به گزارش ایرنا حمید ظهرابی روز سه شنبه درهمایش انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار در اصفهان افزود: درحوضه آبخیز تالاب بین المللی گاوخونی مشکلات و مسائل محیط زیست پیچیده و در هم تنیده است.
وی گفت: تالاب گاوخونی با توان اکولوژی محدود است فراتر از ظرفیت روی آن بارگذاری شده است و این بارگذاری تا آستانه شکنندگی پیش آمده بود و با اتفاقاتی که در دولت های قبل رخ داد این فشار چند برابر شد.
وی گفت:بارگذاری ها در دولت های قبل از مدیریت یکپارچه خارج شد و بالادست در این بخش بدون توجه به پایین دست مسابقه ای برای برداشت منابع آب انجام دادندکه نتیجه این مسابقه و بارگذاری های آن منجر به خشک شدن زاینده رود و تالاب بین المللی گاوخونی شد.
وی افزود: بین مصارف و منابع رودخانه زاینده رود اختلاف وجود دارد و احیای آن کاری پیچیده است اما با این حال نا امید نیستیم و در این زمینه تلاش خود را خواهیم کرد.
ظهرابی با بیان اینکه یکی از کارکردهای تالاب دریافت آلودگی های بالادست ، نگهداری و تثبیت آن است تصریح کرد: برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی تلاش خواهیم کرد و در این زمینه امیدها زنده شده است.
وی گفت: با مشارکت ذینفعان در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و سایر بخش های مرتبط فعالیت هایمان را آغاز کردیم و در هفته جاری نیز برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی گاوخونی را با حضور مقامات استانی به تصویب ستاد استانی رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت:بر اساس مطالعات انجام شده در مورد تالاب گاوخونی، مشخص شده که این تالاب آلوده به رسوبات فلزات سنگین است و درصورتی که تالاب منشاء گرد و غبار شود برای سلامتی مردم اطراف آن مخرب است.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر توانستیم تالاب را مرطوب نگه داریم گفت: اگر این تالاب منشاء گرد و غبار شود پیامدهایی را برای مردم اصفهان و شهرهای اطراف خواهد داشت.
ظهرابی تاکید کرد: اگر تالاب احیا نشود باعث خشک شدن شرق اصفهان و افزایش پدیده گردغبار و بیابان زایی می شود و با حذف پوشش های گیاهی کانون های بحرانی رخ می دهد وممکن است تا شهر اصفهان، چهارمحال بختیاری، یزد تهران اثر بگذارد.
وی با بیان اینکه در سه روز آخر هفته گذشته کیفیت هوای شهر اصفهان بسیار ناسالم شد اظهار کرد: سرد شدن هوا در شمال کشور باعث وزش باد در محدوده استان سمنان و حرکت گرد و غبار به سمت اصفهان شد.
وی افزود : گرد و غبار روی آسمان اصفهان در منطقه سگزی و برخوار با کانون های محلی همراه شد و حجم زیادی از گرد و غبار را وارد شهر اصفهان کرد که اثرات آن در چهارمحال بختیاری نیز مشاهده شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: این هشدار جدی از طرف طبیعت بود و برای حل معضلاتی که امروز گریبان گیر ماست باید اقدامات لازم را انجام دهیم که در آینده درگیر آن نشویم.
وی گفت: با صرفه جویی و مدیریت مصرف، بخشی از حقابه محیط زیست و تالاب بین المللی گاوخونی که مصوبه نیز اخذ شده است محقق خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه باید برای مدیریت مصرف در بخش صنعت و کشاورزی تلاش کنیم گفت:باید به فکر آیندگان نیز باشیم چرا که ممکن است تا چند سال آینه کشاورزی هم نباشد و باید برای احیای تالاب گاوخونی تلاش کنیم.
قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این همایش گفت:انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار مفید و موثر است ولی وضعیت بارندگی دو منطقه با هم قابل قیاس نیست.
مهرداد مرادمند با بیان اینکه الگوسازی و انتقال تجربیات جوامع محلی دراین زمینه برای استان اصفهان می تواند مفید باشد گفت: در بخش کشاورزی مشارکت خوبی با جوامع محلی وجود دارد و کشاورزان خودشان در این زمینه برای حفظ کشاورزی و احیای تالاب گاوخونی کمک می کنند و بخش کشاورزی با محیط زیست عجین شده است.
وی گفت: حدود نیم درصد از استان 10.7 میلیون هکتاری اصفهان را اراضی کشاورزی تشکیل می دهد و رودخانه زاینده رود تنها رودخانه فلات مرکزی است که باعث حیات این شهر شده و تعداد زیادی شهر نیز در این حوزه شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه بیشتر اراضی استان اصفهان بیابانی و مرتعی است افزود: استان اصفهان با داشتن سه درصد از اراضی کشاورزی کشور 6 درصد از تولید را به خود اختصاص داده است .
مرادمند با اشاره به مشکلات خشکسالی رودخانه زاینده رود گفت: نبود مدیریت صحیح و خشکسالی باعث بروز این وضعیت شده و پیش از این نیز تصمیماتی در سطح منطقه ای و ملی گرفته شده که باعث تفاوت های بنیادین در این زمینه شد .
قائم مقام جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت:گسترش جمعیت ، منتقل کردن آب و بارگذاری روی آب شرب نیز در خشکی گاوخونی بی تاثیر نبوده است.
گردهمایی ' انتقال تجربیات پروژه الگوسازی مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه از طریق استقرار کشاورزی پایدار' با مشارکت دفتر طرح حفاظت از تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه عمران سازمان ملل متحد در اصفهان در مرکز آموزش شهید حنایی نژاد برگزار شد.
تالاب گاوخونی دارای وسعتی حدود 476 کیلومتر مربع است و در فاصله 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 30 کیلومتری شهر ورزنه، جنوب غربی شهرستان نایین و غرب منطقه ندوشن از استان یزد و شمال غربی کویر ابرقو قرار دارد.
این تالاب در سال های اخیر به دلیل کاهش بارش ها در حوضه زاینده رود و برداشت های بیرویه در این حوضه آبی به منطقه ای خشک بدل شده است.
ت 8114 / 7150 / خبرنگار: امیرحسین اکبری - علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.