به گزارش ایرنا، فریدون اله یاری شنبه شب در مراسم تجلیل از هنرمندان صنایع دستی استان اصفهان ، تصریح کرد: گرچه اقدام های خوبی در زمینه توسعه اشتغال در صنایع دستی این استان انجام شده است اما هنوز نتوانسته ایم از همه ظرفیت های این صنایع، برای اشتغال زایی در استان استفاده کنیم.
وی بااشاره به اینکه هم اکنون حدود 40 هزار نفر در صنایع دستی این استان اشتغال دارند، افزود: ظرفیت اشتغال زایی صنایع دستی فراتر از آمار کنونی است باید با برنامه ریزی بتوانیم زمینه اشتغال افراد بیشتری را در این صنایع فراهم کنیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: توسعه صنایع دستی روستایی و عشایری از رویکردهای این اداره کل است در آینده ای نزدیک نخستین پایگاه صنایع دستی روستایی در این استان راه اندازی می شود.
وی با بیان اینکه قرار است طی مراسمی 75 روستای کشور به عنوان آزمایشی به عنوان روستای ملی در زمینه تولید صنایع دستی معرفی شوند، گفت: از استان اصفهان روستاهای نشلج کاشان، خفر سمیرم و اسفرجان شهرضا به عنوان روستای ملی در زمینه تولید صنایع دستی برگزیده شده اند.
اله یاری با اشاره به تاثیر صادرات صنایع دستی بر توسعه استان، ایجاد اشتغال پایدار و ارتقای سطح کیفی صنایع دستی گفت: طی سال های اخیر گام های مهمی برای صادرات صنایع دستی استان برداشته شده است و شرکت های خصوصی فعال در زمینه تولید صنایع دستی توانسته اند به بازارهای جهانی راه یابند.
وی حضور در نمایشگاههای بین المللی صنایع دستی را بر معرفی و راه یابی صنایع دستی کشورمان به بازارهای جهانی بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: طی دو سال گذشته هنرمندان صنایع دستی با حضور در نمایشگاههای بین المللی توانسته اند محصولات خود را جهانیان عرضه کنند و استان اصفهان امسال نیز با جدیت در نمایشگاههای بین المللی صنایع دستی حضور خواهد داشت.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: حضور اصفهان در این نمایشگاهها، امتیاز خوبی برای صنایع دستی استان است و به بازاریابی و توسعه اشتغال در این استان کمک می کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه میراث فرهنگی و گردشگری با رونق صنایع دستی ارتباط مستقیم دارد، افزود: طی سال های اخیر در زمینه ثبت میراث ناملموس و ملموس و مرمت بناهای تاریخی استان اصفهان اقدام های خوبی انجام شده است.
اله یاری ابراز امیدواری کرد: امسال نیز با اختصاص اعتبارهای لازم، مرمت بناهای تاریخی اصفهان ادامه یابد.
وی با اشاره به اینکه تبدیل 42 خانه تاریخی در کاشان به تاسیسات گردشگری در برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان قرار دارد، افزود: برای مرمت و تبدیل 8 باب از این خانه های تاریخی سرمایه گذار بخش خصوصی که در خارج از کشور قرار دارند، اعلام آمادگی کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان افزود: پیش از این وجود خانه های تاریخی، یک نغمت بشمار می آمد اما در پی سیاست های دولت تدبیر و امید وجود این خانه های تاریخی ، فرصتی برای توسعه گردشگری و به رحمت تبدیل شده است.
وی همچنین بدون اعلام آمار به رشد آمار ورود گردشگران خارجی به اصفهان پس از توافق هسته ای و تصدی دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: طی دو ماه ابتدایی امسال ، رکورد 40 ساله ورود گردشگران خارجی به اصفهان شکسته شد.
اله یاری با اشاره به اینکه توسعه گردشگری و ورود گردشگران خارجی تاثیر بسزایی در تقویت اقتصاد و اشغال پایدار استان دارد ابراز امیدواری کرد: پیشرفت و توسعه صنعت گردشگری استان که از سال 92 شدت یافته است ادامه یابد.
مراسم تجلیل از حامیان و کارآفرینان صنایع دستی و پیشکسوتان تزئینات وابسته به معماری استان اصفهان شنبه شب به مناسبت گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی با حضور مسئولان این استان در سالن همایش های اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
در این مراسم یاد شده، فعالان صنایع دستی که در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته توانسته اند برای حداقل 15 تا 50 نفر در این حوزه اشتغالزایی کنند به همراه تعدادی از هنرمندان تزئینات وابسته به معماری و خادمان میراث فرهنگی، مورد تجلیل قرار گرفتند.
20 خرداد مصادف با 10 ژوئن به عنوان روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.