به گزارش روز پنجشنبه ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، ' علی ربیعی ' در نامه ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با تبیین روند رسیدگی به وضعیت تولید و اشتغال در کارخانه پلی ‌اکریل اصفهان اضافه کرد: گرچه مالکیت این کارخانه 100 درصد خصوصی شده است اما وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نهایت تلاش خود را برای حمایت از تولید و نیروی کار در این کارخانه انجام داده است.
وی در این نامه به ریشه ‌های بحران در این کارخانه و نتایج تلاش‌ های این وزارتخانه برای نجات پلی‌ اکریل اشاره کرده و آورده است: « همانگونه که مستحضرید شرکت پلی‌ اکریل اصفهان که 100 درصد مالکیت آن متعلق به بخش خصوصی است، صرفا به دلیل فوت مالک وقت در کشور آلمان و فقدان مالک جدید یا نماینده قانونی وی، دچار مسائل و مشکلات کارگری از جمله به تعویق افتادن پرداخت حقوق پرسنل به مدت 9 ماه و نیز خروج از کار بخشی از پرسنل شد.»
ربیعی با بیان اینکه «کمیته حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانجات» اقدام به حفظ سطح اشتغال در این کارخانه کرده و در این زمینه نیز موفق بوده است در نامه خود، اضافه کرد: « هیات دولت به منظور مدیریت بحران‌ های پیش روی شرکت موصوف، با تشکیل هیات اجرایی و تعیین مدیر دولتی از آبان سال 1395 عهده‌ دار مدیریت مجموعه گردید و در این راستا به رغم اینکه هیچ مسئولیت و تعهد مستقیمی بر دوش دولت نبوده است مبلغی معادل 20میلیارد تومان کمک بلاعوض و نیز 20 میلیارد تومان تسهیلات بانکی جهت فعال ‌سازی مجدد شرکت مذکور پرداخت شد.»
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد حمایت این وزارتخانه از نیروی کار شاغل در کارخانه پلی‌ اکریل توضیح داد: « دستور پرداخت حقوق معوقه کارکنان آن شرکت که حدود 2 هزار و 380 نفر می ‌باشند حداکثر تا پایان اردیبهشت 96 صادر شده است. علاوه بر این، با برنامه‌ریزی ‌های انجام شده، یک هزار نفر از کارگران و کارکنان مربوطه تحت پوشش مقرری بیمه بیکاری قرار گرفته‌ اند.
ربیعی افزود: سایر کارگران این کارخانه نیز که یک هزار و 380 نفر می باشند بدون خروج یا ترک کار، تا به امروز مشغول تعمیرات و آماده ‌سازی کامل کارخانه برای راه اندازی مرحله اول خط تولید از ابتدای خردادماه سال جاری می ‌باشند.»
ربیعی با اشاره به اینکه پیش‌ بینی می شود مرحله دوم شرکت پلی اکریل اصفهان از اول مرداد امسال به بهره برداری برسد، افزود: با بهره برداری از مرحله دوم این کارخانه، همه یکهزار نفر مقرری ‌بگیران فعلی بیمه بیکاری این شرکت، پس از راه اندازی مرحله دوم کارخانه از اول مرداد امسال بار دیگر مشغول به کار خواهند شد.
توضیحات وزیر کار نشان می‌ دهد که اخبار برخی رسانه ‌ها درباره متوقف شدن فعالیت کارخانه پلی اکریل اصفهان خلاف واقعیت بوده است.
سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه کارخانه پر سابقه پلی ‌اکریل اصفهان اعلام ورشکستگی و به حدود 2 هزار کارگر خود اعلام کرده است که برای دریافت مستمری بیمه بیکاری به سازمان تامین ‌اجتماعی مراجعه کنند.
این خبر بلافاصله با آب و تاب هر چه بیشتر در رسانه‌ ها مورد بهره ‌برداری سیاسی قرار گرفت تا جایی که این رسانه‌ ها آن را محصول مدیریت اقتصادی دولت یازدهم دانستند.
این نقد از سوی برخی رسانه ها در حالی مطرح شده است که به گفته کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان، این کارخانه از حدود سال‌ های 88 به بعد عملا تعطیل بود و زمانی که این کارخانه به فردی واگذار شد، با مشکلات عدیده‌‌ای رو به ‌رو بود و بازده خوبی نیز نداشت.»
بر اساس گزارش های دریافتی نیز در چند روز گذشته مقرری بیمه بیکاری ماه های فروردین و اردیبهشت برای حدود یکهزار تَن از کارکنان کارخانه پلی اکریل پرداخت شده است.
شرکت پلی اکریل ایران با سابقه 40 ساله دارای حدود بیش از 2 هزار کارگر و کارمند است.
این شرکت در سال 1353 با مشارکت بخش خصوصی و تعدادی از بانک های تخصصی ایرانی و شرکت 'دوپان دونمورس' آمریکا تاسیس شد و در سال 57 به بهره برداری رسید.
مهمترین تولیدات شرکت پلی اکریل ایران، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پُلی اِستر است و تولیدات آن بعنوان مواد اولیه در شرکت های نساجی و تولید فرش مورد استفاده قرار می گیرد.
ت/3011 / 2093 ** خبرنگار: آسیه معینی ** انتشاردهنده: اصغر دواتگر
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.