در این مطلب می خوانیم: آیا بازار اصفهان با بازار‌های جهانی هماهنگ‌ است؟ بازاریان پاسخ‌ می‌دهند که از نظر قیمت‌گذاری و زمان عرضه کاملا با بازار‌های جهانی‌ همگام هستیم ولی همیشه‌ یک پله‌ از بازار تهران‌ عقب‌تریم؛ زیرا‌ کالا‌های وارداتی از کشور‌های دیگر‌ بلافاصله و با سرعت‌ وارد بازار اصفهان می‌شوند و قیمت‌گذاری آنها کاملا براساس نرخ جهانی است، درحالی که اجناس خاصی که در تهران‌ تولید می‌شود همیشه‌ با چند ماه تاخیر به اصفهان می‌رسد. اگر می‌پرسید چطور ممکن است‌ بازار اصفهان با بازار‌های جهانی هماهنگ‌ و از بازار تهران عقب‌تر باشد؟ باید این‌ مسئله را از بعد قیمت‌گذاری و زمان عرضه مورد بررسی قرار داد.
ادامه این گزارش حاکیست: قیمت‌ها در بازار‌ اصفهان‌ دقیقا همگام با بازار‌های جهانی تغییر می‌کند، چه از نظر افزایش و چه از نظر کاهش. به عنوان‌ مثال‌ سال‌ گذشته‌ همزمان با افزایش قیمت‌ فلش‌ ومموری در بازار‌های جهانی‌، قیمت‌ها در اصفهان‌ نیز افزایش یافت و دو ماه قبل دقیقا زمانی که قیمت‌فلش‌ومموری کمی کاهش‌ یافته‌بود عمده‌فروشان‌ و وارد‌کنندگان اصفهانی نیز قیمت‌های خود را کاهش دادند یا قیمت نمونه‌ هفت رنگ اسپینر فلزی تا یک ماه قبل در اصفهان بالاتر از 50 هزار تومان عرضه می‌شد ولی دقیقا یک روز بعد از اینکه کارخانه‌های چین قیمت‌ آن را هشت یوان (واحد پول چین) کاهش‌ دادند، عمده‌فروشان و وارد‌کنندگان اصفهانی نیز قیمت‌های ‌خود را پایین کشیدند. توزیع‌کنندگان هر روز قیمت‌های خود را با بازار جهانی هماهنگ می‌کنند.افراد زیادی می‌پرسند که چطور‌ ممکن است وارد‌کننده‌ای اجناس خود را به کمتر از قیمت خرید بفروشد؟
در ادامه افزوده شده است: وارد‌کنندگان‌ و عمده‌فروشان به دو دلیل مجبور‌هستند حتی در صورت کاهش قیمت، اجناس خود را با نرخ کمتری بفروشند. اول اینکه سرمایه‌ آنها جنس است نه پول‌ نقد. مثلا اگر عمده‌فروشی 10 عدد تلویزیون‌ ال‌ای‌دی را به قیمت‌ هر کدام دو میلیون تومان وارد‌ کرده‌است و قیمت‌ جهانی‌ هر تلویزیون 500 هزار تومان کاهش‌ پیدا کند، برای وارد‌کننده فروش به قیمت‌ یک میلیون و 500 هزار تومان ضرری ندارد زیرا با پول این 10 تلویزیون می‌تواند‌ مجدد 10 تلویزیون دیگر وارد‌ کند و سرمایه او تغییری نکرده‌است، حتی به دلیل کاهش‌ قیمت احتمالا با تقاضای بیشتری مواجه می‌شود. دلیل دوم این رفتار به خاطر تعداد زیادی وارد‌کنندگان و عمده‌فروشان است. تا چند سال قبل بازار‌ اصفهان در انحصار چند وارد‌کننده‌‌ بزرگ بود ولی امروز هر‌فردی با سرمایه‌ چند صد میلیون‌تومانی هم برای خودش اقدام به واردات کالا می‌کند. این مسئله رقابت در بازار‌ را دشوار کرده‌است و وارد‌کنندگان مجبور هستند هر روز قیمت‌ اجناس خود را به روز کنند؛ زیرا اگر کمی گران‌فروشی کنند میدان را به رقبای خود می‌بازند، حتی اگر مجبور باشند کالا را با قیمت‌ کمتری بفروشند.
در ادامه این مطلب عنوان شده است: زمان عرضه در بازار‌های جهانی و بازار اصفهان تقریبا‌ برابر است و به غیر از تعداد محدودی‌ کالا که به دلایل خاص وارد کشور نمی‌شوند، اگر تولید‌کننده‌ای یک مدل کالای جدید مانند موبایل‌ هوشمند معرفی کند بلافاصله وارد بازار اصفهان می‌شود، حتی در بعضی از موارد اجناس خیلی زودتر از کشور‌های منطقه وارد بازار اصفهان می‌شود. مثلا قرار بود آیفون‌ قبلی تاریخ 10 مهر در بازار‌های آمریکا و اروپا و 20 مهر به کشور‌های خاورمیانه‌ برسد ولی‌ قبل از پنجم مهربه بازار اصفهان رسیده‌‌بود. به غیر از کالا‌هایی مانند خودرو وضعیت تمام کالا‌های دیگر به همین صورت‌ است.امروز توزیع‌کنندگان اصفهانی اجناس خود را شنبه‌ از چین می‌خرند و آخر هفته‌ در فروشگاه‌های سطح شهر توزیع می‌کنند؛ زیرا پست‌هوایی جایگزین پست‌ دریایی شده‌است. البته هنوز کالا‌های سنگین و خرید‌های بزرگ از طریق کشتی به داخل کشور می‌آیند؛ زیرا هزینه حمل آنها کمتر است. اما مشکل اصلی حمل دریایی این است که یک کالا از چین تا ایران حدود سه تا چهار ماه در راه است بنابراین وارد‌کنندگان اصفهانی‌ کالا‌های کم‌وزن را از طریق پست‌هوایی وارد می‌کنند.
این روزنامه در ادامه نوشت: ناگفته‌نماند که هزینه‌ حمل هوایی‌ با وزن کالا رابطه‌ مستقیمی دارد و کمتر از 72 ساعت بعد کالا به گمرک‌ اصفهان می‌رسد.با این حساب یک کالا تنها چند روز پس از عرضه‌جهانی‌ وارد بازار اصفهان خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حتی اگر عرضه آن کالا در غرب آسیا شروع نشده‌باشد نیز وارد‌کنندگان آن را از کشور‌های اروپایی می‌خرند و با هواپیما به کشور وارد می‌کنند. مانند‌ آیفون‌6 اپل‌ که زودتر از کشور‌های منطقه به اصفهان رسید؛‌ زیرا وارد‌کنندگان چند عدد محدود آن را از کشور اسکاتلند‌ خریده‌ بودند و با پست‌ هوایی وارد اصفهان کردند. این درحالی‌است که عمده‌فروشان تهرانی در بعضی از بازار‌ها حاضر نیستند‌ کالا‌ی خود را قبل از تامین کامل بازار تهران و‌ بعضی از شهر‌های دیگر به اصفهان ارسال کنند؛زیرا عقیده‌ دارند که بازار استان‌های دیگر‌ پول بهتری بابت محصولات آنها می‌دهد. به همین دلیل اجناسی‌ که در چین‌ تولید‌ می‌شوند زودتر از کالا‌های تولیدی در تهران به اصفهان می‌رسند.
گ / 6020 / خبرنگار: علیرضا حکیمیان - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.