روابط عمومی اداره کل امور عشایر استان اصفهان روز سه شنبه به نقل از مختار اسفندیاری اضافه کرد: یک میلون واحد دامی عشایر از حدود یک میلیون و 350 هزار هکتار از مراتع استان تعلیف می کنند و سالانه حدود 10هزار تُن گوشت قرمز به بازار استان عرضه می کنند.
وی افزود: عشایر همچنین سالانه 30 هزار متر مربع انواع صنایع دستی از جمله قالی، قالیچه، زیلو، حصیر، خورجین و دستکش معادل یک سوم صنایع دستی این استان را تولید می کنند.
مدیر کل امور عشایر استان اصفهان اظهار کرد: عشایر این استان با جمعیتی بیش از 53 هزار نفر در قالب 9 هزار و 605 خانوار در اردیبهشت وارد مناطق ییلاقی استان ( فریدونشهر، چادگان، سمیرم، شهرضا و دهاقان) شده اند.
مدیر کل امور عشایر استان اصفهان مدت اقامت عشایر در مناطق یاد شده را
پنج ماه اعلام کرد و افزود: عشایر این استان، اواخر شهریور و در آستانه فرارسیدن فصل سرما به استانهای جنوبی کشور ( قشلاقی ) کوچ می کنند.
وی افزود: در طی این مدت اداره کل امور عشایر استان اصفهان خدماتی از جمله آبرسانی سیار، تامین سوخت فسیلی و انژی های پاک، بازگشایی ایلرههای عشایری، احداث راههای عشایری، استحصال آب کشاورزی، تامین آب شرب انسان و دام، آموزش ترویج، تکمیل سایت های اسکان ، تامین نهاده های دامی را به عشار عزیز ارائه می کند.
وی از عشایر به عنوان جامعه مولد کم توقع نامبرد و ابراز امیدواری کرد: اداره کل امور عشایر استان اصفهان امسال بتواند با کمک استانداری، سازمان برنامه و بودجه استان، اداره کل مدیریت بحران، و فرمانداران شهرستانهای مناطق عشایری خدمات بهتری را به آنها ارائه کند.
اواخر اردیبهشت هر سال حدود 53 هزار نفر عشایر در قالب 9 هزار و 600 خانوار همراه با یک میلیون راس دام از شهرهای جنوبی کشور وارد استان اصفهان می شوند.
عشایر کوچ روی استان اصفهان شامل بختیاری ها و قشقایی ها هستند.
عشایر بختیاری از استان های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و شرق لرستان برای گذراندن فصل ییلاق وارد استان اصفهان می شوند و در قسمت های جنوب غربی این استان مستقر می شوند.
همچنین عشایر قشقایی از استان های بوشهر و فارس وارد استان اصفهان می شوند و در قسمت های جنوبی این استان استقرار می یابند.
2093 ** خبرنگار و انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.