مهدی رقایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح آزمایشی در یکی از مناطق شهرستان سمیرم و 2 منطقه در شرق شهرستان اصفهان تا پایان سال اجرا و در صورت موفقیت در دیگر مناطق استان توسعه می یابد.
وی افزود: در این طرح از ظرفیت ها و قابلیت های بومی هر منطقه برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی استفاده می شود و ظرفیت های پنهان مناطق برای توسعه اشتغال و رشد اقتصادی منطقه شکوفا می شود.
دبیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی ایران افزود: این طرح برای اولین بار توسط این انجمن در منطقه گلبافت کرمان و در راستای طرح تحقق اقتصاد مقاومتی بصورت آزمایشی اجرا شد و پس از موفقیت، مقرر شد این طرح در سه نقطه استان اصفهان نیز بصورت آزمایشی اجرا شود.
وی با اشاره به اینکه منطقه گلبافت کرمان بصورت آزمایشی برای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است، گفت: معاون اول رئیس جمهوری به عنوان فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی نیز از اجرای طرح ' کارآفرینی اجتماعی رسالت ' به خوبی استقبال کرد.
رقایی با اشاره به اینکه تولید سیب در سمیرم ظرفیت بسیار زیادی برای اشتغال و رشد اقتصادی این منطقه دارد، توضیح داد: 90 هزار تُن از سیب تولیدی سمیرم درجه سه است که بخشی از آنها برای تولید کمپوت مورد استفاده قرار می گیرد اما براساس مطالعات انجام شده حدود 50 هزار تُن آن از بین می رود.
وی افزود: ما در طرح یاد شده برای استفاده از این 50 هزارتُن برنامه داریم و قصد داریم با ایجاد اشتغال خانگی برای ساکنان منطقه، ضمن ایجاد اشتغال به رشد اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی در منطقه کمک کنیم.
دبیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی ایران اضافه کرد: برای ایجاد اشتغال خانگی پایدار و توسعه کار آفرینی در 2 منطقه شرق اصفهان نیز برنامه داریم که تا پایان سال این برنامه ها را اجرایی خواهیم کرد.
رقایی با اشاره به اینکه انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی ایران بعنوان یک سازمان مردم نهاد و بصورت غیر دولتی، غیر انتفاعی و غیر سیاسی، اوایل سال قبل در وزارت کشور ثبت شد، افزود: خیران استان اصفهان در اجرای برنامه های این انجمن که در سطح ملی فعالیت دارد، مشارکت دارند.

** طرح های کارآفرینی باید جامع باشند
وی با اشاره به اینکه این انجمن در برگزاری جشنواره کار آفرینی شیخ بهایی مشارکت دارد، افزود: رویکرد ما این است که طرح های کارآفرینی باید از لحاظ اجتماعی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد و این طرح ها جامع باشند برای مثال برای محیط زیست و سلامت مردم مضر نباشند و اکوسیستم کارآفرینی منطقه را نیز تقویت کنند.
دبیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی ایران افزود: به همین دلیل طی 2 سال گذشته داوری طرح های ارائه شده به جشنواره شیخ بهایی از منظر اجتماعی به این انجمن واگذار شد.
وی اظهارکرد: در شورای توسعه کارآفرینی این انجمن همه معاونان پژوهشی و مراکز رشد دانشگاههای استان حضور دارند و درباره هریک از طرح های کارآفرینی که قرار است از سوی انجمن مورد حمایت قرار گیرند، نظرات کارشناسی ارائه می دهند.
رقایی ادامه داد: یکی از اهداف تشکیل این انجمن، استفاده از ظرفیت خیران برای توسعه اشتغال و کارآفرینی و زمینه دسترسی کارآفرینان به منابع مالی و اقتصادی برای اجرای طرح های کارآفرینی است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد یک شغل ممکن است چند بخش را درگیر کند، گفت: ایجاد هم افزایی و تسریع در انجام فرآیند ایجاد شغل از دیگر اهدافی است که این انجمن دنبال می کند.

** پرداخت بیش از یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای 26 طرح کارآفرینی
دبیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی ایران در ادامه از پرداخت بیش از یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به کارآفرینان توسط این انجمن خبر داد و گفت: این میزان تسهیلات برای 26 طرح کارآفرینی که به تصویب شورای توسعه کارآفرینی انجمن رسیده است، پرداخت شد.
وی با اشاره به اینکه صنایع دستی استان اصفهان از ظرفیت های زیادی در زمینه اشتغال و کارآفرینی برخوردار است، گفت: تعدادی از طرح های یاد شده مربوط به حوزه صنایع دستی استان اصفهان بود و بخشی از تسهیلات یاد شده در اختیار کارآفرینان این حوزه قرار گرفته است.

** مرکز طراحی صنایع دستی استان اصفهان راه اندازی می شود
رقایی با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری صنایع دستی از ظرفیت بالایی برای کارآفرینی برخوردار است، گفت: استفاده از ظرفیت های این حوزه به نوآوری و تحول نیاز دارد و به همین منظور از کارآفرینانی که بتوانند در این زمینه فعالیت کنند، حمایت می کنیم.
وی افزود: درتلاشیم تا با کمک معاونت صنایع دستی استان و فعالان این بخش، مرکز طراحی صنایع دستی استان اصفهان را راه اندازی کنیم.
دبیر انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی ایران با اشاره به اینکه از 600 رشته صنایع دستی ثبت شده در یونسکو 300 رشته متعلق به ایران است، گفت: محصولات حدود 200 رشته صنایع دستی ایران نیز در استان اصفهان تولید می شود اما متاسفانه نتوانسته ایم آنطور که باید از این ظرفیت ها برای رونق اقتصادی استفاده کنیم .
وی بسته بندی نبودن صنایع دستی را یکی از مشکلات این صنایع بیان کرد و افزود: با کمک کارآفرینان توانسته ایم گام های خوبی در این زمینه برداریم.
رقایی با بیان اینکه توسعه گردشگری و رونق صنایع دستی ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند، افزود: به همین دلیل در حال تهیه نرم افزاری هستیم که گردشگر با در اختیارگرفتن آن بتواند از اطلاعات جامع مراکز عرضه صنایع دستی استان از جمله کیفیت این صنایع آگاه شود.
بیش از 18 هزار هنرمند در بیش از 196 رشته صنایع دستی استان اصفهان فعالیت دارند.
297 رشته صنایع دستی ثبت و شناخته شده در کشور وجود دارد که 196 رشته آن مربوط به استان اصفهان است.
شورای جهانی صنایع دستی در سال 2015 میلادی اصفهان را به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی کرد.
انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی، برای حمایت از کارآفرینان اجتماعی و توسعه و ترویج کارآفرینی اجتماعی و همچنین ترویج عملی فرهنگ قرض الحسنه، طرح های دارای بیشترین تاثیرات اجتماعی، در دو حوزه دانش بنیان و غیر دانش بنیان را مورد حمایت قرار می دهد. این حمایت ها شامل حمایت های معنوی (مشاوره های تخصصی، رایزنی ها، کمک به اخذ مجوزها و …) و حمایت های مالی در قالب تسهیلات قرض الحسنه (با حمایت موسسه خیریه حامیان کسب وکار اجتماعی) می باشد.
این انجمن به منظور حمایت از کارآفرینان و کارآفرینان اجتماعی، و با حمایت انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی استان اصفهان با دعوت از خیران سرشناس استان، در سال ۱۳۹۵ در وزارت کشور به ثبت رسید.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.