محسن جان‌نثاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرآنلاین، اظهار داشت: پایتخت فرهنگی کشور از دیرباز به خانه‌های سنتی و جلوه‌نمایی هنر در معماری معروف بوده است و شاید به همین دلیل است که زیبایی نقش‌جهان در چشم جهانیان به نوعی متصور شده است که این شهر را نصف جهان خواندند.

وی افزود: به عبارتی در معماری خانه های اصفهان بیش از هر چیز توجه به جنبه‌های زیبایی‌شناختی واستفاده از هنر سرانگشتان هنرمندان در باور خیال می‌نشیند و این توجه به ساختار بناها در چشم‌انداز شهری نیز بسیار زیبا جلوه می‌کند.

کارشناس معماری و شهرسازی با یادآوری این موضوع که شهر کاشان در استان اصفهان در زمینه حفظ و بازسازی خانه‌های سنتی در کشور رتبه نخست را دارد، بیان داشت: با توجه به این نکته مهم یعنی حفاظت از خانه‌های سنتی در قالب بازسازی به شکل سفره‌خانه، هتل و غیره، مدیران کاشان پیشرفت شهری را به نوعی برنامه‌ریزی کردند که در مرکز شهر هیچ‌گاه برج‌های بلند را مشاهده نخواهید کرد.

وی ادامه داد: در واقع این شهر نمونه مناسبی از رعایت اصول درست شهرسازی در زمان مدرن‌سازی به منظور جلوگیری از برهم خوردن جلوه خانه‌های سنتی و بافت زیبای قدیمی شهر است و در کنار این بافت سنتی زیبا در خارج از محدوه مرکزی شهر نیز هایپرمارکت‌های مجهز امروزی و یا هتل‌های مدرن برنامه‌ریزی شده است.

کارشناس معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه روح اصفهان با هنر آمیختگی جدایی‌ناپذیری دارد، تاکید کرد: معماری خانه‌های قدیمی اصفهان جدا از نقشی که در ایجاد امنیت، آرامش و سهولت زندگی دارد با فرهنگی خاص در زندگی اصفهانی‌ها گره خورده است، فرهنگ هنردوستی و ارزش نهادن به هنر در هر اثری که دست بشر در آفرینش آن دخیل است و این موضوعی است که در معماری امروزی نادیده گرفته شده است.

وی اضافه کرد: شاید تاکنون تاثیر معماری بر هوش بزرگان مورد بررسی جدی قرار نگرفته باشد اما شواهد تاریخ معماری کشور و دیدگاه‌های روانشناسی در ارتباط با تاثیر محیط و معماری بر شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها گواهی بر این امر است و بر این اساس احیای معماری سنتی ایرانی ضروری به نظر می‌رسد.

جان‌نثاری تاکید کرد: ممکن است بسیاری از اصول معماری قدیمی مانند خانه‌های حیاط‌ ‌دار بدان شکل قدیمی در دنیای معاصر امکان‌پذیر نباشد چراکه عملا برای همه شرایط خرید خانه‌های وسیع فراهم ینست اما با آفرینش‌های هنری و به کنارگیری عناصر معماری قدیمی مانند شیشه‌های رنگی، گچ‌بری، منبت و کاشی، آیینه‌کاری، نقاشی روی گچ و چوب و مقرنس، پیش بخاری‌های قدیمی و دیگر عناصر زیبای معماری می‌توان روحیه دیگری به خانه‌های بی روح و رنگ و بوی امروزی بخشید.

وی اضافه کرد: شاید در وهله نخست استفاده از عناصر مذکور برای تمامی خانه‌ها به دلیل هزینه‌ها ناممکن به نظر برسد اما واقعیت این است که با ترویج و احیای سنت ‌های قدیمی معماری و استفاده از تدوین قوانین می‌توان با هزینه کم به این بازیابی دست یافت به ویژه که با تدوین قانون در سیما و منظر شهری تمام ساختمان‌های اداری در نمای خود ملزم به رعایت معماری ایرانی هستند.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 645750
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.