به گزارش ایرنا، رسول زرگر پور روز سه شنبه در همایش صیانت و گفتمان سازی اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر افزود: به همین دلیل کمیته ای در آموزش و پرورش تشکیل شده و با قوت در حال فعالیت است.
وی افزود: بر اساس گزارش ها ، دوره های آموزشی در زمینه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر برای همه مسئولان، معلمان و مدرسان آموزش و پرورش برگزار شده است و شناسایی دانش آموزان مبتلا در حال انجام است.
وی افزود: همچنین کمیته پیشگیری از مواد مخدر در دانشگاه ها تشکیل شده است و با تدوین پایان نامه ها در زمینه علمی و با تدوین برنامه ها و اقدام هایی نیز بصورت عملی از ابتلای دانشجویان به مواد مخدر پیشگیری می کند.
استاندار اصفهان از بانوان بعنوان سومین گروه مورد هجمه مواد مخدر نامبرد و افزود: کمتر از 10 درصد بانوان مبتلا به مواد مخدر هستند ولی اثرات مخرب اعتیاد در بانوان ابعاد وحشتناک تری نسبت به آقایان دارد.
وی با بیان اینکه این نرخ رشد باید کنترل شود، افزود: به همین دلیل کمیته پیشگیری ابتلای بانوان به مواد مخدر تشکیل شده است و برنامه های آن باقوت در حال پیگیری است.
وی یادآور شد: استان اصفهان در زمینه مبارزه فیزیکی با عرضه کنندگان مواد مخدر و جلوگیری از توزیع این مواد، در بین سه استان برتر کشور قرار دارد.
زرگرپور عامل زندانی شدن نیمی از زندانیان استان اصفهان و درصد قابل توجهی از جرائم در این استان را مرتبط با مواد مخدر دانست و گفت: این موضوع نگران کننده است که بخشی از آن به مهاجر پذیربودن استان اصفهان مربوط می شود.
وی تاکید کرد: باید با تمام قوا با مواد مخدر مبارزه؛ و برای ریشه کنی اعتیاد و مواد مخدر در استان و کشور قدم های موثری برداشته شود و در این راستا به کمک آحاد جامعه و خانواده ها نیاز است تا بعنوان نگهبان و کنترل کننده عمل کنند.
استاندار با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم اقدام ها و فداکاری های بسیار بزرگ و ارزشمندی در این رابطه صورت گرفته است، تصریح کرد: با این وجود جمهوری اسلامی ایران در ریشه کن کردن این بلای خانمان سوز، معضل اجتماعی و آسیب اجتماعی موفقیت چشمگیر نداشته است و همیشه بازیگران این صنعت یک قدم از مبارزه کنندگان با این صنعت جلوتر بوده اند و به همین دلیل هم رشدی در ارتباط با مواد مخدر و کشفیات وجود دارد.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، افزایش نرخ کشفیات را خبر خوشی برای مردم این استان ندانست و گفت: هرچه ورود مواد مخدر به کشور بیشتر شود به همان نسبت نرخ رشد کشفیات بیشتر می شود.
وی با اشاره به اینکه ایران به لحاظ جغرافیایی در موقعیت ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به اروپا قرار گرفته است، گفت: کشور ما، گذرگاه و مسیر اصلی ترانزیت مواد مخدر از افغانستان و پاکستان به اروپا می باشد و این موضوع در شیوع مواد مخدر در کشور تاثیرگذار است.
وی با اشاره به اینکه در دولت یازدهم یک آسیب شناسی اساسی در ارتباط با عملکرد جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام شد، گفت: به این نتیجه رسیدیم که این هدف مقدس باید با اولویت پیگیری اما رویکرد و روش مبارزه باید اصلاح شود.
زرگرپور با بیان اینکه تا قبل از دولت یازدهم، مبارزه با مواد مخدر بطور عمده بر عرضه این مواد و قاچاقچیان متمرکز بود، افزود: در دولت های گذشته آسیب های مربوط به مواد مخدر به عنوان یک مقوله محرمانه مطرح می شد و آمار و اطلاعات آن کمتر اعلام می شد و اساسا این آسیب اجتماعی در بین مردم جایگاهی نداشت.
وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم با 2 رویکرد جدید به مقابله با این بلای خانمانسوز پرداخت، افزود: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر رویکرد نخست دولت یازدهم در زمینه مبارزه با مواد مخدر است یعنی دولت صرف مبارزه فیزیکی با عرضه کنندگان بطور انحصاری توسط نیروی انتظامی را کافی ندانست و اعلام کرد که این مبارزه باید بصورت اجتماعی انجام و مواد مخدر به یک معضل اجتماعی تبدیل شود و زمینه ورود همه آحاد مردم، خانواده ها و همه دستگاه ها و مراجع مختلف به این مبارزه فراهم شود.
زرگرپور با تاکید بر اینکه تک تک آحاد جامعه باید در این مبارزه شرکت کنند افزود: پس از تصدی دولت یازدهم، آمار و اقدام های مربوط به مواد مخدر از حالت محرمانه خارج شده و از طریق روزنامه ها و رسانه ها در اختیار مردم قرار می گیرد تا همه مردم متوجه این بلای خانمان سوز و بر اهمیت مبارزه با آن واقف شوند.
وی خاطرنشان کرد: اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، رویکرد مبارکی بود که در دولت یازدهم اتفاق افتاد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در دولت یازدهم پیشگیری مقدم بر مقابله قرار گرفت، افزود: به همین دلیل هم از بین کمیته های مختلفی که در ارتباط با مواد مخدر وجود دارد تنها یک کمیته به مقوله مقابله می پردازد و دیگر کمیته ها به نحوی در رابطه با پیشگیری، فرهنگ سازی، درمان و ... فعالیت می کنند.
وی افزود: این دو رویکرد در حقیقت مبارزه با مود مخدر را وارد فاز جدیدی کرد که اثرات و تبعات بیشتر از آنچه در گذشته داشته، خواهد داشت.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با بیان اینکه محل بروز اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر در نهادهای اجتماعی است، تصریح کرد: عمده فعالیت آنها در سازمان های مردم نهاد و نهادهایی است که برای رضای خدا، کمک به همنوعان و مقابله با این بلیه قدم برمی دارند که خوشبختانه در استان اصفهان بیش از 30 NGO در رابطه با مقابله، درمان و بکارگیری پاک شدگان از مواد مخدر فعالیت می کنند.
وی ضمن تقدیر از همه نهادها که در زمینه مبارزه با موادمخدر فعالیت می کنند، گفت: این نهادها باید افزایش یابد، زیرا این مقابله یک جریان بزرگی است و نیاز به نهادها و مردمان و عزم های بزرگی دارد که در این مسیر قدم بردارند.
استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه امر پیشگیری باید بعنوان یک رویکرد اساسی مبنای فعالیت ها قرار گیرد، افزود: در تجزیه و تحلیلی که در استان اصفهان انجام شد به این نتیجه رسیدیم که نرخ ابتلا به مواد مخدر در این استان از متوسط کشور پایین تر است ولی به هیچ وجه مطلوب نیست.
وی اضافه کرد: اصفهان یک استان دین باور و با فرهنگ 10 هزار ساله است و حتی یک مورد ابتلا به مواد مخدر هم در این استان قابل تحمل نیست.
استاندار اصفهان اظهار امیدواری کرد که در آینده ای نزدیک اصفهان بعنوان اولین استان پاک در زمینه مواد مخدر شود.
در پایان این همایش که به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار شد،20 تن انواع مواد مخدر غیر دارویی با حضور استاندار و جمعی از مسئولان استان اصفهان در اطراف خوراسگان امحا شد.
از 6 تا 13 تیر به عنوان هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.
ت/6994 / 2093 ** خبرنگار: آرزو فلاح ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.