قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) در سال 1362 در مجلس تصویب شده بود اما با توجه به مواردی مانند فرآیندهای سپرده گذاری و اعطای تسهیلات و بر اساس تجارب به‌دست آمده مورد بازنگری قرار گرفته است.
به گزارش ایرنا، ' حمید فولادگر ' روز پنجشنبه در مراسم گرامیداشت روز صنعت و معدن که با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در اصفهان برگزار شد، ابراز امیدواری کرد: قانون جدید عملیات بانکی بدون ربا، امسال به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
وی افزود: عملیات و امور بانکی از عوامل موثر در اقتصاد هر کشور است و تا زمانی که مشکل های مربوط به عملیات بانکی حل نشود، مشکلات اقتصادی برطرف نخواهد شد.
نماینده اصفهان در مجلس اظهار کرد: با تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، تحول ساختاری در نظام بانکی کشور بوجود می آید و زمینه حل مشکل های مربوط به این بخش حل خواهد شد.
وی همچنین در ادامه به ادغام یا تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: هدف از ادغام این وزارتخانه در سال های گذشته، رسیدن به تولیدات صادرات محور، تجارت تولید محور و کوچک شدن ساختار دولت بود اما این ادغام ناقص انجام شد.
فولادگر با بیان اینکه لایحه شرح وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از ادغام از سوی دولت های دهم و یازدهم تحویل داده نشد، افزود: وزارت جدید صنعت، ناقص الخلقه است و به همه اهدافش نرسیده است بنابراین نمی توان قضاوت کرد که این وزارتخانه موفق بوده یا خیر.
وی تصریح کرد: کار وزارت صنعت نباید تصدی گری باشد و حجم دولت را بزرگ کند.
رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس همچنین تاکید کرد: در حل مشکل های اقتصادی باید مسائل سیاسی و جناحی را کنار گذاشت.
وی با بیان اینکه اگر تحریمی علیه کشورمان وضع شود، ضرر آن متوجه همه است، افزود: در اقتصاد مقاومتی علاوه بر توجه به درون باید به دنبال جذب سرمایه گذاری خارجی نیز باشیم.
فولادگر با اشاره به نرخ رشد اقتصادی کشور در سال گذشته تصریح کرد: سهم عمده ای از رشد این نرخ از محل فروش نفت بود لذا باید قبول کنیم که هنوز مشکلاتی وجود دارد و باید با کنار گذاشتن گرایش های جناحی به دنبال حل مشکلات اقتصادی باشیم.
این نماینده مجلس به توافقنامه ترجیحی جدیدی که مقرر است با ترکیه منعقد شود نیز اشاره کرد و گفت: این توافقنامه باید به دنبال تامین منافع و حامی تولید کننده داخل باشد نه اینکه بازار در اختیار کشور دیگر قرار گیرد.
فولادگر به مسائل اقتصاد خرد نیز اشاره و اظهار کرد: در استان هایی مانند اصفهان درباره قوانینی مانند مالیات، سخت گیرانه عمل می شود و ما خواهان آن هستیم که با استفاده از اختیاراتی از جمله بخشودگی که در این بخش وجود دارد برای اصفهان بیشتر استفاده شود.
وی با بیان اینکه قانون مالیات ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است، گفت: قانون مبارزه با پولشویی و اصلاح مالیات های مستقیم از سال 95 به بعد است درحالیکه در برخی موارد شاهد بوده ایم که تراکنش های مالی 10 سال قبل نیز بررسی شده و با عنوان ' کتمان اطلاعات' با آنها برخورد شده است.
فولادگر درباره وضعیت واحدهای صنعتی استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: 30درصد این واحدها در رکود کامل، 30 درصد با ظرفیت کامل و 40 درصد کمتر از ظرفیت واقعی خود کار می کنند که ما می خواهیم آن 40 درصد با ظرفیت کامل خود کار کنند و مشکل های 30 درصد دیگر حل شود.

*** سهم 10 درصدی اصفهان از صنایع کشور
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: استان اصفهان دارای حدود 9 هزار و 200 واحد صنعتی با 213 هزار میلیارد ریال سرمایه و اشتغال حدود 260 هزار تَن و 792 واحد معدنی با ظرفیت استخراجی 47 میلیون تُن و اشتغال 9 هزار تَن است.
اسرافیل احمدیه افزود: این استان دارای 6 هزار و 200 طرح صنعتی در حال اجراست که سرمایه آنها 365 هزار میلیارد ریال با اشتغالزایی 192 هزار تَن است.
وی با بیان اینکه در بین استان های کشور، اصفهان بیشترین طرح های جدید در حال اجرا را دارد، اظهار کرد: اصفهان در مجموع 10 درصد از تعداد صنایع، 11 درصد از سرمایه گذاری ها و 11 درصد از تعداد شاغلان را در اختیار دارد.
وی با بیان اینکه اصفهان از نظر تعداد طرح های با پیشرفت بالای 60 درصد نیز رتبه نخست کشور را دارد، اضافه کرد: این استان از نظر تعداد معادن و فعالیت های ساختمانی و تولیدی نیز رتبه نخست کشور را دارد.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت اقتصادی و بانک ها کشور گفت: افرادی که در این شرایط در واحدهای تولیدی کار می کنند در واقع ایثار می کنند.
' محمد رضا برکتین' ، مهمترین خواسته های بخش صنعت از دولت را بهبود شرایط، سیاستگذاری سریع و رفع پارادوکس ( تناقض) بین تورم و نرخ بهره بانکی و واکنش بموقع به شرایط موجود اعلام کرد و گفت: بر اساس بررسی های صورت گرفته ، اجرای طرح رونق تولید منجر به افزایش 12.6 درصدی اشتغال در میان واحدهای تولیدی اصفهان شده است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این مراسم گفت: باری که بر دوش صنعت کشور از لحاظ بهره بانکی وارد می شود، قابل تحمل نیست.
' سید عبدالوهاب سهل آبادی ' افزود: با وجود حمایت های انجام شده از سوی دولت اگر موضوع بهره های بالای بانکی که تا 30 درصد نیز می رسد حل نشود، زحمات دولت باری از دوش ما برنمی دارد.
وی رسیدگی بیشتر به واحدهای صنعتی که به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد کشور دچار رکود شده اند را خواستار شد و تصریح کرد: این واحدها تقصیری در ایجاد این مشکل ها نداشته اند و مجلس و دولت باید تدبیری برای آنها بیندیشند.
وی خارج شدن از اقتصاد نفتی را حرکتی انقلابی دانست و خاطرنشان کرد: مقرر بود پس از اجرای هدفمند کردن یارانه ها، 30 درصد از محل درآمدهای آن به صنایع تخصیص یابد که تاکنون اجرا نشده است.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین اصلاح نظام بانکی، توسعه شبکه حمل و نقل، بازنگری در قانون ارزش افزوده، تغییر نرخ تامین اجتماعی، راه اندازی هرچه سریعتر قطار سریع السیر اصفهان - تهران، تعیین تکلیف منطقه ویژه اقتصادی و بندر خشک اصفهان، توجه به نظر بخش خصوصی در تغییر مدیران دولتی و همچنین رسیدگی به مساله آب اصفهان را خواستار شد و از زندانی شدن همسر یکی از کارخانه داران اصفهان به دلیل بدهکاری به بانک در روزهای پایانی سال گذشته انتقاد کرد.

*** 60 درصد صادرات فولاد کشور به اتحادیه اروپا
مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز در این مراسم با اشاره به وضعیت صنعت فولاد گفت: سال گذشته 1.8 میلیون تن صادرات فولاد داشتیم که 60 درصد آن به اتحادیه اروپا که خود از تولیدکنندگان بزرگ دنیاست، صورت گرفت.
' بهرام سبحانی ' بااشاره به تولید 55 میلیون تُن فولاد در چشم انداز 1404 کشور افزود: رمز موفقیت در رسیدن به این چشم انداز، ایجاد کنسرسیوم های بزرگ از واحدهای تولیدی کشور است.
وی با اشاره به شرایط دشواری که در دنیا برای صنعت فولاد و کاهش قیمت آن پیش آمده است، اظهار کرد: ما نیز سخت ترین شرایط را داشتیم اما علت موفقیت ما در این شرایط نه رانت خواری نه گرانفروشی و نه انحصار بود بلکه ما زنجیره کامل تولید فولاد را در اختیار داشتیم.
سبحانی با بیان اینکه ایران اکنون رتبه 13 تولید فولاد را در دنیا دارد، تاکید کرد: ما باید بر اساس چشم انداز تعیین شده تا سال 1404 بتوانیم حدود 20 میلیون تُن فولاد صادر کنیم که لازمه این کار، شناسایی کامل بازار جهانی و ارتقای شبکه های حمل و نقل است.
در این مراسم از حدود 25 واحد صنعتی نمونه، سه پیشکسوت صنایع معدنی و حدود 10 شرکت نمونه در زمینه بهره برداری و اکتشاف معدن استان اصفهان تجلیل بعمل آمد.
اصفهان با 9 هزار و یکصد واحد صنعتی با سرمایه گذاری 213 هزار میلیارد ریال و اشتغال 261 هزار تَن، صنعتی ترین استان کشور است.
در این استان پروانه بهره برداری برای 792 معدن با سرمایه گذاری چهار هزار و 705 میلیارد ریال و ظرفیت استخراج 47 میلیون تُن در سال و اشتغال 9 هزار و 133 نفر صادر شده است.
استان اصفهان همچنین دارای 24 اتاق اصناف، 601 اتحادیه صنفی و 159 هزار واحد صنفی است.
گ/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی **
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.