به گزارش ایرنا، حجت الاسلام جعفر شانظری روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: فعالیت های فرهنگی این دانشگاه در چهار سال گذشته با فضای مناسب ایجاد شده و استقبال بسیار خوب دانشجویان مواجه شد و رشد چشمگیری یافت.
وی اظهار کرد: دانشگاه اصفهان با رشد 523 درصدی در فعالیت های فرهنگی یکی از سه دانشگاه برتر کشور در زمینه رشد برنامه های معاونت فرهنگی شده است.
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برنامه های این معاونت با هدف جذب حداکثری دانشجویان برگزار می شود، گفت: بودجه فرهنگی این دانشگاه نیز متناسب با فعالیت های آن افزایش یافته بطوریکه از حدود 700میلیون تومان در سال 92 به حدود یک میلیارد و 750 میلیون در سال 95 رسیده است.
وی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان همراهی و همسویی لازم را با همه انجمن ها و تشکل های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی فعال در دانشگاه داشته است، تاکید کرد: تعامل معاونت فرهنگی با تشکل ها مهمترین عامل ایجاد آرامش و ثبات در دانشگاه در چهار سال گذشته بوده است.
شانظری با بیان اینکه انتظار و توقع های دانشجویان متناسب با روحیه آرمان خواهی آنهاست، خاطرنشان کرد: به همین دلیل ممکن است همه آنها در حد آرمانی فراهم نشود.
وی برگزاری اردوهای علمی و فرهنگی را یکی از برنامه های موفق معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان و از برنامه های مورد تقاضای دانشجویان بویژه دانشجویان ساکن در خوابگاه خواند و گفت: تعداد اردوها از 25 مورد در سال 92 به 53 مورد در سال 95 افزایش یافته است.
وی افزود: فعالیت کانون های فرهنگی هنری دانشگاه نیز از 25 مورد در سال 92 به 72 مورد در سال 95، انتشار نشریه های دانشجویی از 23 به 76، فعالیت انجمن های علمی از 39 به 93 و فعالیت های تشکل ها از 41 به 96 مورد افزایش یافته است.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان 53 انجمن علمی و پنج تشکل سیاسی اجتماعی دانشجویان دارد.
معاون فرهنگی دانشگاه اصفهان گفت: برنامه های آموزشی این معاونت نیز از 37 برنامه در سال 92 به 396 برنامه، نشست ها و میزگردها از 36 به 61 و کرسی های آزاد اندیشی از هشت به 29 مورد رسیده است.
شانظری از جمله برنامه های آینده این معاونت را برگزاری جشنواره بزرگ کرسی های آزاد اندیشی، جشنواره حرکت و المپیاد ورزشی عنوان کرد.
وی همچنین درباره ازدواج دانشجویی تصریح کرد: این کار از حساسیت خاصی برخوردارست و تاکید ما بر این است که سبک سنتی آن حفظ شود.
مدیر فرهنگی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: فعالیت های فرهنگی اجتماعی این دانشگاه از 289 مورد در سال 92 به یکهزار و 570 مورد در سال 95 رسیده و رشد 523 درصدی داشته است.
ابراهیم رضایی مهمترین عوامل افزایش فعالیت های فرهنگی در دانشگاه اصفهان را اعتماد به مخاطب، باز کردن فضای گفت وگو، ورود سلایق مختلف، اخلاق مداری و شانیت بخشیدن به دانشجویان برشمرد و افزود: زمانی که فضای مناسب برای فعالیت فراهم شد خود دانشجویان به عرصه آمدند.
وی با تاکید بر اینکه این فعالیت ها در چهار سال گذشته بدون هیچ تنشی اجرا شد، تصریح کرد: استقبال دانشجویان از این برنامه ها بویژه در دانشکده فنی و مهندسی قابل توجه بوده است.
رضایی با اشاره به تشکیل معاونت فرهنگی به طور مستقل در هر یک از 13 دانشکده دانشگاه اصفهان، گفت: یکهزار و 570 برنامه اجرا شده در سال 95 حدود 132 هزار مخاطب داشته است.
وی با تاکید بر اینکه با وجود حدود 15 هزار دانشجو در دانشگاه اصفهان هنوز جای کار بسیاری برای برنامه های فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد: لازم است نهادهایی مانند شهرداری، استانداری و فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه ورود بیشتری داشته باشند.
رضایی با بیان اینکه هزینه کردن برای فعالیت های فرهنگی مانند بودجه های عمرانی است، افزود: ما در مجموعه دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، یک شهر کوچک نخبگان داریم که لازم است نهادهایی مانند شهرداری برای ایجاد زیرساخت های فرهنگی در این منطقه اقدام های بیشتری داشته باشند.
وی همچنین درباره بودجه های فرهنگی دانشگاه گفت: بودجه های دولتی به تنهایی نمی تواند جوابگوی نیازهای موجود باشد و ما باید از طرق دیگر و رایزنی با نهادهای مختلف برنامه ها را پیش ببریم.

*** واگذاری ماموریت بررسی آسیب های اجتماعی به دانشگاه اصفهان
مدیر برنامه ریزی و نظارت و ارزیابی معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست گفت: ماموریت بررسی آسیب های اجتماعی استان اصفهان به این دانشگاه واگذار شده و کانون آسیب های اجتماعی در این راستا راه اندازی شده است.
علی قنبری افزود: بررسی آسیب های اجتماعی بویژه از سال گذشته با تاکیدات رهبر معظم انقلاب در دستور کار مدیریت استان ها قرار گرفته و در هر استان، ماموریت بررسی این آسیب ها به دانشگاه جامع و مادر آن واگذار شده است.
وی با اشاره به بررسی چهار آسیب مهم شامل اعتیاد، طلاق، مفاسد اجتماعی و نقاط بحرانی، اظهار کرد: ارزیابی های صورت گرفته در شورای اجتماعی کشور تا کنون نشان می دهد که شاخص های استان اصفهان در حوزه این آسیب ها، نا مناسب است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصفهان از نظر سرمایه های اجتماعی، آخرین استان در کشور است، تصریح کرد: این امر به معنای 'وضعیت شکننده' است.
قنبری سرمایه های اجتماعی را داشته های فرهنگی اجتماعی مردم در قبال نظام اجتماعی خواند و برخی شاخصه های آن را اعتماد اجتماعی، مشارکت و آگاهی عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: آب و بحران های زیست محیطی نیز از موضوع های تحت بررسی در دانشگاه اصفهان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی است.
وی همچنین کانون قرآن و عترت، برنامه های عفاف و پوشش و حقوق شهروندی را از دیگر برنامه های موفق معاونت فرهنگی دانشگاه اصفهان خواند.
دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و مادر استان اصفهان دارای حدود 15 هزاردانشجو و 650 عضو هیات علمی و یکی از دانشگاه های برتر کشور است.
گ/3011 / 6022 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.