل حادثه و خدمات مشاوره ای منجرشد و یا مزاحمت تلفنی بوده است.
وی با بیان اینکه در شش ماه اول امسال یکهزار و 640 مورد استقرار خودروهای اطفائیه در اماکن و مراسم مختلف انجام شده است ادامه داد: این استقرارها به دلیل تامین ایمنی مراسم صورت گرفته است.
وی همچنین از افزایش 21 درصد حریق در شش ماه اول امسال خبر داد و تصریح کرد: این افزایش تنها به دلیل افزایش حریق ضایعات، زمین های بایر و گندمزارها و حریق اتومبیل هاست و حریق کاربری های مسکونی و تجاری با کاهش روبه رو بوده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان مدیریت زمان در رسیدن به محل حادثه را مهم برشمرد و گفت: متوسط زمان رسیدن به محل حادثه در سال 95 برای عملیات شهری چهار دقیقه و 11 ثانیه و برای خارج از محدوده شهری نیز 10 دقیقه و 23 ثانیه است.
وی همچنین متوسط تعداد ماموریت های حادثه و حریق در سال 95 را 25 مورد در هر روز بیان کرد و ادامه داد: در سال گذشته 9 هزار و 38 عملیات نجات و حریق توسط نیروهای سازمان آتش نشانی اصفهان انجام شد که چهار هزار و 32 مورد حریق و 5 هزار و 6 مورد حادثه بود.
وی میزان رضایتمندی شهروندان از ماموریت های سازمان آتش نشانی را 81 درصد دانست و اظهارکرد: آمار فوت شدگان در ماموریت های حوادث و حریق سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 25 درصد کاهش و نجات یافتگان نیز 19 درصد افزایش داشته است.
آتشپاد بزرگزاد افزود: سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان رتبه دوم جهان را داراست و یکی از قوی ترین اداره ها و واحدهای پیشگیری در کشور و دارای آزمایشگاه تخصصی علت یابی و حریق است که 7 نفر از پرسنل آتش نشانی به منظور آموزش و کسب مهارت های کارکردن با دستگاه های تخصصی، عازم کشور فرانسه هستند.
وی تصریح کرد:آمار مزاحمت های سامانه آتش نشانی به دلیل افزایش آگاهی و فرهنگ عمومی و نیز سیستم مانیتورینگ کاهش یافته است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه هم اکنون سازمان آتش نشانی اصفهان دارای 4 نردبان عملیاتی است گفت: نردبان 40 متری مفصلی خریداری شده از شرکت آلمانی اواخر آبان ماه وارد ناوگان سازمان خواهد شد که می توان برای ساختمان های ارتفاع بلند از آن بهره برد.
وی درباره ایمنی بازارهای بزرگ و تاریخی اصفهان افزود: فعالیت ایستگاه های 17 و 9 در بازار بزرگ اصفهان، جعبه های اف ، ناوگان موتورسیکلت و ماشین های کم عرض، توزیع بروشورهای آموزشی و دستورالعمل ایمنی همه در راستای کاهش حوادث و حریق در بازار هنر و بزرگ اصفهان صورت می گیرد.
آتشپاد بزرگزاد درباره آموزش و پیشگیری نیز گفت: 221 هزار و 266 نفر ساعت آموزش از کودکان مهدکودک تا اساتید دانشگاه، 5 هزار و 390 مورد بررسی نقشه های ساختمانی و 10 هزار و 485 مورد بازرسی ایمنی و 300 مورد بازرسی تکیه ها، خیمه های عزاداری و حسینیه ها صورت گرفته است.
24 ایستگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی با 624 نیروی عملیاتی و 90 نیروی ستادی در سطح مناطق پانزده گانه شهر اصفهان فعالیت دارند.
هفتم مهرماه 1359 وقتی که دشمن بعثی به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد، آتش نشانان منطقه و شهرهای اطراف برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند که در حین عملیات خاموش کردن آتش، دوباره هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می کنند که منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش نشانان می شود.
طرح تعیین روز آتش نشانی و ایمنی در سال 1379 توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور تائید شد.
هفتم مهرماه با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور هم چنین یادآوری حماسه آفرینی ها و از خود گذشتگی های آتش نشانان میهن اسلامی در عرصه دفاع مقدس نامگذاری شده است.
ت/6022 / 7135 خبرنگار: فرزانه سادات مدنیون – انتشار: عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.