به گزارش ایرنا، استاد حوزه علمیه قم در این آئین یکی از ویژگی های این شخصیت برجسته جهان تشیع را جامعیت بیان کرد و گفت: این عالم برجسته در رشته های متعدد و در زمینه های گوناگون علمی صاحب نظر بوده است.
حجت الاسلام حسین گنجی با اشاره به جایگاه و منزلت ویژه علامه قطب الدین راوندی اظهار کرد: این عالم گرانقدر افزون بر تبحر در بیشتر رشته های علمی و فقهی، دارای فهم عمیق و کامل از بحثهای مختلف بود به گونه ای که وی به یکی از شخصیت های جهان اسلام مبدل کرده است.
وی یک وجه تمایز قطب الدین راوندی را در زمینه نقد فلسفه در عین فیلسوف بودن است دانست و افزود: این مهم باعث شد، این عالم مجاهد هرگز به ورطه انحراف و استنباط نادرست نیفتد چون اشکال های آن را می دانست و نقاط تاریک را قبل از گمراه کردن، روشن می ساخت.
حجت الاسلام گنجی مردم داری، پارسایی و امانت داری را از دیگر ویژگی های دیگر علامه قطب الدین راوندی بیان کرد و گفت: این شخصیت مشهور فقه و کلام، افزون بر برخورداری از گستردگی، عمق و عصاره دانش ها، فردی محقق و پژوهشگر به شمار می آید که در مقام نقل کننده و نویسنده، بسیار دقیق و امین بوده است؛ این پژوهشگر با یادآوری به جایگاه کتاب «خرائج و جرائح» علامه قطب به عنوان اثر دربردارنده معجزات معصومین(ع) و اخباری که این معجزات را گزارش می‌کنند، و از اعتبار کافی برخوردارند گفت: اگر این کتاب نبود به یقین از اثر کتاب «بحارالانوار» به عنوان یک گنجینه ارزشمند شیعی کاسته می شد.
شعرخوانی، برگزاری مسابقه فرهنگی، مدیحه سرایی، پخش نماهنگ و عزیمت مردم منطقه دارالولایه راوند کاشان به قم و حضور در مقبره علامه قطب الدین راوندی واقع از جمله برنامه های جانبی این همایش بود.
این همایش به همت ستاد برگزاری مراسم بزرگداشت علامه قطب الدین راوندی و با همکاری مشارکت فرهنگسرای المهدی (عج) سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزار شد.
شیخ قطب الدین ابوالحسن سعید بن عبدالله بن حسین بن هبة الله بن حسن راوند کاشان، عالم بزرگ، مفسر فیلسوف و تاریخ دان تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش فرا گرفت.
وی در محضر درس شیخ ابوعلی طبرسی و عمادالدین طبری حاضر و پس از آن برای بهره مندی از عالمان، رهسپار شهر قم شد.
قطب راوندی، عالم وارسته، فقیه، محدث، متکلم، از بزرگترین علمای شیعه در قرن ششم هجری قمری و از شاگردان ممتاز مفسر بزرگ قرآن شیخ طبرسی است که بیش از 60 جلد کتاب در علوم مختلف و معارف اسلامی به رشته تحریر درآورده است.
«ام القرآن» ،«تفسیرالقرآن» در دو جلد ،«خلاصه التفاسیر» در 10 جلد، «شرح آیات المشکله فی التنزیه»، «اللباب فی فضل آیه الکرسی»، «الناسخ و المنسوخ من القرآن»، «ام المعجزات»، «الاختلافات»، «تهافت الفلاسفه» و «جواهر الکلام فی شرح مقدمه الکلام» برخی اثرهای علمی قطب الدین راوندی است.
این عالم جلیل القدر در چهاردهم شوال سال 573 هجری قمری در شهر قم دیده از جهان فرو بست و پیکر مطهرش در صحن حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.
6136 / 6022 خبرنگار: یوسف صائب - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.