به گزارش ایرنا به نقل از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوروبیابانک ، 40 هکتار از زمین های کشاورزی این شهرستان به کشت این محصول اختصاص دارد و متوسط برداشت درهرهکتار بیش از هفت تن است.
حسین غلامرضایی روز سه شنبه افزود: این محصول اواخر زمستان کشت می‌شود و پس از چهار سال کار برداشت آن از اوایل شهریورماه آغاز و تا مهر انجام می شود.
وی گفت: با توجه به بازدهی مطلوب اقتصادی و مقاوم بودن روناس به آب و خاک شور، کشت این گیاه مورد توجه کشاورزان این شهرستان بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک خاطرنشان کرد: روناس در طب سنتی برای رفع بیماری های پوستی، درمان گرفتگی عضلات بدن، ترمیم زخم و پایین آمدن اوره خون موثر است.
غلامرضایی افزود: به دلیل ویژگی منحصر به فرد روناس در صنایع فرش، محصولات دارویی و بهداشتی تولید این محصول در خوروبیابانک همچنان رونق دارد.
وی خاصیت ماندگاری ریشه روناس را دیگر ویژگی آن بیان کرد و گفت: کشاورزان می توانند روناس برداشت شده را برای مدت طولانی تا زمان مناسب بازار خرید به صورت فله ای در انبار نگهداری کنند.
مدیرجهاد کشاورزی خوروبیابانک افزود : روناس به خاطر رنگ طبیعی ریشه آن درصنعت رنگرزی الیاف و نساجی مورد اقبال صنعتگران این رشته قرار گرفته است و به عنوان محصول صادراتی مشتریان فراوان دارد.
غلامرضایی افزود: ریشه روناس پس از برداشت و خشک شدن برای ساییدن روانه کارخانه شده و بعد از ساییدن و جداسازی پوسته از مغز، به درجه یک،2 و سه تقسیم می شود.
وی کاشت و برداشت به روش دستی، نداشتن قیمت تضمینی و افزایش هزینه های تولید این محصول را از مهمترین مشکل بهره برداران بیان کرد و گفت: هم اکنون برخی از کشاورزان جایگزین کردن محصولات باغی به زراعی را به دلیل درآمد زایی بیشتر انتخاب می کنند.
به گفته مدیر جهاد کشاورزی خوروبیابانک این شهرستان 2 هزار و 200 هکتار زمین قابل کشت دارد که به دلیل محدودیت آبی تنها حدود هزار و 200 هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.
خرما، زیتون، انار، پسته، زعفران، سیر، آفتابگردان، انجیر، زردآلو، سیب گلاب، توت، بادام، گردو، گندم، جو، چغندر،پنبه، یونجه، شلغم، ازمهمترین محصولات زراعی و باغی این شهرستان است.
شهرستان خوروبیابانک با 20 هزار نفر جمعیت در 420 کیلومتری شرق اصفهان واقع است.
9860 / 6022 خبرنگار: محسن فیروزی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.