محمد رضا شیخی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا افزود: وضعیت سلامت آب شرب شهر داران از طریق ارسال نمونه به آزمایشگاه های معتبر و تصادفی در استان آزمایش می شود.
وی با بیان این که در حال حاضر میزان نیترات آب شرب شهر داران در سطح مجاز است، افزود: به مردم اطمینان خاطر می دهم که دغدغه آب آشامیدنی سالم دغدغه شخص مسئولان است و سلامت مردم خط قرمز ماست و در این حوزه شفافیت و صداقت را سرلوحه کار خود قرار می دهیم.
شیخی با اشاره به سطح بالای نیترات در برخی از روستاهای شهرستان فریدن گفت: در این روستاها به ساکنان هشدارهای بهداشتی داده شده است و در حال حاضر آب شرب سالم برای ساکنان با تانکر تامین می شود.
وی ادامه داد: با اتخاذ برخی تدابیر؛ تعدادی از این روستاها از مدار آب رسانی سیار خارج شده است و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک شاهد برخورداری همه مردم شهرستان از آب آشامیدنی سالم باشیم.
رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدن ضمن تاکید بر لزوم استمرار پیگیری ها برای اجرای کامل طرح تامین آب شرب این شهرستان از منابع پایدار، افزود: حساسیت ویژه ای روی سلامت آب شرب در بین متولیان سلامت مردم وجود دارد بطوری که در فواصل معین نمونه آب آشامیدنی برای اطمینان از سلامت آن به آزمایشگاه های مختلف ارسال می گردد.
وی ادامه داد: البته برخی مشکلات آب شرب مانند کدر بودن و وجود املاح در برخی نقاط شهرستان به دلیل فرسودگی و قدیمی بودن شبکه های آب رسانی است که در این رابطه هشدارهای لازم به مسئولان این حوزه داده شده است.
به گزارش ایرنا، نیترات آب شرب فریدن در سال 91 بالاتر از حد مجاز بوده است و اولین نمونه برداری در خرداد سال 91 حاکی ازآلوده بودن آب شرب سه روستای نماگرد، داشکسن و به نیترات بوده است.
پس از مثبت اعلام شدن نمونه گیری سه روستای یاد شده در آبان سال 91 از آب شهر داران نیز نمونه گیری انجام و جواب آزمایش اولیه مثبت اعلام گردید.
سپس برای اطمینان از آلوده بودن آب شهر داران به نیترات، پس از نمونه اول، آزمایش های متعدد دیگری انجام و در دی ماه سال 91 این موضوع تایید و در اواخر سال 91 میزان نیترات بین 51 تا 56 میلی گرم اعلام شد.
در سال 92 چاه شماره 4 شهر داران به علت بالا بودن نیترات پلمب شد و سپس چاه هنرستان کشاورزی این شهر که نیترات آن 18 میلی گرم در لیتر بود، وارد مدار شد که پس از در مدار قرارگرفتن چاه هنرستان کشاورزی، نیترات چاه های پایین دست شهر داران کاهش یافت اما اما چاه های بالا دست همچنان با مشکل روبرو بود.
در شهریور سال92 با نصب دستگاه نیترات زدا، نیترات آب در این شهرستان کاهش یافت.
کیفیت آب شرب شهرستان فریدن و روستاهای این شهرستان بشدت تحت نظارت و کنترل شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار دارد و هشدارهای لازم برای استفاده نکردن از آب لوله کشی روستاهایی که احتمال وجود نیترات غیر مجاز در آب آنها وجود دارد، داده شده و آب رسانی به این روستاها به صورت سیار انجام می شود.
تامین آب شرب از منابع پایدار از مطالبات مهم مردم شهرستان فریدن است.
شهرستان فریدن با بیش از 140 هزار جمعیت در 140 کیلومتری غرب استان اصفهان واقع است.
خبرنگار: فاطمه زمانی ** انتشار: سلطانمرادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.