در پنجم رمضان سال 1357 و در اولین ماه های اوج گیری انقلاب اسلامی ، شماری از اهالی انقلابی شهر اصفهان در درگیری با ماموران حکومت نظامی شهید و زخمی شدند و بدین سبب این روز به عنوان روزی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی در شهر اصفهان ثبت شد.
استاندار اسبق اصفهان دراین مراسم گفت: امنیت امروز کشور ایران به واسطه تجربه 40 ساله این ملت در راه محقق کردن آرمان های خود در قالب چهارچوب های انقلاب است.
سید محمود حسینی با اشاره به پیشینه مبارزاتی مردم ایران در 40 سال گذشته، گفت: امروز کشورهای مصر، لیبی، عراق، و بسیاری از کشورهای اطراف ایران و دورتر با ناآرمی مواجه است.
وی اظهار کرد: امروز پس از 50 سال دوباره شاهد شکوفایی عقلانیت در جامعه هستیم و این همان مسیری است که جوانان دیروز به نحوی و جوانان امروز به گونه ای دیگر دنبال می کردند.
استاندار اسبق اصفهان افزود: این از آثار انقلاب است که جامعه پس از فراز و نشیب های خود باز هم از مسائلی چون آزادی انتخابات، استقلال کشور و امثال آن دفاع می کند.
وی خاطر نشان کرد: مسیری که شاه برای توسعه درپیش گرفته بود با بن بست مواجه می شد و شعارهای مردم ما در دوران مبارزات با رژیم پهلوی مشخص بود و مسائلی چون استقلال، آزادی، حاکمیت قانون، احترام به فرهنگ و باورهای دینی و امثال آن بود.
وی گفت: قیام پنجم رمضان اصفهان نشان داد خاستگاه حرکت مردم ایران اقدامات مدنی است نه مسلحانه و این یک منطق متقن در بیان خواسته های به حق ملت ایران در فضای بین المللی بود.
حسینی افزود: این در حالی بود که برخی در آن زمان گمان می کردند تنها اقدامات چریکی می تواند موجب ساقط شدن رژیم پهلوی شود.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر حماسه پنجم رمضان اصفهان، ظرفیت وحدت و یکپارچگی ملت ایران را به نمایش گذاشت و این نمایش قدرت برای انقلابیون سایر شهرهای کشور الگو شد و اعتماد به نفس رژیم پهلوی را شکست.
وی با بیان خاطراتی از پیشینه و نحوه شکل گیری تحصن مردم در پنج رمضان 57، در اصفهان، از پیشگامان انقلاب اسلامی اصفهان نظیر آیات خادمی، طاهری، سید محمد احمدی، استاد پرورش و حجج اسلام سید ابوالحسن بدری و سید محمد حسین رامشه ای تجلیل کرد.
همچنین یکی از افراد حاضر در حماسه پنج رمضان اصفهان در این مراسم گفت: اصفهان همواره در برنامه های انقلابی پیشگام بوده است.
حجت الاسلام رضا محبوبی افزود: حرکت مردم اصفهان در پنجم رمضان از اصفهان سرآغاز دور تازه ای از مبارزات مردم ایران شد و به شدت در سراسر کشور توسعه پیدا کرد.
در پی دستگیری آیت الله طاهری از پیشگامان انقلاب در اصفهان در مرداد سال 1357 ، گروهی از مردم از مناطق مختلف اصفهان به نشانه اعتراض به دستگیری وی در خانه آیت‌الله خادمی تحصن کردند.
پس از چند روز تحصن، شب پنجم ماه مبارک رمضان متحصنین تصمیم گرفتند که از منزل آیت‌الله خادمی خارج شده و تظاهرات را به خیابان‌های اطراف به‏ویژه چهارباغ پایین، دروازه دولت تا میدان شهدا، خیابان‏های فروغی، مسجد سید و کوچه‌های اصلی پیرامون منزل بکشانند که این تصمیم به درگیری بین تظاهر کنندگان و ماموران حکومت نظامی منجر شد.
در این درگیری ها شماری از مردم شهید و زخمی شدند و حماسه پنجم رمضان را رقم زدند.
گ / 7134/ 6022
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.