به گزارش ایرنا، روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان روز شنبه به نقل از حمیدرضا مومنی اضافه کرد: بنابر این شرکت‌ های صادراتی استان اصفهان باید در ورود به بازار قطر تلاش کنند.
وی که در نشست بررسی صادرات کالا از استان اصفهان به قطر سخن می گفت، افزود: با اعزام هیات های تجاری از استان اصفهان به قطر می‌توان کمک شایانی به بازاریابی و نیازسنجی کالاهای استان اصفهان در این کشور شد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست، گفت: از فرصت پیش‌ آمده در بازار قطر باید برای تولید و صادرات استان اصفهان نهایت استفاده را برد.
مسعود گلشیرازی افزود: واحدهای تولید محصولات غذایی و آشامیدنی استان اصفهان می‌ توانند با همکاری شرکت‌ های مدیریت صادرات در بازار قطر حضور یابند.
وی از تشکیل کارگروه تخصصی ویژه بازار قطر زیرمجموعه کمیته توسعه صادرات کمیسیون خبر داد.
گلشیرازی نقش شرکت‌های مدیریت صادرات را بعنوان عامل تقویت تولید توصیف کرد و گفت: تولید بدون تجارت منتهی به شکست است و شرکت‌ های مدیریت صادرات می‌ توانند نقش بازرگانی واحدهای تولیدی را بر عهده بگیرند.
وی اضافه کرد: باتوجه به ظرفیت‌ های اقتصادی استان اصفهان راه‌ اندازی 300 شرکت مدیریت صادرات بعنوان هدف کمیسیون تعریف‌ شده است.
مشاور کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست، گفت: حجم بازار سه میلیون نفری قطر شاید اندک باشد ولی ازنظر کیفیت بازار جایگاه ویژه‌ای در بازارهای بین‌المللی دارد.
علی ‌محمد آقاجان با اشاره به برگزاری جام جهانی فوتبال در سال 2022 در قطر، افزود: بازار قطر به مصالح ساختمانی و نیروی فنی و مهندسی برای آماده‌ سازی قطر جهت میزبانی جام جهانی 2022 نیاز دارد و استان اصفهان می ‌تواند این نیاز را برطرف کند.
وی اضافه کرد: قطر یکی از کشورهای سرمایه فرست به بازارهای جهانی است و ایران می‌تواند مقصد این سرمایه‌ گذاران باشد.
مدیر یک شرکت مدیریت صادرات استان اصفهان نیز در این جلسه، یادآور شد: قطر تاکنون بیش از 80 درصد مواد غذایی خود را از عربستان و امارات متحده عربی باتعرفه کمتر از پنج درصد تامین کرده است.
محمد عسگری افزود: اکنون باید این تعرفه برای ایران نیز جهت تامین کالاهای مورد نیاز این کشور لحاظ شود.
به گزارش ایرنا ، توجه به مشکل صدور ویزای قطر برای فعالان اقتصادی، نگاه بلند مدت به رابطه تجاری با قطر، نقش مهم کمک ایران به قطر در روابط سیاسی و اقتصادی آینده، اعلام آمادگی معاونت بازرگانی با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برای اعزام هیات های تجاری به قطر و تسهیل صادرات تولیدات استان به این کشور، توانمندی استان در صادرات محصولات لبنی و گوشت زنده به قطر از دیگر موضوعات محوری بیان شده در این جلسه بود.

روابط عمومی اداره کل امور گمرک استان اصفهان در گفتگو با ایرنا، اعلام کرد: صادرات سال گذشته استان اصفهان به مقصد قطر به وزن پنج هزار و 341 تُن و به ارزش 9 میلیون و 492 هزار دلار بوده است.
عمده کالاهای صادراتی این استان به مقصد قطر، فرش ماشینی به ارزش چهار میلیون دلار و آهن و فولاد به ارزش دو میلیون دلار بوده است.
همچنین میزان صادرات این استان به کشور قطر در 2 ماهه ابتدای امسال، 223 تُن کالا به ارزش یک میلیون و 400 هزار دلار بوده که فرش ماشینی یک میلیون دلار از این میزان صادرات را به خود اختصاص داده است.
بر اساس آمار گمرک ایران ، در سال گذشته به میزان ۱۱۸ هزار و ۶۵۱ تن کالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۴۱۶ هزار دلار از ایران به قطر صادر شده است.
عمده‌ترین کالاهای صادراتی به قطر طی مدت یاد شده، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط گرم نورد شده، سایر حیوانات زنده از نوع گوسفند، سیمان‌های پودر نشده موسوم به کلینکر، محصولات از آهن یا فولاد غیرممزوج تخت فقط سرد نورد شده، سایر کف‌پوش‌ها به جز گبه از پشم یا موی نرم (کرک) حیوان، پسته تازه یا خشک، مغز پسته، زعفران بوده است.
این نشست در قالب بیست و یکمین جلسه کمیته توسعه صادرات کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان با عنوان نشست 'محاصره اقتصادی قطر فرصت طلایی برای ایران' با حضور جمعی از صادرکنندگان در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
گ/ 7153 / 2093 * خبرنگار: هُدا استکی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.