علیشیر قوربان (Alishir Kurban) روز چهارشنبه در همایش بین المللی 'سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم' در دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: کشور چین بر اساس شعار 'یک جاده، یک کمربند' (one road one belt) قصد دارد علاوه بر انجام اقدام های اساسی برای احیای جاده ابریشم خشکی با برقراری ارتباط گسترده میان کشورهای مختلف، راه ابریشم دریایی را نیز برقرار کند.
وی با بیان اینکه اجرای این طرح نیاز به مطالعات گسترده و جمع آوری ایده های اساسی دارد، اظهار کرد: همچنین لازم است شبکه ای قوی و گسترده میان کشورهای مختلف در این مسیر برای تبادل نظر و همکاری های بیشتر ایجاد شود.
طرح جاده ابریشم جدید با دو گونه خشکی و دریایی که از سوی کشور چین مطرح شده، بر آن است تا شرق آسیا را به آسیای مرکزی، غرب آسیا، مدیترانه و شرق اروپا متصل سازد؛ همچنین جاده ابریشم دریایی، بر آن است تا دریای جنوبی چین را به دریای مدیترانه متصل کند.
دولت چین از اصطلاح 'یک کمربند و یک جاده' برای 2 طرح استفاده می‌کند. طرح احیای جاده ابریشم قدیم و توسعه آن نیز با هدف اعمال سیاست‌های دوستانه در قبال کشورهای همسایه و ارائه بازده مفاد متقابل برای همه کشورهای منطقه و همچنین جهان معرفی شده است.
این محقق آکادمی علوم چین همچنین درباره احیای جاده ابریشم گفت: برای این منظور نیز باید در ابتدا زیرساخت های مورد نیاز ایجاد شود از جمله در زمینه های حمل و نقل، قطار سریع السیر، ارتباطات و شبکه دانش بنیان.
وی افزود: اجرای طرح های پژوهشی مشترک، توسعه و تبادل علم و فناوری و به اشتراک گذاری منابع علمی نیز میان کشورهای آسیایی و اروپایی در این زمینه موثر است.
علیشیر قوربان با اشاره به مشکل های متعددی که کشورهای حوزه جاده ابریشم با آن دست به گریبان هستند، اظهار کرد: این کشورها با مخاطرات زیادی مانند تغییرات اقلیمی و مسائل زیست محیطی مانند آب و گرد و غبار مواجه هستند که باید آنها را با همکاری با یکدیگر رفع کنیم.
وی برگزاری نخستین همایش بین المللی 'سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم' در دانشگاه صنعتی اصفهان را یکی از اقدام های اولیه برای ایجاد این همکاری ها خواند و گفت: محققان بسیاری در رشته های مختلف در این همایش گردهم آمده اند تا این چالش ها و مشکل ها را باهم بررسی کنند.
وی با تاکید بر اینکه بسیاری از این چالش ها، فرا سرزمینی است، تصریح کرد: بدون شک با برگزاری یک کنفرانس نمی توان همه این مشکل ها را حل کرد بلکه باید با ایجاد یک شبکه گسترده به همکاری ها، گفتمان ها و تبادلات علمی و فناوری در آینده ادامه داد.
نخستین همایش بین المللی 'سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم 2017 ' روز چهارشنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد.
این همایش با حضور گروهی از استادان و محققان از کشورهای ایران، چین، اتریش، هلند، کانادا، اسپانیا، آمریکا و فرانسه و با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان، موسسه اکولوژی و جغرافیایی ژینچیانگ چین و مرکز تحقیقات اکولوژی و محیط زیست آسیای مرکزی تا پنجم خرداد ادامه خواهد یافت.
شعار اصلی نخستین همایش بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم 'اتصال شرق به غرب با جاده ابریشم، گذشته، حال و آینده ' است.
جاده تاریخی ابریشم به عنوان جاده‌ای استراتژیک، منشاء تبادلات فرهنگی و اقتصادی زیادی میان کشورهای مختلفی به گستردگی پهنه وسیعی از قاره های آسیا و اروپا، از کشور چین تا کشورهای ساحل مدیترانه بوده و نقش بسزایی در فرهنگ‌ سازی و ایجاد تمدن‌های چین‏‏‏، ایران‏، شبه قاره هند، کشورهای عربی و شمالی آفریقا و حتی اروپا داشته است.
مشکل های زیست محیطی نظیر تغییرات اقلیمی، طوفان‌های گرد و غبار و مدیریت منابع آبی که در این منطقه وجود دارد و اثرات فراسرزمینی گسترده ای با خود به همراه دارد، معیشت و زندگی افراد مختلف را در جای جای دنیا متاثر کرده است لذا همه کشورهای حوزه جاده ابریشم می توانند از همکاری های مشترک در رفع این مشکل ها و مدیریت جامع نگر بهره مند شوند.
همچنین در سال های گذشته تلاش هایی برای احیای این جاده از سوی کشورهای مختلف از جمله ایران و چین صورت گرفته است.
ت/3011 خبرنگار: آسیه معینی - انتشار دهنده : عمادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.