سنگان یکی از شهرهای شرقی و مرزی استان خراسان رضوی با جمعیت حدود 18 هزار نفر است که بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه با عیار 63 درصد را دارد.
به گزارش ایرنا، رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)‏، در جریان بازدید از این پروژه در جمع خبرنگاران گفت: با شروع کار دولت یازدهم کار احداث کارخانه های فرآوری سنگ آهن در منطقه سنگان از طریق پیمانکاران داخلی آغاز شد و اکنون به مرحله پایانی رسیده است.
کارخانه پنج میلیون تنی گندله سازی و واحد 2.5 میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن واقع در سنگان ( خراسان رضوی)از جمله طرح هایی است که توسط ایمیدرو با همکاری بخش خصوصی انجام شده است.
مهدی کرباسیان با بیان اینکه 70 درصد ماشین آلات بکار رفته در این پروژه تولید داخلی است افزود: این در حالی است که تا پیش از آن تنها 10 تا 15 درصد ماشین آلات پروژه های صنعتی، ایرانی بودند.
او افزود: چهار هزار نفر به طور مستقیم و 10 هزار نفر به طور غیر مستقیم در این پروژه ها مشغول کار هستند و با بهره برداری از آنها ، کشور دیگر نیاز به واردات گندله از کشورهای دیگر نخواهد داشت.
وی گفت: فولاد مبارکه1.3 میلیارد تومان و شرکت اپال پارسیان 900 میلیارد تومان در طرح های خود سرمایه گذاری می کنند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: از سال 92 تا پایان سال گذشته ظرفیت تولید از 22 میلیون به 32 میلیون تن و ظرفیت تولید فولاد خام از 22 میلیوتن به 30 میلیوتن رسیده است.‏
وی با بیان اینکه ظرفیت گندله آماده تولید به 10 میلیون تن رسیده است گفت: با انجام اکتشافات جدید ‏ذخایر سنگ آهن سنگان، از 650 میلیون تن به یک میلیارد و 200 میلیون تن رسیده و پیش بینی می شود میزان ذخایر به 1.5 میلیارد تن هم برسد.
خراسان رضوی جزو سه قطب معادن سنگ آهن در ایران محسوب می شود.
60 معدن سنگ آهن با ذخیره 2 میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد که مسئولیت استخراج یک میلیارد تن آن برعهده بخش خصوصی و بقیه برعهده بخش دولتی است.
معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقی ایران و فاصله 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد در 16 کیلومتری شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است.
فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است.
این مجتمع فولادی با سهم بیش از 50 درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی 200 هزار میلیارد ریال است.
ت 7150 / 6022 خبرنگار: علی نعمانی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.