به گزارش ایرنا، بازی های رایانه ای یکی از تأثیرگذارترین دستاوردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در میان کودکان و نوجوانان است.
کودکان و نوجوانان این بازی ها را برای تفریح، سرگرمی، یادگیری، فعالیت فکری و ابراز خود به کار می گیرند؛ این بازی ها با بهره گیری از امکانات تعاملی، چندرسانه ای و ایجاد فضای شبیه سازی شده و مجازی به سادگی مخاطبان را جذب و درگیر محتوای خود می کنند.
از این رو صنعت بازی های رایانه ای در میان صنایع فناوری اطلاعات از جایگاهی ممتاز برخوردار است و روز به روز بر شمار مخاطبان، میزان فروش و سودآوری آن افزوده می شود.
در این میان بیشتر والدین از آسیب های روحی و جسمی، فرهنگی و شناختی ناشی از بازی های رایانه ای بر فرزندان خود نگران هستند زیرا بازی های رایانه ای اغلب طوری طراحی می شوند که از نظر ماهوی دارای ویژگی برگشت پذیری، امکان انتخاب های متنوع و کنترل پذیری هستند و از شخصیت های هیجان انگیز، اغلب خشن، تحریک کننده جنسی، ناقض هنجارهای اجتماعی و خنده دار، گرافیک جذاب و آهنگ دلنشین برخوردارند و نوجوان را به خود جلب می کنند.
از این رو با توجه به ویژگی های ماهوی و محتوایی این بازی ها و جذابیت کاذب آنها برای کودکان و نوجوانان، مجریان فرهنگی و تربیتی باید اقدامات و تصمیم های لازم را بکار گیرند.
این بازی ها در بروز پرخاشگری، افسردگی، عدم سازگاری اجتماعی و هویت بسیار موثر است و موجب تغییر سبک فعالیت های بازی نوجوان از ایستاده و متحرک به نشسته و سکون شده است که پیامدهای زیانبار جسمانی و روانی بسیاری شامل چاقی، انباشت چربی، درد ستون فقرات، عوارض بینایی و آسیبهای دست و پا را به همراه دارد.
زهره کثیری روانشناس ارشد تربیتی در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: بازی های رایانه ای فاصله طولانی بین دنیای واقعی و تخیلی در کودکان و نوجوانان ایجاد کرده است.
وی، با اشاره به گرایش شدید کودکان و نوجوانان به رایانه در محیط های بسته خانه افزود: والدین باید در زمینه آشتی و انس کودکان خود با طبیعت و فضای بیرون از خانه تلاش کنند.
این روانشناس با بیان اینکه بازی در رشد شخصیت کودکان از زمان تولد نقش مهمی دارد گفت: کودکان در حین بازی، احساس‏ ها، آرزو ها، رویا ها و تخیلات خود را بروز و همچنین، ترس‏های پنهانی، تنش‏های عصبی و تردیدهای خود را در عمل بیان می ‏کنند.
وی خاطرنشان کرد: بازی، رشد هوشی را تسریع و رشد شناختی کودک را تسهیل می کند.
کثیری یادآوری کرد: امروزه با گذر زمان و پیشرفت فناوری، خواسته ها و توقعات نیز تغییر پیدا کرده و بازی ها رنگ و بوی جدیدتری به خود گرفته است.
این روانشناس با بیان اینکه رنگ و لعاب بازی های رایانه ای، آن را در مقابل بازی های فیزیکی یکه تاز کرده است گفت: باید با احیای بازی های قدیمی و آشنا کردن کودکان با این بازی های شاد، پرتحرک و خلاقانه بر رشد و پرورش کودکان خود تاثیر گذار باشیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان در این رابطه گفت: یکی از خلاقانه ترین الگوها و روش های آموزش و یاددهی، بازی های فکری و فیزیکال است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی با اشاره به وجوه تمایز بین بازی های فیزیکال و هوازی با بازی های فکری و آپارتمانی گفت: به مقتضای شرایط امروز می بایست بیش از پیش به تقویت و توسعه بازی های فیزیکال و پرتحرک بپردازیم تا نسل نوخاسته کودک و نوجوان از آسیب خانگی و انفرادی شدن الگوهای فراغتی جدا شده و به دامان محیط های اجتماعی بازگردد.
وی اظهار کرد: بطور مثال خاله بازی یکی از الگوهای تفریح کودکان است که دارای ویژگی های آموزشی فراوانی از جمله ایفای نقش، تعامل دو سویه، خلاقیت در سناریوی بازی و آزاد بودن دیالوگ ها، بازی در فضای دوستانه و در منطق خانوادگی، تمرین ارتباطات خانوادگی و اجتماعی، تقویت هوش و هیجان کودک، به کارگیری ابزار و وسایل ساده زندگی در بازی و ویژگی های دیگری که این بازی از آن ها برخوردار است.
قطبی تأکید کرد: با توجه به ارزش و تأثیرگذاری بازی های بومی و محلی از مسئولان فرهنگی درخواست می شود تا نسبت به تقویت و توسعه میدان ها و فضاهای بازی های بومی و محلی در بوستان های، پارک ها و محلات اصفهان تدبیر و اقدام جدی تری داشته باشند.
گ/6994 / 6022 خبرنگار:آرزو فلاح - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.