رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خور و بیابانک روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: سیل به هفت راه روستایی این شهرستان خسارت زد و موجب مسدود شدن آبروها و تخریب شانه جاده ها شد و به دهنه 10 پُل نیز آسیب زد.
محمدرضا قاسمی فر افزود: بر اساس برآورد اولیه، سیل به راه‌های ارتباطی این شهرستان حدود پنج میلیارد ریال خسارت زده است.
وی گفت: بیشترین خسارت به راه های روستایی شهرستان خور و بیابانک در محورهای خور به مهرجان و بیاضه، گرمه به مهرجان، گرمه به عروسان گلستان، ایراج به هفتومان، هفتومان به چوپانان وارد شده است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای خور و بیابانک افزود: هم اکنون تیم 40 نفره راهداری شهرستان به همراه 20 دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین در حال مرمت و بازسازی نقاط حادثه دیده هستند.
وی بابیان اینکه خو ر و بیابانک 700 کیلومتر راه همسنگ دارد، گفت: 400کیلومتر از این راه ها در حوزه راه روستایی واقع است.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک نیز از خسارت سیل به قنات روستای مهرجان خبر داد و افزود: در اثر بارش شدید باران و سیلاب اخیر یک رشته قنات کشاورزی در روستای مهرجان مسدود شد.
حسین غلامرضایی افزود: پس از مسدود شدن بخشی از این قنات، عوامل ستاد بحران شهرستان با همکاری کشاورزان اقدام به بازگشایی این قنات بصورت موقت کردند.
وی با بیان اینکه تاکنون 150 میلیون ریال به این قنات خسارت وارد شده است گفت: این رشته قنات به طول هشت کیلومتر با عمق مادر چاه یکصد متری در فصل های بارش بدلیل واقع بودن در مسیر سیلاب و روان آبها دچار خسارت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خور و بیابانک خاطرنشان کرد: بارندگی بیش از 20 میلی متری در مهرجان موجب خسارت دیدن بخشی از زمین های کشاورزی و قنات این روستا شد.
غلامرضایی در عین حال افزود: بارندگی در این شهرستان سبب تغذیه سفره های زیر زمینی، آبگیری سدها و بندها، بهبود منابع آبی و به جریان افتادن بسیاری از چشمه ها و قنات ها در شهرستان شده است.
وی گفت: آب کشاورزی یکصد هکتار نخلستان روستای مهرجان از این رشته قنات تامین می شود.
رئیس اداره هواشناسی خور و بیابانک نیز میزان بارش باران شامگاه شنبه در این شهرستان را 20 میلی متر اعلام کرد.
رضا سعادت افزود: شدت بارش باران در روستاهای جنوبی بحدی بود که معابر روستایی دچار آبگرفتگی و به چند دستگاه پل و منزل مسکونی نیز خسارت وارد شد.
وی افزود: بیشترین میزان بارش از روستاهای مهرجان با 20 میلیمتر، گرمه با 19.5، ایراج 16 و اردیب با 13 میلی متر گزارش شده است.
خور و بیابانک دارای 15 ایستگاه هواشناسی شامل 13 ایستگاه باران سنجی و دو ایستگاه اقلیم شناسی و سینوبتیک است.
آب کشاورزی این شهرستان از قنات تامین می شود و در سال زراعی گذشته بسیاری از کشاورزان و باغداران آن بدلیل خشکسالی و کم آبی خسارت دیدند.
شهرستان خور و بیابانک در 420 کیلومتری شرق اصفهان قرار دارد.
م.ف/ 7153 / 2093 / 6027** تنظیم کننده: اصغر دواتگر* انتشار: شکراللهی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.